2015-12-22, 07:16
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Brott utfört under ett lidande av psykisk störning eller en psykisk sjukdom gör inte brottet ogjort, så i ansvarsdelen (skyldig eller oskyldig) så är det inte någon skillnad för brottsoffren jämfört med att få sin dotter mördad och våldtagen av en "frisk" eller "ostörd" gärningsman. Skuldfrågan måste avgöras oavsett gärningsmannens hälsotillstånd.

Det är endast i påföljdsfrågan som hälsotillståndet tas med i bedömningen. Då måste rätten ta ställning till om det gäller fängelseförbud eller t. ex. hinder för utvisning.

I skadeståndsdelen så finns det väl egentligen bara ett undantag från ansvar att stå för den skada man orsakat målägarna: Små barn som inte kan inse vilken skada de orsakar. (En 4-åring som råkar avfyra ett skott med ett skjutvapen som någon vuxen lämnat framme kan inte förstå vad ett skott i ett syskon innebär). Vuxna med förståndshandikapp kanske inte begriper att läsa, räkna och sköta sig själva, men de vet att de inte får slåss eller skada andra eller egendom.

Det skulle bli en enorm jakt på att hitta på ursäkter för att slippa betala skadestånd om man skulle kunna säga att man var så full, så hög eller har någon diagnos av något slag. Ett riktigt eldorado för skurkarna Men vem ska då ta ansvar för alla de kostnader som uppstår i samband med brott? Brottsoffren?

Sen anhållandet/häktningen av Hagamannen i Umeå har åklagarna sett till att ta så mycket egendom i beslag att skadestånden kan täckas. Det var försvarsadvokaternas första åtgärd tidigare att skynda sig att föra över samtliga egendomar till gärningsmännens anhöriga. Skattebetalarna fick då genom Brottsofferfonden betala skadestånden (och rättegångar och försvar). Nu är det stopp för sådana arrangemang och förhoppningsvis kan sådana arrangemang återvinnas. För självklart ska inte brottsoffren och övriga samhällsmedborgare hållas ansvariga för vad brottslingar förorsakar!

Intressant det du skriver. Det är något som jag sett i några dagboksblad, dvs att åklagaren begär kvarstad tidigt för att täcka upp diverse skadestånd som kan uppstå.
Citera
2015-12-22, 07:25
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Har också läst att han gett sig på sin egen familj några ggr. Frisk snubbe.

Mmm fast aldrig fadern, han hyste stor respekt för denne tydligen .
jag tror att Kristoffer väljer sina motståndare med omsorg, då gärna utav det svagare könet givetvis
Citera
2015-12-22, 07:32
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Vilka är det som tycker synd om gärningsmannen??
Har följt den här tråden sen länge och jag har hitintills inte sett att någon tycker synd om honom.

De övriga frågorna borde du ta i juridik delen då det är större chans att du får svar på dom där.

Det var en användare som snöade in sig på att Ida satt på höga hästar och mer eller mindre förtjänade det. det kanske det som han syftar på ?

det var för runt en vecka sedan.
Citera
2015-12-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Var har aftonbladet fått tag på bandupptagningen? Är den offentlig så man kan lyssna på den i sin helhet?

Jag hörde av mig till tingsrätten och fick svar att ljudfilerna går att begära ut, kostar 120kr. Om någon känner sig manad så kan de ju begära dessa och lägga upp här.
Citera
2015-12-22, 11:45
Medlem
Murkelungas avatar
Citat:
Jag hörde av mig till tingsrätten och fick svar att ljudfilerna går att begära ut, kostar 120kr. Om någon känner sig manad så kan de ju begära dessa och lägga upp här.
Sponsra ett nytt avsnitt av "Rättegångspodden".
Citera
2015-12-22, 11:49
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:

det är dessa som Aftonbladet och andra medier har fått ta del av.
igår hade Aftonbladet lagt upp en fil på typ 21 minuter...

återstår givetvis mycket mer men kanske redan ligger upp någonstans ?

sedan kan man fråga sig vad anledningen till de lyckta dörrarna är, inspelningarna är ändock offentliga, undra om KA var medveten om detta när han pratade i tingsrätten .

någon som vet om det blir automatiskt lyckta dörrar i hovrätten IOM att det var så i tingsrätten?
Citera
2015-12-22, 12:37
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Mmm fast aldrig fadern, han hyste stor respekt för denne tydligen .
jag tror att Kristoffer väljer sina motståndare med omsorg, då gärna utav det svagare könet givetvis

Som den ynkrygg han är! Undrar hur resten av hans liv kommer att se ut. Han är ju trots allt bara 19 år.. vad ska han göra i 50-60 år liksom?
Citera
2015-12-22, 13:08
Medlem
Citat:
det är dessa som Aftonbladet och andra medier har fått ta del av.
igår hade Aftonbladet lagt upp en fil på typ 21 minuter...

återstår givetvis mycket mer men kanske redan ligger upp någonstans ?

sedan kan man fråga sig vad anledningen till de lyckta dörrarna är, inspelningarna är ändock offentliga, undra om KA var medveten om detta när han pratade i tingsrätten .

någon som vet om det blir automatiskt lyckta dörrar i hovrätten IOM att det var så i tingsrätten?

Om det är denna du syftar på så är det mest ett kollage av tidigare intervjuer och känd fakta. Några få minuter från den faktiska rättegången.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21975976.ab

Om du har en annan fil så får du gärna dela med dig.
Citera
2015-12-22, 13:45
Medlem
Citat:

Nej inte automatiskt utan den som vill ha det måste på nytt begära att få det.
Men risken är väl att det blir så om det ny skulle gå till hovrätten.
Citera
2015-12-22, 15:30
Medlem
Mictlancihuatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Vad gäller uppsåt så tror jag mer på våldtäktsuppsåt än något annat. Varför han först valde att ta livet av henne innan våldtäkten var kanske mest av praktiska skäl. Det blev helt enkelt lättare att genomföra våldtäkten när hon var tyst och inte kämpade emot, och han kunde då också göra vad han ville med henne.

När man ser och förstår hur allt gått till, även om Kristoffer ljuger om vissa saker, så förstår man ju. Han ville våldta, och valde ett offer han tyckte passade för hans motiv.
Jag tror att motivet var att kunna våldta nån han dödat. Att båda dom sakerna var det han ville. Att dom hörde ihop för honom.

Det är ju också tiden han har ensam med henne. Minst en dryg halvtimma. Där har han ju tid att på alla sätt uppfylla sina fantasier. Pinnarna i halsen, dom båda våldtäkterna.
Citera
2015-12-22, 15:31
Medlem
Mictlancihuatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Han tycks ha varit mycket mån om att hon verkligen skulle dö. Han ströp henne länge och väl och stoppade pinnar i halsen på henne. Jag tror att själva dödandet var en del av hans rusch. Inte bara av praktiska skäl. I så fall kunde han ha nöjt sig med att slå henne i huvudet med en sten så hon tuppade av. Men jag kan ha fel förstås. Endast Kristoffer vet. I allt övrigt håller jag med dig.

Ja, hur han beskriver att han såg henne i ögonen under hela förloppet. Tyder ju på att han ville vara säker. Att han ville se det tror jag. Som en del i hans bild av vad han ville göra.
Citera
2015-12-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Nej inte automatiskt utan den som vill ha det måste på nytt begära att få det.
Men risken är väl att det blir så om det ny skulle gå till hovrätten.

Hovrätten kommer att göra en självständig bedömning av den åtalades behov av att skyddas av stängda dörrar. Tingsrätten var oenig i beslutet och åklagaren och målsägarbiträdet för offrets anhöriga ansåg inte att det fanns anledning till stängda dörrar. Så det blir, från min horisont, en ny bedömning av om en ung sadist med nekrofila intressen ska få berätta om sina gärningar fredad från t.ex. media.

Vi vet vad Sture Bergwall/Thomas Qvick dömdes för som ung och som han sen under många år åkte in och ut från Rättspsykiatriska kliniken för. Det var under alla dessa år tämligen tyst om honom och ingen i allmänheten visste väl när han var in- respektive utskriven. Han blev inte riktigt stor i media och känd för den breda allmänheten förrän han började erkänna alla de där morden, som han först fälldes för och sedan friades från. Så de där [homo-]sexualsadistiska och pedofila övergreppen under 1960-1970-talen passerade under radarn för han var dömd att bli vårdad för sina övergrepp och sitt drogmissbruk. Sen blev det bara alla de där erkända morden som fokuserades. Trots hans svåra sjukdomstillstånd med ångest och annat, så lindrades inte hans framträdanden med stängda dörrar.

Jag tror att Rättspsykiatrin har lärt sig enormt mycket av hanteringen av det fallet. Där råder ingen som helst tvekan om att de har närmast total tystnadsplikt om de enskilda. Men med så mycket negativ kritik som rättspsykiatrin fått i det fallet, så är det rimligt att de inte sänker sig till att vara en verksamhet för förvaring av obotligt känslostörda individer. Just sadister är högst väl medvetna om vad som är rätt respektive fel. Hela KA:s agerande tyder ju på att han redan från första sekund har varit helt klar över att han gör fel. Annars skulle han ju inte försökt gömma henne och sig själv!! Psykotiska människor kan däremot slå till precis när och hur som helst. Mitt i folksamlingar och "klipp tokiga" utan möjlighet att få en resonabel kontakt med.

Det här lite tysta, nästan viskande talet är ett trick han är van att använda när läget är förlorat och han ska spela liten och svag. Han vill självklart inte tala om sina sexuella "hemligheter" och "tabun" offentligt. Men det verkar inte som han gjort det bakom de stängda dörrarna heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in