2015-12-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja självklart ljuger han då också, det är givet. Det var bara en alternativ teori om hur Kristoffer skulle kunna ha hört något från Idas telefon. Senare har han suttit hemma och knåpat ihop en alternativ sanning, men då har ljudet från telefonen istället hänt precis när han dumpat kroppen. Lite svårt att förklara hur jag menar.

Angående tider så har Kristoffers pappa lite olika teorier:

I ett senare förhör:

Visar bara på hur lätt man ska ta tidsangivelser i dessa förhör angående något som hänt över en månad tillbaka. Tur att det finns mobiler.

Jag förstår vad du menar! Det är den teorin jag också funderat kring, eftersom han redan erkänt att han har distanserat sig från gärningen genom att visualisera fram något annat. Redan på promenaden hem lär han ha börjat fundera ut en rimlig förklaring till hans beteende - troligtvis för att själv kunna leva med det. Det här med att han är impulsiv är en sådan övertygelse, att vem som helst hade kunnat råka ut för våld, att han inte alls genade i öglan, att han inte alls valde henne för att hon var en ung tjej, att han inte alls planerade något, att det var musiken från mobilen som gjorde att han tog av henne byxorna, att han därefter såklart råkar bli kåt eftersom hon är naken, att han endast har haft vaginalt sex, att pinnarna var en impuls för att se till att hon skulle fortsätta vara död etc etc. Hans förklaringar är alltid förmildrande (även om det han erkänner också är hemskt). Och om han inte har en bra och för honom förmildrande förklaring till hans agerande, då vet han tydligen inte alls varför han gjorde det.
Citera
2015-12-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ja självklart ljuger han då också, det är givet. Det var bara en alternativ teori om hur Kristoffer skulle kunna ha hört något från Idas telefon. Senare har han suttit hemma och knåpat ihop en alternativ sanning, men då har ljudet från telefonen istället hänt precis när han dumpat kroppen. Lite svårt att förklara hur jag menar.

Jag fattar hur du menar jag hade samma tanke, alternativa teorier är alltid bra och ingen av oss sitter ju inne med sanningen, men jag tror vi kan fastslå att åtminstone en av de här detaljerna (tiden eller musiken) är en av de saker som åklagaren syftar på när han menar att det är många hål i hans historia.
Tror du har helt rätt i att han knåpat ihop historian i efterhand inte bara för att ha svar om någon frågar utan också för sitt eget sinne.
Citera
2015-12-16, 22:18
Medlem
Hur hanterar man en sån här människa efter avtjänat straff? Om man leker med tanken att han får det strängaste straffet på 18 år. Han är fortfarande inte särskilt gammal när han kommer ut och risken för återfall känns överhängande, men samtidigt har man väl inte möjlighet att förfölja någon som har avtjänat sitt straff?
Citera
2015-12-16, 23:55
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hur hanterar man en sån här människa efter avtjänat straff? Om man leker med tanken att han får det strängaste straffet på 18 år. Han är fortfarande inte särskilt gammal när han kommer ut och risken för återfall känns överhängande, men samtidigt har man väl inte möjlighet att förfölja någon som har avtjänat sitt straff?
Med dagens lagstiftning så finns inga bra verktyg att använda vid frigivning. Allt man kan göra är att ställa honom under övervakning vilket innebär att han måste gå på ett möte med en frivårdsinspektör, antagligen en gång i månaden, under ett år. Totalt meningslöst.

Däremot kan ju polisen spana på honom om de tror att han kan hålla på med något. Han kommer också finnas registrerad i DNA-registret.
Citera
2015-12-17, 08:37
Medlem
Citat:
Nä. Tänk på stackars Kristoffer!!

Citat:
Ursprungligen postat av Angelsvila
Jag vet inte om bilden på Idas kropp är äkta. Men är det inte riktigt illa att denna läcks när man i andra fall såsom Lisa Holm är oerhört noga att inga bilder läcks ut? Det är två unga tjejer. Borde inte vara någon skillnad i exponering. Dvs jag tycker inte man ska få kunna se bilder på kroppar. För många idioter därute som utnyttjar dessa bilder i andra sjuka syfte!

Vad är d för bild du pratar om?
Citera
2015-12-17, 09:35
Medlem
allegragellers avatar
Jag tror inte att denna krönika av Oisin Cantwell varit uppe i tråden?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article21943114.ab

"Han är ung och det är konstaterat att han lider av en psykisk störning. Troligen är det lättare för honom att berätta om brotten om han får lugn och ro och slipper den press som medienärvaron innebär. Så kommer vi sanningen om detta vedervärdiga brott närmast."

Jag kan till viss del förstå ovanstående inställning trots att jag initialt upprördes av lyckta dörrar. Viktigast är att sanningen kommer fram och möjligen berättar han mer i rättegången än i förhören, även om jag inte tror det.

"På andra sidan salen satt flickans föräldrar. De tittade på honom. Han vek ner med blicken."

Det verkar inte som att KA:s föräldrar är närvarande under rättegången.
Om de inte är det så är det verkligen under all kritik, eller åtminstone ganska talande
för deras inställning och engagemang.
Citera
2015-12-17, 09:52
Medlem
allegragellers avatar
Uppdatering kring rättegången:

http://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-kristoffer-ljuger-om-sina-rorelser/

"...åklagaren Robert Näppi är inte nöjd med det han fick höra under första rättegångsdagen. Han är övertygad om att den misstänkte 19-åringen ljuger på minst en punkt.

Det handlar om hur han rörde sig i joggingspåret.

– Han påstår att han har blivit i kapphunnen strax före den här överfallsplatsen av den här flickan – och det är en omöjlighet, säger åklagaren inför dagens förhandling.
"
Citera
2015-12-17, 09:55
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

Då han är under 21år så är strängaste straffet 14år.
Tror dock att det strängaste en 19-åring fått i Sverige är 9år.

Så skulle Stoffe få samma antal år så är han ute om 6år.

Hade någon dödat mitt barn så går det straffet inte att avtjäna. Jag hade förföljt denne person resten av mitt eller dennes liv.
Citera
2015-12-17, 10:41
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Uppdatering kring rättegången:

http://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-kristoffer-ljuger-om-sina-rorelser/

"...åklagaren Robert Näppi är inte nöjd med det han fick höra under första rättegångsdagen. Han är övertygad om att den misstänkte 19-åringen ljuger på minst en punkt.

Det handlar om hur han rörde sig i joggingspåret.

– Han påstår att han har blivit i kapphunnen strax före den här överfallsplatsen av den här flickan – och det är en omöjlighet, säger åklagaren inför dagens förhandling.
"

Efter att ha last FUPn nyss sa ar det val ganska tydligt att han vill ljuga om att han kan ha genskjutit henne och inte bara fatt ett infall precis nar hos sprungit forbi honom. Det later ju mycket battre att saga att de var en snabb impuls an att saga att han stod och vantade pa henne eller foljde efter henne en langre tid. Att aklagaren sager att han inte forstar varfor han ljuger och skyller pa hans psykiska ohallsa ar fan ratt daligt. Aklagaren borde val forsta varfor Stoffe vill att det ska se ut som att de "blixtrar till"

Edit - En fraga till de som kanske vet, pa vilket fangelse kan han tankas hamna, pa en sexbunker eller pa en "vanlig" annstalt, det basta vore ju om han fick sitta bland bankranare och gangmedlemmar enligt mig. Da blir 6 ar en vaaaaaaaaaaldigt lang tid for nagon som begatt ett liknande brott. Kristoffer Johansson sitter val isolerad pa Kumla och lever under standiga hot om jag inte missminner mig. Eller?
Senast redigerad av MonkMan 2015-12-17 kl. 10:47.
Citera
2015-12-17, 16:23
Medlem
Ny prövning om den misstänkte skall dömas till fängelse eller rättspsykiatrisk vård:
Citat:
Rättsliga rådet ska göra en överprövning av den mordmisstänkte Kristoffer Anderssons psykiska status.
Det beslutade Attunda tingsrätt efter mordet på Ida Johansson, 21.

Citat:
Enligt Rättsmedicinalverket kan Kristoffer Andersson dömas till en fängelsepåföljd. Om rättsliga rådet kommer fram till en annan slutsats om 19-åringens psykiska status kan det innebära att han slipper fängelse och döms till rättspsykiatrisk vård.

http://www.expressen.se/nyheter/anderssons-psykiska-status-ska-provas-igen/
Citera
2015-12-17, 16:31
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan

Edit - En fraga till de som kanske vet, pa vilket fangelse kan han tankas hamna, pa en sexbunker eller pa en "vanlig" annstalt, det basta vore ju om han fick sitta bland bankranare och gangmedlemmar enligt mig. Da blir 6 ar en vaaaaaaaaaaldigt lang tid for nagon som begatt ett liknande brott. Kristoffer Johansson sitter val isolerad pa Kumla och lever under standiga hot om jag inte missminner mig. Eller?
Självfallet hamnar han på en avdelning särskilt avsedd för sexualbrottslingar - separerad från normala fångar. De sexbrottslingar som sitter på de stora tunga anstalterna sitter isolerade och de sitter där därför att de valt de själva (geografisk närhet till anhöriga) eller att de anses så besvärliga att endast anstalter som Kumla kan hantera dem.
Citera
2015-12-17, 16:38
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Självfallet hamnar han på en avdelning särskilt avsedd för sexualbrottslingar - separerad från normala fångar. De sexbrottslingar som sitter på de stora tunga anstalterna sitter isolerade och de sitter där därför att de valt de själva (geografisk närhet till anhöriga) eller att de anses så besvärliga att endast anstalter som Kumla kan hantera dem.

Ok, ja, det var nastan det jag tippade pa att han skulle fa gora. Men jag tankte aven lite pa att han sjalv nastan sager att han egentligen kunnat ta vilken person som helst men lyckades "halla tillbaka" de har tankarna om att doda men tillslut "kokar han over" och da slumpar det sig sa att det ar Ida. Han sager vidare att han forst far nagon form av urge att ha samlag med kroppen efter han dodat henne, alltsa att den primara annledningen var inte (enligt honom sjalv) att ge sig pa henne av sexuell karaktar. Det jag menade da, om han doms till ett fangelsestraff, blir det automatiskt "sexbunker" eller finns det en chans att han kan fa sitta pa en normal avdelning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in