2015-09-10, 16:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Tack för svar angående PKU-registret.

Letar fortfarande bilder från motionsspåret, helst någon tagen så nära den förmodade brottsplatsen naturligtvis. Är hemskt intresserad av att se hur vegetationen ser ut runt stället hon överfölls. Är det någon som vet om platsen fortfarande är avspärrad? Ingen som har möjlighet att ta sig dit och fota?

Ingen här verkar vilja fota platsen. Vi är flera stycken nu som efterfrågat bilder. Medias bilder räcker tyvärr inte till för att man ska kunna bilda sig en bra uppfattning om platsen. Film hade ju varit det allra bästa.
Citera
2015-09-10, 17:55
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ingen här verkar vilja fota platsen. Vi är flera stycken nu som efterfrågat bilder. Medias bilder räcker tyvärr inte till för att man ska kunna bilda sig en bra uppfattning om platsen. Film hade ju varit det allra bästa.
Konstigt ändå. Upplands Väsby är ju ingen liten håla liksom, borde finnas någon där ute med ett intresse för detta fall som kan ta en en titt i skogen.
Citera
2015-09-10, 18:02
Medlem
Att fyndplatsen säger en hel del om mördaren väcker tankar och teorier. Har följt tråden och fallet någorlunda, men kan inte minnas att polisen offentliggjort några närmare hänvisningar därom (upplys mig gärna om jag har fel).

https://us.sagepub.com/sites/default/files/upm-binaries/50423_ch_2.pdf

I denna mycket informativa länk diskuteras gärningsmannaprofilering vid sexualmord från psykiatrisk-kriminologisk synvinkel. Tidigare forskning från FBI ligger till grund för artikeln. Se särskilt s. 28, där författarna särskiljer beteendemönster i organiserade respektive oorganiserade förövare. I det stora hela reflekterar förövarens tillhörighet tre faktorer: Intelligens, självkontroll och anpassning till samhället; å andra sidan skulle den senare faktorn kunna tolkas som en följd av de förra två.

Utan detaljer är tolkningar svåra. Det vi vet lutar en organiserad mördare: kroppen har flyttats, därefter har den gömts (?).
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-09-10 kl. 18:23.
Citera
2015-09-10, 18:10
Medlem
Tammers avatar
Det här fallet börjar likna Linköpingsmordet 2004, där en liten grabb och en medelålders kvinna mördades. Fallet är fortfarande olöst trots att man genom vittnesmål och dna vet att mördaren var i 20-årsåldern, ljushyad, är från Nordeuropa, har mellanblont hår samt rökte eller snusade vid tillfället. Man har hittat mordvapnet, en speciell sorts kniv. Polisen har topsat tusentals personer i trakten utan resultat. Mördaren måste alltså ha rest till Linköping, mördat två personer helt utan orsak, och försvunnit från orten.

Det är svåra fall när mördaren inte har någon anknytning till offret.
Citera
2015-09-10, 18:13
Medlem
5549s avatar
Edit: Som svar till ErichKaestner

Det exakta citatet löd:
"– Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan. Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen, säger Robert Näppi."

Vilket jag tolkar som att vem som helst, utan utbildning inom området, skulle få en liknande uppfattning om GM. Dvs det är något väldigt tydligt och uppseendeväckande han syftar på. Jag skulle exempelvis inte kunna profilera en GM baserat på att hon låg gömd under kvistar och löv..
Citera
2015-09-10, 18:18
Medlem
Citat:
Det exakta citatet löd:
"– Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan. Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen, säger Robert Näppi."

Vilket jag tolkar som att vem som helst, utan utbildning inom området, skulle få en liknande uppfattning om GM. Dvs det är något väldigt tydligt och uppseendeväckande han syftar på. Jag skulle exempelvis inte kunna profilera en GM baserat på att hon låg gömd under kvistar och löv..

De närmare spekulationer vilka som bekant redan fyller tråden till bredden är meningslösa, men det fetmarkerade kan inte poängteras nog. Det ligger nära till hands att hon antingen mördats på ett mycket iögonfallande sett, eller så har mördaren arrangerat eller skändat kroppen på ett sätt som starkt underlättar profilering.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-09-10 kl. 18:21.
Citera
2015-09-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Alla som har autism i Sverige diagnosticeras som asperger för att det gör att FK inte bråkar om sjukpension och personen ifråga blir berättigad till stöd enligt LSS. Läkarna gör det medvetet eftersom de ska se till patientens bästa även om asperger och autism inte riktigt är samma sak.

Du kan exvis få autism men inte asperger av miljörelaterade orsaker. Det har gjort att en hel del ganska icke-aspergeristiska individer har blivit diagnosticerade med asperger. Jag skulle till och med vilja påstå att majoriteten av de som är diagnosticerade med asperger i Sverige inte har asperger utan någon form av autism.

Högfungerade autister är precis som helt normala människor förutom att de är mer eller mindre väcka i huvudet när det gäller något specifikt. De kan sköta ett jobb och fungera normalt så länge jobbet ifråga inte kräver att de ska använda den där förmågan som de tappat. Lågfungerade autister är spärrmongon, det finns sorgliga youtubefilmer för de som vill se exempel.

Men herregud människa!! Inte mycket rätt i det du skriver, LÄS PÅ om autism säger jag!
Citera
2015-09-10, 18:26
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
De närmare spekulationer vilka som bekant redan fyller tråden till bredden är meningslösa, men det fetmarkerade kan inte poängteras nog. Det ligger nära till hands att hon antingen mördats på ett mycket iögonfallande sett, eller så har mördaren arrangerat eller skändat kroppen på ett sätt som starkt underlättar profilering.
Japp. Jag är även inne på att mördaren haft ett ställe han uppehållit sig vid under en tid (ett dygn eller längre) och att det vid detta ställe, alltså där Ida slutligen hittades, hittats en del märkliga saker. Vad dessa saker kan tänkas vara är omöjligt att spekulera i.
Citera
2015-09-10, 18:27
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Tack för svar angående PKU-registret.

Letar fortfarande bilder från motionsspåret, helst någon tagen så nära den förmodade brottsplatsen naturligtvis. Är hemskt intresserad av att se hur vegetationen ser ut runt stället hon överfölls. Är det någon som vet om platsen fortfarande är avspärrad? Ingen som har möjlighet att ta sig dit och fota?

PKU registret missar alla som inte är födda i Sverige och alla födda före 1975. D.v.s. ett fruktansvärt massa folk.

Det här börjar bli ett nytt Linköpingsfall när det gäller lösningen av brottet. Inte alls när det gäller hur omskrivet de blev och orsaken är en arabisk unge och en tant, ett rasssistbrott. Idas baneman har nog lämnat landet redan.
Citera
2015-09-10, 18:28
Medlem
Citat:
Japp. Jag är även inne på att mördaren haft ett ställe han uppehållit sig vid under en tid (ett dygn eller längre) och att det vid detta ställe, alltså där Ida slutligen hittades, hittats en del märkliga saker. Vad dessa saker kan tänkas vara är omöjligt att spekulera i.

Vad får dig att tänka i dessa banor, eller är det bara lösryckta spekulationer?
Citera
2015-09-10, 18:35
Medlem
Citat:
Konstigt ändå. Upplands Väsby är ju ingen liten håla liksom, borde finnas någon där ute med ett intresse för detta fall som kan ta en en titt i skogen.

Jag bor i Väsby men helt ärligt har jag inte ens besökt Runby sedan mordet skedde. Finns inte en chans att jag går i närheten av Runbyskogen eller någon annan skog här omkring tills den här mördaren är fast. Och jag vet inte, men jag tror inte många killar (eller tjejer) vill stå i mördarbacken (backen där hon blev anfallen kallas så ) och fotografera. Snacka om suspekt beteende om man som kille gör det. Polisen vet ju att den här typen av mördare gärna återvänder till brottsplasten etc.
Citera
2015-09-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
PKU registret missar alla som inte är födda i Sverige och alla födda före 1975. D.v.s. ett fruktansvärt massa folk.

Det här börjar bli ett nytt Linköpingsfall när det gäller lösningen av brottet. Inte alls när det gäller hur omskrivet de blev och orsaken är en arabisk unge och en tant, ett rasssistbrott. Idas baneman har nog lämnat landet redan.

Det är inte möjligt att köra DNA-prov mot hela PKU-registret, så innan det finns en misstänkt hjälper inte detta register för fem öre.

Jag tror inte att han har lämnat landet. Det är i och för sig bara rena spekulationer, men innan det finns konkreta spår som pekar mot en utländsk GM är det mer troligt att han inte har gjort det.

Varför? Statistiskt sett är det mer troligt att det rör sig om en person som saknar 1) starka kopplingar till utlandet, och 2) teoretisk samt praktisk möjlighet att bryta upp och försvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in