2015-09-10, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Känns inte bra detta. Hur ser statistiken ut på uppklarade fall då GM inte hittats första månaden, trots säkra DNA-spår? Det krävs väl nu att han försäger sig till någon eller begår brott igen där han lämnar DNA, samt där vittnen finns. Annars är det nu en gigantisk jävla höstack han gömmer sig i.

Jag tycker inte att man skall leta i en gigantisk höstack. Leta bland dem som befann sig i närheten av brottsplatsen, säg från 1 timme innan bo påbörjade sin löprunda till dess hon hittades. GM har garanterat setts av en eller flera personer under denna tid. Hittills har mycket fokus lagts på folk som visat någon form av avvikande beteende eller avvikande utseende. Kanske är det nu dags att kartlägga även alla till synes normala människor som befann sig i närområdet.
Citera
2015-09-10, 12:09
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BearOnGreen
Jag tycker inte att man skall leta i en gigantisk höstack. Leta bland dem som befann sig i närheten av brottsplatsen, säg från 1 timme innan bo påbörjade sin löprunda till dess hon hittades. GM har garanterat setts av en eller flera personer under denna tid. Hittills har mycket fokus lagts på folk som visat någon form av avvikande beteende eller avvikande utseende. Kanske är det nu dags att kartlägga även alla till synes normala människor som befann sig i närområdet.
Det är vad jag förstår det man gör och har gjort sedan en tid tillbaka. Ostraffade småbarnsfarsor som bor eller har bott i området har ju topsats, så man arbetar väldigt brett. Huvudspåret är nog baserat på gärningsmannaprofilen man har tagit fram, då letar man nog efter en väldigt specifik typ av person. Utöver detta topsar man män i närområdet, men där tror jag inte man hittar GM tyvärr.
Citera
2015-09-10, 12:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takethefifth
... Polisen har ingen lätt uppgift även om det finns ett sk konklusivt DNA vilket bör betyda att GM lämnat efter sig saliv,blod,sperma eller hår/ hudrester från eventuellt motstånd från BO. ...
Jag tror säkert det kan vara riktigt, men varifrån kommer uppgiften?
Ordet konklusivt skall i detta fall alltså tolkas som att det kommer från gärningsmannen (samt att provet är av god teknisk kvalitet).
Senast redigerad av wwr 2015-09-10 kl. 12:41.
Citera
2015-09-10, 12:49
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAA1
Du vill alltså göra gällande att GM inte gick till spåret för att begå brott.

GM borde ju ha sett fler kvinnor än Ida i sina dagar, vad tror du fick honom att bli våldsam just när hon kom springandes? Kände han sig extra hatfylld just stunden hon dök upp i?

Ausonius har förövrigt autism (Asperger) diagnosticerat.

Precis : Ausonius har inte diagnosicertas med Asperger utan Atypisk autism.
Idag hamnar alla diagnoserna under begreppet "autismspektrumstörning".
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Generella_sidor/faq/category_a/index.html
Citera
2015-09-10, 13:11
Medlem
takethefifths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror säkert det kan vara riktigt, men varifrån kommer uppgiften?
Ordet konklusivt skall i detta fall alltså tolkas som att det kommer från gärningsmannen (samt att provet är av god teknisk kvalitet).

Uppgiften kommer från en intervju med Leif GW i Expressen CITAT" Man hittade DNA som är konklusivt, som alltså kopplar gärningsmannen till gärningen. Det är ju bra "

http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-det-kan-tolkas-som-ett-tecken/
Citera
2015-09-10, 13:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takethefifth
Uppgiften kommer från en intervju med Leif GW i Expressen CITAT" Man hittade DNA som är konklusivt, som alltså kopplar gärningsmannen till gärningen. Det är ju bra "

http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-det-kan-tolkas-som-ett-tecken/
Tack för svaret.
Man frågar sig om polisen också har påstått detta.
Det är ju intressant om GW är den ende som sagt detta.
Har GW insider-information och har försagt sig?
Vill GW (på uppdrag av polisen) sätta press på gärningsmannen med falska uppgifter?
Har GW gjort en felaktig tolkning av situationen, men det är väl inte troligt med hans bakgrund.
Senast redigerad av wwr 2015-09-10 kl. 13:27.
Citera
2015-09-10, 13:33
Medlem
5549s avatar
Varför skulle man topsa 400+ personer om man inte hade något DNA från GM?
Citera
2015-09-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har GW gjort en felaktig tolkning av situationen, men det är väl inte troligt med hans bakgrund.

Är väl fullt möjligt att han gått och dummat sig här? Han har ju berättat att han är på sniskan nästintill året runt. Den gode herrn äter väl därtill tabletter som andra äter godis. Gud vet vilka fantasier som flyger fram i ett sånt läge.
Citera
2015-09-10, 14:49
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Varför skulle man topsa 400+ personer om man inte hade något DNA från GM?

Det är klart att dom har DNA. Dessutom en ansenlig mängd av det eftersom man funderar på att skicka det på analys till Holland. Den typen av analys kräver DNA av god kvalitet och att det finns i en viss mängd.

Citat:
Kan skicka DNA till Holland

Det som kan fälla avgörandet är just det säkrade DNA-spåret på brottsplatsen.

Kan ni säga något om personens ålder utifrån det spåret?

– Nej, det går inte. Däremot finns det möjligheter att skicka i väg större mängder DNA till Holland. Det är ett speciellt laboratorium där som kan plocka fram ytterligare information från spåret, till exempel kön. Men det vet vi ju redan. Det går inte att använda bevismässigt utan endast i spaningssyfte. Det tar också förhållandevis lång tid och få fram här informationen. Men vi försöker ta tillvara alla möjligheter som finns i det här fallet.

http://www.expressen.se/nyheter/sa-har-ska-polisen-ringa-in-idas-mordare/
Citera
2015-09-10, 14:54
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
"Det är ett speciellt laboratorium där som kan plocka fram ytterligare information från spåret, till exempel kön. Men det vet vi ju redan."

http://www.expressen.se/nyheter/sa-har-ska-polisen-ringa-in-idas-mordare/
Läser jag in för mycket nu eller syftar han på att DNA't kommit från något endast en (mest troligtvis) man skulle kunna lämnat? Sperma dvs? Eller menar han helt enkelt att man genom DNA't redan fått fram kön på GM? Om han menar det sistnämnda, varför ta upp kön som exempel på information man kan få fram via laboratoriet i Holland? Varför inte säga hårfärg eller anlag för sjukdomar?
Citera
2015-09-10, 14:56
Medlem
takethefifths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando
Är väl fullt möjligt att han gått och dummat sig här? Han har ju berättat att han är på sniskan nästintill året runt. Den gode herrn äter väl därtill tabletter som andra äter godis. Gud vet vilka fantasier som flyger fram i ett sånt läge.

Tycker inte man ska ta heder och ära av en person som Leif GW som är mycket kompetent på sitt område och därtill erkänt duktig och Professor i kriminologi.

Mig veterligen har han väl bara sagt att han dricker alkhol halvårsvis dvs 6 månader helt ren, det är väl längre än de flesta i den här tråden? När det gäller pillren så vet jag inte vad du fått det ifrån men igen så är Leif erkänt duktig i spaningsrelaterade mord och aktad även av många i Poliskåren.
Vad jag vet att Leif själv sagt angående detta mord är att han känner de som sköter spaningarna och att han har stort förtroende för dom, Det nämnde han i en artikel i Expressen tidigare.
Citera
2015-09-10, 15:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Läser jag in för mycket nu eller syftar han på att DNA't kommit från något endast en (mest troligtvis) man skulle kunna lämnat? Sperma dvs? Eller menar han helt enkelt att man genom DNA't redan fått fram kön på GM? Om han menar det sistnämnda, varför ta upp kön som exempel på information man kan få fram via laboratoriet i Holland? Varför inte säga hårfärg eller anlag för sjukdomar?

Precis. Jag har suttit här och funderat på exakt samma sak. Tänkte också på sperma. Men bör inte redan ett enkelt DNA:test avslöja könet? Kanske är dags att googla lite här.

Edit: Det räcker med enkelt DNA-test för att få fram kön.
Senast redigerad av ReedMe 2015-09-10 kl. 15:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in