Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det jag menade med citatet var att det verkar finnas en procedur där man
frivilligt lämnar prov utan att hamna i något register.
http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-register/
Jag håller med om att det tidigare citatet talar om prov som registreras.
Jag kan inte heller se hur det skulle gå till om man tvingar någon. Visst kan man hålla i rattfyllerimisstänkta och ta blodprov. Men skulle man alltså med våld ge sig på någon och ta prov bara för att man screenar ett åldersspann i en ort? (Eller för att någon ovän ringt och anmält en person som misstänkt.) Jag tycker bara inte det verkar passa med svensk rättsskipning.
Om "Sara" (fiktiv person) påstår, utan att framläga bevis, till polisen att "Kalle" (fiktiv person)var i området den kvällen och "Kalle är en jävla typ" etc.
Då kommer polisen att kontakta Kalle och fråga om han var där och oavsett om han säger sig ha varit på en helt annan plats ber de honom frilvillgt lämna DNA prov. Om Kalle vägrar och säger jag var på fest hos "Nisse" (fiktiv person) så anhåller de honom som skäligen misstänkt och avtvingar ett DNA prov.
Så går det till. Ingen tvekan om att de springer på tveksamma puckar och skitsnack när de befinner sig i desperat läge. "Kalle" släpps sedan men har får ingen ursäkt för att han var motsträvig och inte "samarbetsvillig".
Det var så det gick till när de tog Hagamannen med den skillnaden att de träffade rätt den gången.
Kan inte tänka mig något mer meningslöst än att screena alla i en viss ålder i hela Väsby. Utsocknes rör sig i området då och då för bär eller svampplockning, MTB tur, geocachletande. En möjlig pervers av typen Anders Eklund kan söka sig till ett avlägset område för att undgå misstankar.
Ett nationellt DNA register skulle kanske inte löst problemet men sollat bort väldigt många. Alternativt skulle ett sådant vara brottsförebyggande.