2015-09-03, 16:17
Medlem
Har man fått fram en lämplig kandidat som är skyldig?
Citera
2015-09-03, 16:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det jag menade med citatet var att det verkar finnas en procedur där man frivilligt lämnar prov utan att hamna i något register.

http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-register/

Jag håller med om att det tidigare citatet talar om prov som registreras.

Jag kan inte heller se hur det skulle gå till om man tvingar någon. Visst kan man hålla i rattfyllerimisstänkta och ta blodprov. Men skulle man alltså med våld ge sig på någon och ta prov bara för att man screenar ett åldersspann i en ort? (Eller för att någon ovän ringt och anmält en person som misstänkt.) Jag tycker bara inte det verkar passa med svensk rättsskipning.

Om "Sara" (fiktiv person) påstår, utan att framläga bevis, till polisen att "Kalle" (fiktiv person)var i området den kvällen och "Kalle är en jävla typ" etc.
Då kommer polisen att kontakta Kalle och fråga om han var där och oavsett om han säger sig ha varit på en helt annan plats ber de honom frilvillgt lämna DNA prov. Om Kalle vägrar och säger jag var på fest hos "Nisse" (fiktiv person) så anhåller de honom som skäligen misstänkt och avtvingar ett DNA prov.

Så går det till. Ingen tvekan om att de springer på tveksamma puckar och skitsnack när de befinner sig i desperat läge. "Kalle" släpps sedan men har får ingen ursäkt för att han var motsträvig och inte "samarbetsvillig".

Det var så det gick till när de tog Hagamannen med den skillnaden att de träffade rätt den gången.

Kan inte tänka mig något mer meningslöst än att screena alla i en viss ålder i hela Väsby. Utsocknes rör sig i området då och då för bär eller svampplockning, MTB tur, geocachletande. En möjlig pervers av typen Anders Eklund kan söka sig till ett avlägset område för att undgå misstankar.

Ett nationellt DNA register skulle kanske inte löst problemet men sollat bort väldigt många. Alternativt skulle ett sådant vara brottsförebyggande.
Senast redigerad av Gefundenes F 2015-09-03 kl. 16:31.
Citera
2015-09-03, 16:29
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Har man fått fram en lämplig kandidat som är skyldig?

Har man hittat gärningsmannen, är det det du undrar över?
Citera
2015-09-03, 16:42
Medlem
Skärmdump över vad som verkar vara fyndplatsen. Träden på mordplatsen verkar främst bestå av granar medan träden på denna bild mest förefaller vara tallar.
Citera
2015-09-03, 16:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Om "Sara" (fiktiv person) påstår, utan att framläga bevis, till polisen att "Kalle" (fiktiv person)var i området den kvällen och "Kalle är en jävla typ" etc.
Då kommer polisen att kontakta Kalle och fråga om han var där och oavsett om han säger sig ha varit på en helt annan plats ber de honom frilvillgt lämna DNA prov. Om Kalle vägrar och säger jag var på fest hos "Nisse" (fiktiv person) så anhåller de honom som skäligen misstänkt och avtvingar ett DNA prov.

Så går det till. Ingen tvekan om att de springer på tveksamma puckar och skitsnack när de befinner sig i desperat läge. "Kalle" släpps sedan men har får ingen ursäkt för att han var motsträvig och inte "samarbetsvillig".
Jag har svårt att förstå hur den svenska rättvisan kan definiera någon som skäligen misstänkt för att personen pekats ut av någon annan eller vägrat topsas. Jag påstår inte att jag vet, men jag tycker förfarandet inte alls stämmer med det jag sett av svensk rättsskipning.

Intressant citat från ME077. Om det stämmer kan det ju definitivt vara av värde (frikännande, välja grupper för topsning). Men det kommer ju från ett företag som vill göra reklam.

Genetikerna kan ju säga en hel del om vårt ursprung. Hur mycket afrikan, europé etc man är. Det finns vissa fallgropar. Jag gissar att polisen redan gjort dessa tester om materialet räcker/duger. Men frågan är så känslig och dessutom finns vissa felkällor, så man håller nog tyst om det.
Senast redigerad av wwr 2015-09-03 kl. 16:58.
Citera
2015-09-03, 16:49
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godless
Om "tältet" är uppspänt där kroppen hittades, så stämmer inte punkten på kartan.
Tvärtom så är det ju precis invid spåret (som synes), på "toppen" av öglan.
Därmed har kroppen inte förflyttats någon längre sträcka, av allt att döma.
Å andra sidan, befann sig kroppen så nära spåret, borde hon ju ha hittats tämligen omgående, tycker man. Om hon inte var väldigt väl övertäckt med ris och dylikt, vill säga.

Tack för ditt inlägg ovanför det här! Du verkar vara en intelligent person så jag litar fullkomligt på det du skriver.

Det tar ju tid att täcka en kropp med ris och GM ville väl därifrån så fort som möjligt. Då är frågan hur mycket ris som fanns tillgängligt på platsen. Finns det gott om det så är det inga problem. Men möjligheten finns också att han förberedde riset och hade det tillgängligt direkt efter att han var klar. Problemet med den här hypotesen är att överfallsvåldtäktare (om det nu är den typen av GM) sällan planerar sina överfall så noga i detalj. Så det skulle vara märkligt om han gjort så.

Ponera att hon faktiskt hittades så nära spåret och inte var övertäckt. (Jag litar inte på medias positionering av kroppen.) Då är ju frågan - precis som du skriver - varför det tog så lång tid att hitta henne? Kan sökinsatsen ha koncentrerats kring det "vanliga" spåret i början? De kanske helt enkelt bortsåg från "Öglan"? Dessutom kom sökinsatsen igång runt tio på kvällen. Det började bli mörkt, elljus i all ära: de räcker inte alltid till. Så har vi hundarna och deras jobb är nästan övermäktigt i ett område där det springer mycket folk.

Polisen har sagt att de är mycket förvånade över vilka stora risker den här GM tog. Kan det vara så att hon faktiskt hittades så här nära spåret och inte var övertäckt? Vad tror du? En svettig, flåsande joggare som kommer springande uppför den där backen kanske inte tittar sig så noga omkring?
Citera
2015-09-03, 16:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har svårt att förstå hur den svenska rättvisan kan definiera någon som skäligen misstänkt för att personen pekats ut av någon annan eller vägrat topsas. Jag påstår inte att jag vet, men jag tycker förfarandet inte alls passar med det jag sett av svensk rättsskipning.

Intressant citat från ME077. Om det stämmer kan det ju definitivt vara av värde (frikännande, välja grupper för topsning). Men det kommer ju från ett företag som vill göra reklam.

Genetikerna kan ju säga en hel del om vårt ursprung. Hur mycket afrikan, europé etc man är. Det finns vissa fallgropar. Jag gissar att polisen redan gjort dessa tester. Men frågan är så känslig och dessutom finns vissa felkällor, så man håller nog tyst om det.

Kanske tog i när jag skrev skäligen anhållen. Anhållen i varje fall. DNA prov är alltså i grunden aldrig frivilligt!
Citera
2015-09-03, 16:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Kanske tog i när jag skrev skäligen anhållen. Anhållen i varje fall. DNA prov är alltså i grunden aldrig frivilligt!

Här talar NFC själva om frivilliga prov.

Citat:
Observera att personer som frivilligt lämnat prov i ett ärende och som inte är misstänkta för något brott inte registreras i något register. Dna-profilen används bara för det syfte det togs, dvs. i det specifika ärendet och inget annat.
http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-register/
Citera
2015-09-03, 17:03
Medlem
Citat:
Nej, nej, ingen anhålls utan att vara som lägst skäligen misstänkt. Skäligen anhållen finns det inget som heter.
Citera
2015-09-03, 17:23
Medlem
Kenny Kuks avatar
Mordplats och fyndplats behöver inte alls vara olika. Det kan handla om överfallsplats och mord/fyndplats. Där av olika tält på olika platser.
Citera
2015-09-03, 17:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Mordplats och fyndplats behöver inte alls vara olika. Det kan handla om överfallsplats och mord/fyndplats. Där av olika tält på olika platser.

Satte dom upp två tält? Det har jag missat. Trodde det var ett bara. Du är säker på din sak, hoppas jag?
Citera
2015-09-03, 17:55
Medlem
fernebos avatar
Tycker hela den här grejen med att nån skulle ligga uppe i skogen i backen vid öglan och bara vänta på ett offer känns smått långsökt. Kan man inte anta att hon stött ihop med nån redan innan hon kom fram till öglan? Nån som är ute och springer eller går. Eller cyklar för den delen. Hon blir inte av med honom. Avvisar honom. Det hela spårar ur då han inte kan acceptera avvisandet.

Det handlar helt säkert om en rätt udda typ. Kan vara nyanländ i Sverige, men kan också vara en svensk enstöring med kontaktproblem. Missbrukare är inte omöjligt. Nu är det rimligtvis som så att man redan har kollat den typen av individer i närområdet, vilket kan indikera att personen faktiskt inte alls bor just där. Det kan också finnas en risk att man missar personer som finns tillfälligt i området boende på hem, såna som arbetar i närheten, flyktingar mm. Det byggs rätt mycket i Väsby och det finns gott om polacker och ryssar överallt. Det faktum att vi saknar DNA-träff talar för att GM aldrig begått brott (inte så troligt) eller att han bara begått brott i andra länder tidigare.
Senast redigerad av fernebo 2015-09-03 kl. 18:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in