Jag var för ett år sedan medlem i ett gym som tog månadsavgift. När jag flyttade från stan gick jag in i sagda gym, snackade med personen bakom datorn, och sa upp medlemskapet. Jag uppgav alla mina personuppgifter, lämnade in mitt gymkort, och hade ingen anledning att tro att jag fortfarande betalade pengar till dem.
... fast-forward till idag, när det dimper ner ett inkassokrav från kredithanterarna. Tydligen har jag varit på deras 'medlemslista' ända sedan förra året i alla fall trots att jag sa upp medlemskapet på plats, och är nu skyldig dem närmare tusen kronor. Sannolikt har pengarna dragits från mitt konto varje månad och jag har helt enkelt missat det (jag betalar nämligen pengar till ett annat företag med liknande namn och var helt enkelt klantig nog att inte hålla koll på min ekonomi ordentligt...). Det upptäcktes väl först nu när jag är luspank och pengarna inte längre kunde överföras, därav kredithanterarnas inblandning...
Kan jag överklaga det här? Jag erkänner att det delvis är mitt fel, som inte upptäckt detta tidigare. Men samtidigt vill jag inte betala pengar för ett mänskligt fel på gymmets sida... jag är som sagt ganska pank för ögonblicket. Men det kommer att stå ord mot ord, med tanke på att jag inte precis har någon dokumentation som håller i rätten och som intygar att jag faktiskt sade upp medlemskapet den där dagen för över ett år sedan...

Är det helt enkelt smartare att bara betala, och be om en amorteringsplan i stället?