2015-08-04, 20:37
Medlem
Som rubriken lyder, hur kommer man igång med träningen efter ett långt uppehåll?
Citera
2015-08-04, 20:43
Medlem
Senapstjuvens avatar
Gå till gymmet. Ta med en polare.
Citera
2015-08-04, 20:44
Medlem
Jag brukar köra ett par lättare helkroppspass i hemmet så man slipper få att få för tuff träningvärk.
I övrigt inge speciellt, bara att hitta tillbaka till de gamla vanorna så snabbt som möjligt.
Citera
2015-08-04, 20:51
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Är väl olika beroende på vilken typ av träning man tänker sig. Exempelvis löpträning eller styrka eller dans eller vad det nu kan vara.

Styrketräning: leta upp ett nybörjar helkropps-träningsupplägg på nätet och kör 2-3 ggr per vecka. Egentligen räcker 1 gång i veckan men det kan vara bra för disciplinen att försöka palla sig iväg minst 2 gånger per vecka. Passet behöver inte vara längre än 30 minuter till att börja med.

Löpning: gå ut och börja med att löpa ett par gånger i veckan. Förs kanske bara 15-20minuter. Och när du väl kommit igång kan du öka till 25, 30 osv minuter.

Jag vet själv att efter att jag tog 1 månads paus från träning kunde jag inte ta mig till gymmet längre. Jag sköt på det till jag inte hade tränat i ett år. Det som jag upplevde svårast med att komma igång var det psykologiska. Jag visste att jag kommer behöva börja om men låga vikter osv eftersom jag inte var lika tränad som när jag slutade. Det kändes hopplöst att behöva börja om.

Det som jag tror hjälpte mig att ändå komma igång igen var insikten om att det viktiga för mig är inte vilka vikter jag kör med eller hur stark jag är, utan det viktiga är att jag långsamt förbättrar mig från pass till pass, vecka till vecka, månad till månad. Att jag endast tävlar med mig själv och att jag långsiktigt mår bra av att träna.

Utöver detta tror jag nte på detta med att köra igång med ett helvetes tempo med 5-dagar i veckan osv. Det är ett bra sätt att träna i 2 månader för att sedan bli utbränd och inte orka med att träna alls. För mig har det bästa varit att börja med ett par gånger i veckan, för att sedan när man är redo öka till 3 ggr i veckan. 45-60 min per pass känns också överkomligt och tar inte alltför mycket tid från ens dag.

Sorry om texten är spretig, men kände bara för att skriva av mig lite, då jag varit i din situation.
Citera
2015-08-04, 20:55
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Gå till gymmet. Ta med en polare.
Finns nog ingen sämre träning än att lalla runt med polare på gymmet.

TS se till att ta dig själv i kragen bara och dra dig dit (innan du gör någonting annat). Har du ett lönejobb så sticker du helt enkelt dit direkt efter jobbet.

Själv har jag lite mer flexibla arbetstider så jag ser alltid till att morgonduscha på gymmet (efter träningen). Inte svårt alls att komma igång efter ett längre uppehåll. Just do it!
Citera
2015-08-04, 21:48
Medlem
fluff995s avatar
Mjukstarta.

Och har du svårt att uppamma träningslust kan du testa någon ny träningsform du inte prövat på förut. Har man exempelvis gått på gymmet i 10+ år och är allmänt less på den träningsformen, kan det vara kul att istället testa badminton eller dylikt.
Detta är ett ganska bra sätt att kringgå ångesten över ens dåliga form, också.
Går man tillbaka till någon beprövad träningsform efter ett långt uppehåll surar man inledningsvis mest över att man inte presterar på den nivå man gjort tidigare.
Går man istället och gör något helt nytt gör det inget om man suger på det, eftersom man inte har något att jämföra med.
Citera
2015-08-05, 22:01
Medlem
Yoshi.crews avatar
Börja sakta och ta inte i för hårt de första gångerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in