• 1
  • 2
2015-08-04, 13:02
Medlem
Hejsan,

Jag bor I Vietnam sen ca 4 r tillbaka, jag har ftt massa frgor om min tid hr, ett par utav dem r mjligheten till Volontrjobb, jobba som engelska lrare samt att praktisera hr. S jag tnkte beta av lite info hr och om ngon har ngra frgor s r det bara att frga p!

Att praktisera utomlands r ett utmrkt stt att bygga p sitt CV samtidigt som man fr en upplevelse fr livet! Att ena dagen vara i mekong Deltat fr att andra dagen vara i nha Trang och sedan avsluta veckan med en resa till Sapa.
Ho Chi Minh City (Saigon) r en av Asiens snabbast vxande ekonomier, staden i sig har nstan 10 miljoner invnare och det finns alltid saker att gra.

Fr att vara i Vietnam mer n 15 dagar s behvs Visum, detta kostar runt 100 dollar fr tre mnader.
Fr att arbeta eller praktisera i Vietnam mindre n 3 mnader s behvs inget tillstnd eller liknande.
Boende gr att ordna fr ca 300 dollar i mnaden, kostnader till boendet (el, internet, skerhetsvakter m.m) r runt 100 dollar extra.
En portion mat kostar ca 2 dollar och uppt.

Angende sjlva praktikjobben s r det oftast p nordiska fretag. Det r ett utmrkt stt att komma in i arbetsmarknaden.
Jag praktiserade p ett svenskt fretag hr i Vietnam, hade ingen ln men fick 400 dollar i mnaden i fickpengar. praktiserade dr i tv mnader, vilket var det roligaste jag gjort, det var ven anledningen till att jag kom hit.

r det ngon som skulle vara intresserad av mer info s r det bara att kontakta mig :)
Citera
2015-08-06, 15:40
Medlem
Mister-Cs avatar
Tjena!
Bra att du har skapat en sn hr trd d jag r vldigt nyfiken om det finns svenska fretag i just Vietnam. r det ett stort eller litet fretag? Anstller de grna svenskar drnere?
Och hur mycket betalar de egentligen fr en lrare som undervisar engelska?
Har lust att ge upp det svenska livet under 1-2 r och leva och jobba i Vietnam, men lnen dr r inte s lockande och vill helst jobba fr utlndska fretag och fr utlndsk ln n den lokala lnen.
Tack fr svar!
Citera
2015-08-06, 18:54
Medlem
Det finns nstan 100 svenska fretag i Vietnam, att praktisera hos dem r mer ett stt att f in foten och bygga p sitt CV. Det r blandat sm och stora fretag. Har du utbildning?
Jag vet inte hur ltt eller svrt det r att hitta jobb i utlndska fretag. Du behver arbetstillstnd fr detta och det vet jag inte mycket om, ledsen. Jag kan kolla runt lite om hur det funkar :)

Angende lraryrket s beror det p, jag knner folk som lr ut i skolor och ven folk som lr ut privat. I skolor s r lnen ca 15-20 USD per timme och varje lektion r ca 3 timmar. Tydligen r det mer lnsamt att lra ut privat. Det finns en park i centrum av Saigon som alla studenter hnger p. De gr fram till turister fr att va sin engelska och sitt uttal. Dr r det vanligt att hitta studenter som man kan skapa sina egna klasser med. Det gr ven att hitta rika frldrar som vill ha en privatlrare till sitt barn om man frgar runt lite. Du br isf vara flytande p engelska.
En sak som jag mrkt r att flera Vietnameser vill lra sig Svenska som sprk ocks, vissa har en svensk partner, andra jobbar i fretag som gr affrer med svenska fretag.

Du borde absolut sticka ivg ett r eller tv, finns en del svenskar hr ocks. Sjukt skoj, googla Nha trang, billigt ocks :)

Hoppas att jag hjlpte till med ngot, har du fler frgor s kr p!
Citera
2015-08-06, 19:15
Medlem
Kom p en till sak som jag mste bertta :) Sprang p en Tysk hr i Saigon. Han stod p gatkanten och slde grillad korv. inget brd eller s, bara ketchup och chiliss till. Jag var lite snabb med att dma honom om jag ska vara rlig. S sa han att han slde varje korv fr ca 10 kr och att han slde 300 om dagen. han jobbade ca 5 timmar om dagen. S brjade jag rkna i huvudet, haha, han omsatte nstan 100 000 kr i mnaden :D Nu idag har han flera stllen och folk som jobbar och sljer t honom.

Detta r en annan Tysk som jag ker frbi varje dag som tydligen ska ha kopierat den frsta tyskens modell :)
https://www.youtube.com/watch?v=yPld_ibsvcQ

Kanske dags att visa Vietnameserna hur svenska kttbullar, potatismos, brunss och lingon smakar ;)
Citera
2015-08-06, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bejeweled
Kom p en till sak som jag mste bertta Sprang p en Tysk hr i Saigon. Han stod p gatkanten och slde grillad korv. inget brd eller s, bara ketchup och chiliss till. Jag var lite snabb med att dma honom om jag ska vara rlig. S sa han att han slde varje korv fr ca 10 kr och att han slde 300 om dagen. han jobbade ca 5 timmar om dagen. S brjade jag rkna i huvudet, haha, han omsatte nstan 100 000 kr i mnaden Nu idag har han flera stllen och folk som jobbar och sljer t honom.

Detta r en annan Tysk som jag ker frbi varje dag som tydligen ska ha kopierat den frsta tyskens modell
https://www.youtube.com/watch?v=yPld_ibsvcQ

Kanske dags att visa Vietnameserna hur svenska kttbullar, potatismos, brunss och lingon smakar
Brjade rkna i huvudet jag med
han jobbar 5 timmar=300 minuter och sljer 300 korvar ,allts 1 i minuten
skn k han mste ha ,och sedan helt pltsligt efter 5 timmar med fortsatt k stnga eller?
Du mste skmta eller har du drmt?
Sorry om jag r lite spydig,men du kan inte vara seris med det du sger
Citera
2015-08-06, 20:59
Medlem
http://afamily.vn/xem-an-choi/chat-n...7083036857.chn

Frlt, det var 6 timmar, inte 5 timmar, och han slde dem fr ca 13 kr :)
vet inte om han rknade p en bra dag eller vad. Han hade fler som jobbade dr dock, tror dom var totalt tre eller fyra stycken. Lnen fr sdant arbete r ca 100 kr om dagen. Oavsett om han ljg om hur mnga han slde s vet jag att han idag sljer p minst tre stllen I saigon, s det kan ju inte ha gtt dligt fr honom.
Citera
2015-08-06, 22:20
Medlem
Mister-Cs avatar
Att han tjnar 100 000kr i mnaden lter osannolikt. Tysken som du pratar om knner jag till, tyvrr r han inte s rik och tjnar inte s bra som du sger.
Det r inte att jag inte kan ngot om Vietnam, jag har kt dit runt 10-15 gnger. Varfr jag frgar om det fanns svenska fretag dr r fr att jag varit s sugen att jobba och leva livet dr under en lngre period, men frhoppningsvis med ett svenskt ln d.
Jag har aldrig haft en tanke p att jobba i Vietnam, men nu har jag ndrat mig och sker frekvent efter arbete dr man fr utlndskt ln.
Betalar skolorna verkligen 15-20usd per timme fr engelska lrare? Det lter alldeles fr mycket fr att vara Vietnam .
Citera
2015-08-06, 22:57
Medlem
att han sljer fr fr s mycket tvivlar jag inte p, men naturligtvis s mste han ju kpa in produkter och liknande. Han gr sin egna korv och importerar sitt salt frn Tyskland om jag minns rtt, s vinsten om jag fr gissa ligger nog p en tredjedel som mest:) detta var inte pongen med trden, tyckte att det var en intressant historia bara ;)

Dubbelkollade med min vn som jobbade i en skola hr, timlnen var 20 USD fr honom. Han jobbade fyra dagar i veckan (tre timmar samt en halvtimmes rast). Sen hade han lektioner hemma privat fr en grupp studenter. Han r dock frn USA. En annan kille var privatlrare t en ung tjej, hans timln var 30 USD. vet dock inte hur mnga timmar i veckan det brukar vara i sdana fall.

Jag har aldrig undervisat sjlv, frsker bara ge frmedla vad jag hrt frn lrare hr :) Frhoppningsvis hjlper det ngon!

Ok, du har varit hr spass ofta! D kan du skert landet bttre n vad jag kan. Vill du att jag ska kolla upp ngot s gr jag det mer n grna!

Ha en trevlig kvll :)
Citera
2015-08-06, 23:07
Bannlyst
Citat:
att han sljer fr fr s mycket tvivlar jag inte p, men naturligtvis s mste han ju kpa in produkter och liknande. Han gr sin egna korv och importerar sitt salt frn Tyskland om jag minns rtt, s vinsten om jag fr gissa ligger nog p en tredjedel som mest detta var inte pongen med trden, tyckte att det var en intressant historia bara

Dubbelkollade med min vn som jobbade i en skola hr, timlnen var 20 USD fr honom. Han jobbade fyra dagar i veckan (tre timmar samt en halvtimmes rast). Sen hade han lektioner hemma privat fr en grupp studenter. Han r dock frn USA. En annan kille var privatlrare t en ung tjej, hans timln var 30 USD. vet dock inte hur mnga timmar i veckan det brukar vara i sdana fall.

Jag har aldrig undervisat sjlv, frsker bara ge frmedla vad jag hrt frn lrare hr Frhoppningsvis hjlper det ngon!

Ok, du har varit hr spass ofta! D kan du skert landet bttre n vad jag kan. Vill du att jag ska kolla upp ngot s gr jag det mer n grna!

Ha en trevlig kvll
Suck,du fortstter dilla
speciellt med lner och
Varfr ,Varfr skulle han importera sitt salt frn tyskland
Ge ett bra svar p det r du snll eller lgg ner din trd ,den r trams oseris och lite till
Citera
2015-08-06, 23:20
Medlem
Men varfr skulle jag ljuga om en sdan sak? hr fr du nnu en lnk, p engelska den hr gngen. http://www.thanhniennews.com/travel/...tro-34672.html

Hr fr du en till som beskriver om vad han importerar http://www.thanhniennews.com/travel/...age-34671.html

S om han ljuger eller inte kan jag inte svara p, det bryr jag mig inte om. Jag frskte dela med mig av en historia som jag tyckte var intressant och lite rolig, tydligen s var den inte det.

Angende lner s kan jag lnka det med om du inte vill lyssna p vad jag som bott hr i ett par r sger. http://www.vietnamonline.com/az/teac...n-vietnam.html
lnken sger att en engelska lrare tjnar runt 1000 till 2000 USD.

Jag startade trden fr att ge information om det skulle finnas ngon som var intresserad.

Vet inte om du r seris eller ett troll?
Citera
2015-08-07, 01:24
Bannlyst
Citat:
Men varfr skulle jag ljuga om en sdan sak? hr fr du nnu en lnk, p engelska den hr gngen. http://www.thanhniennews.com/travel/...tro-34672.html

Hr fr du en till som beskriver om vad han importerar http://www.thanhniennews.com/travel/...age-34671.html

S om han ljuger eller inte kan jag inte svara p, det bryr jag mig inte om. Jag frskte dela med mig av en historia som jag tyckte var intressant och lite rolig, tydligen s var den inte det.

Angende lner s kan jag lnka det med om du inte vill lyssna p vad jag som bott hr i ett par r sger. http://www.vietnamonline.com/az/teac...n-vietnam.html
lnken sger att en engelska lrare tjnar runt 1000 till 2000 USD.

Jag startade trden fr att ge information om det skulle finnas ngon som var intresserad.

Vet inte om du r seris eller ett troll?
Vem r seris,menar du
Frst skriver du att han sljer 300 korvar per dag och jobbar 5 timmar ,,,allts 1 korv i minuten

,sedan ndrar du till att han hade "nog"6 timmar och kar till 13 kr /korv fr du inser att du hade noll koll p rknandet
inte ens det stmde d fortsatte du med att han hade andra anstllda som kanske slde en del,,
Det r du som trollar
visa p vem och hur han tjnar dessa 100000:-/mnad i Saigon
finns nog ngra som borde vara sugna p att haka p denna "trend" att tjna hundra talls dollar varje mnad
Du trollar innan du visar bevis p motsatt ,ok?
Citera
2015-08-07, 08:03
Medlem
Mister-Cs avatar
Lgg ner tjafset, killen frsker bara dela med sig intressanta saker och ven om han rknade fel s r det ingen stor grej utav det.

On-topic: Visste inte att en utlndsk engelska lrare kan tjna s bra, det lter verkligen lockande . Vore tacksam om du kunde ta reda p hur en anstllning gr ut p, krver de att man har ngon slags utbildning eller att man mste ha masterutbildning p sprk? Hur ltt r det att f ett jobb eller hitta privata elever?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in