Citat:
Ursprungligen postat av
Softis...
Och det är just den/de som sammanställt denna kravspec/förfrågningsunderlag som är de ansvariga i slutändan (ie politiker etc i bakgrunden om en ska vara petig (lokalt, LOU mm)), och det är den kultur de verkar inom som inverkar på hur pass väl kravspecen/förfrågningsunderlaget är utarbetat. Det visar sig framöver om utredningen av denna olycka kommer att innefatta även denna grundläggande del av detta projekt. Det tror jag.
Både byggherren och entreprenören är förstås ansvariga för sina respektive inflytanden på leveransens kvalitet. Man kan inte skylla allt på kravspecen i alla lägen men den utgör helt klart en viktig grund för arbetet. I det här fallet vet jag inte vems idé det var med de där stålsponten runt fundamenten som rostar och förmodligen föreskrev inte kravspecen detaljutformningen för upphängningen av den betongdel som nu har rasat.
Det jag ville anföra om LOU var egentligen bara det där med att "ta in" en utländsk firma som om det vore något fel, som om man hade ett juridiskt val att premiera sin golfkompis byggfirma från orten. Det har man alltså inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
RullRull
LOU ger möjlighet att överklaga in absurdum! Tex. tog det försvaret åtta (8) år att införskaffa nya kängor (som ett mkt. litet exempel).
Det håller jag med om och anser att överklagandemöjligheterna borde begränsas men det är ju inget argument kring det du och jag diskuterat.