2015-08-04, 02:48
Medlem
Landsfaders avatar
Någon eller några tycks ha roat sig med att kasta en molotovcocktail mot en balkong i stadsdelen Ryd i Linköping sent på måndagskvällen (3/8-15).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21208377.ab
http://corren.se/nyheter/linkoping/b...r-8389075.aspx

Någon som vet mer?
Citera
2015-08-04, 04:37
Medlem
Citat:
Enligt polisen finns det inte någon känd hotbild, varken mot familjen eller mot någon annan i området där bensinattacken ägde rum.
– Det verkar vara helt felriktat eller slumpmässigt, det är oförklarligt.

Citat:
Händelsen utreds som försök till mordbrand och polisen har inlett en teknisk undersökning.
Bara för några dagar sedan, den 30 juli kastade någon in en molotovcocktail genom fönstret till i en skola i Linköping. Inte heller den tog eld.
– Visst kan man spekulera i att det finns ett samband. Men det är lite för tidigt att dra slutsatsen att det kan vara samma person, säger Jan Millmark,
Polisen har inte gripit någon misstänkt för dådet, som inträffade strax efter klockan ett natten mot tisdagen.

http://www.expressen.se/nyheter/bran...s-mot-balkong/
Citera
2015-08-04, 06:27
Medlem
franges avatar
...Och för de som undrar, så består befolkningen i Ryd av två kategorier av människor; studenter i studentkorridorer som studerar på Liu, samt de där som inte studerar, annat än möjligen på SFI.

Och jag är skeptisk till att det handlar om en studentskiva som gått överstyr.
Citera
2015-08-04, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
...Och för de som undrar, så består befolkningen i Ryd av två kategorier av människor
Du verkar glömma bort de som bor i villa-Ryd.
Citera
2015-08-04, 08:44
Medlem
Gosifs avatar
Vad jag har hört om Lindköping så är det rätt invandrartätt som Rinkeby här uppe?
Citera
2015-08-04, 10:24
Medlem
Någon tycks vilja markera. För det är väl omöjligt att misslyckas med att få en molotovcocktail att antända, än mindre två (eller tre om skolan hade samma gärningsmän).
Citera
2015-08-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Någon tycks vilja markera. För det är väl omöjligt att misslyckas med att få en molotovcocktail att antända, än mindre två (eller tre om skolan hade samma gärningsmän).
eh omöjligt? har du någon gång eldat bensin? skulle säga vanligaste molotovcocktails är i storlek mellan 33cl till 70cl bensin. även 70cl bensin utan något annat brinner väldigt snabbt ut. så tänk du häller ut 70cl bensin även på ett parkettgolv( nu kan den ju ha landat på vad fan som helst) så tror jag ändå inte det skulle antända golvet. För en Molotov ska vara effektiv så måste den antända något annat bränsle, trä, mattor, gardiner, en soffa whatever. En molotovcocktail i sig själv är inte så farlig.
(edit) alltså det handlar lite om tur/otur vad den träffar och antänder och vart personen ifråga siktar på.
Citera
2015-08-04, 11:11
Medlem
Citat:
eh omöjligt? har du någon gång eldat bensin?

Som jag tolkade artikeln hade bensinen inte fattat eld eftersom det stod att hela balkongen var dränkt i bensin - vilket det inte rimligtvis borde ha stått om den brunnit ut. Två brinnande molotvs på balkongen bortde ha skildrats lite mer dramatiskt, det borde finnas bilder och vittnen... Men jag kan ha fel.

"Inte heller den tog eld" står det i meningen om attentat mot skolan, oklart om man syftar på besinflaskan eller skolbyggnaden, men jag tolkade det som bensinflaskan. Annars tycker jag man borde skriva att "elden spred sig inte" e.d.
Citera
2015-08-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Som jag tolkade artikeln hade bensinen inte fattat eld eftersom det stod att hela balkongen var dränkt i bensin - vilket det inte rimligtvis borde ha stått om den brunnit ut. Två brinnande molotvs på balkongen bortde ha skildrats lite mer dramatiskt, det borde finnas bilder och vittnen... Men jag kan ha fel.

"Inte heller den tog eld" står det i meningen om attentat mot skolan, oklart om man syftar på besinflaskan eller skolbyggnaden, men jag tolkade det som bensinflaskan. Annars tycker jag man borde skriva att "elden spred sig inte" e.d.
oj var väl lite snabb att kommentera ja du vete fan hur man kan misslyckas med 2 molotovcocktails. must have been a special kind of stupid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in