Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-19, 12:23
  #121
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
All typ av kosmetisk djuravel, utan praktisk nytta, är helt pervers & förkastlig.
Tror inte du kan förkasta alla kosmetiska ingrepp på djur alls. Hundar som går med kulledsproteser behöver kosmetisk uppbyggnad av mjukdelarna, men du menar kanske att en dödsspruta skulle vara bättre för hunden som fött fram den skadade valpen? Fattar du så illa att de skadade liksom inte allihopa är provrörsvalpar. Alla valpar kommer liksom inte till via artificiell högteknologisk ultimativ monsteravel - men nu vet jag inte ( haaa ha ha) du har ingen statistik heller och har du så är den oavsett fejkad, ska du leka djurrättskämpe kan du börja sluta generalisera som en femåring.
Citera
2015-10-19, 13:21
  #122
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Tror inte du kan förkasta alla kosmetiska ingrepp på djur alls. Hundar som går med kulledsproteser behöver kosmetisk uppbyggnad av mjukdelarna, men du menar kanske att en dödsspruta skulle vara bättre för hunden som fött fram den skadade valpen? Fattar du så illa att de skadade liksom inte allihopa är provrörsvalpar. Alla valpar kommer liksom inte till via artificiell högteknologisk ultimativ monsteravel - men nu vet jag inte ( haaa ha ha) du har ingen statistik heller och har du så är den oavsett fejkad, ska du leka djurrättskämpe kan du börja sluta generalisera som en femåring.
Nu gällde ju mitt inlägg kosmetisk avel, i en tråd som handlar om "avel bakom andningsproblem". Så vad det är för inlägg du svarar på vet jag inte, men det är uppenbarligen något annat än mitt.
__________________
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2015-10-19 kl. 13:39.
Citera
2018-11-05, 17:00
  #123
Avstängd
Nu ska trubbnosiga hundar inventeras

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...bnosiga-hundar

Det är raserna boston terrier, engelsk och fransk bulldogg, mops och pitbulls. Jag får onödig ordbajs ibland av olika människor att det här raserna borde inte få finnas pga andningen. Herregud då jag kontrar att ni som snackar skit om det här 5 raserna bör inte få andas luft och då vänder de på kappan direkt. Visst är man spydig och jag går rakt på sak för inte är det fel på hundarna utan vissa människor.

Min egen mops är extrem avlad, med riktigt platt nos för den är champion i utseende och därefter snackas det skit av feministerna att man själv får skylla sig själv att man skaffar de här raserna och att jag stödjer eländet fyfan säger jag.

Det har fan gått för långt i dagens Sverige. Bara lägg ner er predikan och håll er inomhus för det blir bättre så och låt vi andra som har det hr raserna njuta av livet precis som min mops gör. Fullt med liv i henne
Citera
2018-11-05, 17:08
  #124
Moderator
Arne.Ankas avatar
Varför avla på en defekt?
Citera
2018-11-05, 17:11
  #125
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Varför avla på en defekt?


Finns d något fulare än trubbnosar. Det påminner om hästraser som ska ha manen framför ögonen så att de inte ser någonting.
Citera
2018-11-05, 17:18
  #126
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Finns d något fulare än trubbnosar. Det påminner om hästraser som ska ha manen framför ögonen så att de inte ser någonting.
Håller med om att utseendet lämnar en del att önska men till syvende och sist så skiljer åsikterna så det är inget jag anser vara ett hinder, det jag ifrågasätter är varför man avlar på en defekt.

Ska man hårddra saken så är det förbjudet att avla djur som har funktionshinder som kan ärvas, en hund eller katt för den delen som inte kan andas ordentligt är per definition funktionshindrad.
Citera
2018-11-05, 17:25
  #127
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Håller med om att utseendet lämnar en del att önska men till syvende och sist så skiljer åsikterna så det är inget jag anser vara ett hinder, det jag ifrågasätter är varför man avlar på en defekt.

Ska man hårddra saken så är det förbjudet att avla djur som har funktionshinder som kan ärvas, en hund eller katt för den delen som inte kan andas ordentligt är per definition funktionshindrad.

Citat:
Owners of brachycephalic dogs pay more attention to looks than health

APPEARANCE is the top reason why owners purchase brachycephalic dogs, according to research carried out by the Royal Veterinary College (RVC) and Plymouth University.

The perceived health of a breed was of less concern to owners who bought a brachycephalic dog such as a French bulldog or pug compared with owners who bought breeds such as labrador retrievers or cocker spaniels.
https://veterinaryrecord.bmj.com/content/180/22/533.1

Sjuka människor...
Citera
2018-11-05, 17:37
  #128
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Varför avla på en defekt?

Ursprungligen fans det ett "faktiskt" behov och ett reellt syfte med att avla på hundar av brakycefal typ; men idag är det mestadels estetisk hysteri och nonsens.

Men det finns ju en uppsjö med uppf*ckade idéer som styr viss hundavel och detta är bara en (Men möjligtvis den märkligaste.) av alla baksidor med extrem, men ändå "seriös", avel där fokus ligger på människors önskemål istället för hundarnas väl.
Citera
2018-11-05, 18:23
  #129
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ursprungligen fans det ett "faktiskt" behov och ett reellt syfte med att avla på hundar av brakycefal typ; men idag är det mestadels estetisk hysteri och nonsens.

Men det finns ju en uppsjö med uppf*ckade idéer som styr viss hundavel och detta är bara en (Men möjligtvis den märkligaste.) av alla baksidor med extrem, men ändå "seriös", avel där fokus ligger på människors önskemål istället för hundarnas väl.
Många år sen nu men hade en gång i tiden en hund som ställdes ut, fanns individer som hade ett sektliknande beteende till hur hundar skulle se ut.




Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://veterinaryrecord.bmj.com/content/180/22/533.1

Sjuka människor...
Den här biten får det att låta som att hunden mer är en accessoar än ett husdjur.

APPEARANCE is the top reason why owners purchase brachycephalic dogs, according to research carried out by the Royal Veterinary College (RVC) and Plymouth University.

The perceived health of a breed was of less concern to owners who bought a brachycephalic dog such as a French bulldog or pug compared with owners who bought breeds such as labrador retrievers or cocker spaniels.
Citera
2018-11-07, 17:01
  #130
Medlem
MissMDs avatar
Läste för längesen forskning som gjorts på trubbnosiga hundar kontra "vanliga" hundar.
Vanliga hundnosar är konstruerade på ett sådant sätt att den kan ta upp lukter oberoende på om hunden andas in eller ut genom nosen.
Så en hund kan både andas in och ut med nosen och samtidigt bibehålla spåret den söker.

Det här är ett stort problem hos brakycefala raser dels eftersom att nospartiert är kraftigt förkortat och dels att nosen helt enkelt är så pass deformerad och igenknipt att den här funktionen är väldigt nedsatt.

Ganska tragiskt att en fundamental funktion som en hund evolutionärt bör besitta inte fungerar längre på grund av människans fåfänga.
Citera
2018-11-26, 14:00
  #131
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...bnosiga-hundar

Det är raserna boston terrier, engelsk och fransk bulldogg, mops och pitbulls. Jag får onödig ordbajs ibland av olika människor att det här raserna borde inte få finnas pga andningen. Herregud då jag kontrar att ni som snackar skit om det här 5 raserna bör inte få andas luft och då vänder de på kappan direkt. Visst är man spydig och jag går rakt på sak för inte är det fel på hundarna utan vissa människor.

Min egen mops är extrem avlad, med riktigt platt nos för den är champion i utseende och därefter snackas det skit av feministerna att man själv får skylla sig själv att man skaffar de här raserna och att jag stödjer eländet fyfan säger jag.

Det har fan gått för långt i dagens Sverige. Bara lägg ner er predikan och håll er inomhus för det blir bättre så och låt vi andra som har det hr raserna njuta av livet precis som min mops gör. Fullt med liv i henne

Grattis, årets mest obegåvade inlägg!

Alla har rätt att andas... Ge mig ett bra argument till att man inte bör förbjuds plattsnoksavel.
Citera
2018-11-27, 17:25
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...bnosiga-hundar

Det är raserna boston terrier, engelsk och fransk bulldogg, mops och pitbulls. Jag får onödig ordbajs ibland av olika människor att det här raserna borde inte få finnas pga andningen. Herregud då jag kontrar att ni som snackar skit om det här 5 raserna bör inte få andas luft och då vänder de på kappan direkt. Visst är man spydig och jag går rakt på sak för inte är det fel på hundarna utan vissa människor.

Min egen mops är extrem avlad, med riktigt platt nos för den är champion i utseende och därefter snackas det skit av feministerna att man själv får skylla sig själv att man skaffar de här raserna och att jag stödjer eländet fyfan säger jag.

Det har fan gått för långt i dagens Sverige. Bara lägg ner er predikan och håll er inomhus för det blir bättre så och låt vi andra som har det hr raserna njuta av livet precis som min mops gör. Fullt med liv i henne

Feministerna? Tror du att feministerna ligger bakom kampanjen att avla fram franska bulldoggar som inte måste sitta upp när de sover för att slippa kvävas?

Mig veterligen är det främst män med gedigen veterinärutbildning som ligger bakom detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback