• 1
  • 2
2015-08-03, 21:34
Medlem
barkeepers avatar
Hej,

Jag vill flytta pengar från utlandet till Sverige för att köpa bostad. Det handlar om runt en miljon, kanske en och en halv. Pengarna är ett lån från en familjemedlem.

Hur går man till väga för att flytta in pengarna, kan staten kräva skatt?

Pengarna kommer endera från USA, Panama eller Schweiz.

MVh
Barkeeper
Citera
2015-08-03, 22:05
Bannlyst
Varför vill du föra över pengarna till svensk valuta för? Det är ju bara att göra en vanlig transaktion och räkna ut vad valutaskillnaden är innan du gör överföringen + ev. bankavgift?
Citera
2015-08-03, 22:12
Medlem
barkeepers avatar
Därför att jag har pengarna i dollar, och just nu får man många kronor för dom.

Det finns knte fisk för att dom vill ha gåvoskatt eller liknande?
Citera
2015-08-03, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Därför att jag har pengarna i dollar, och just nu får man många kronor för dom.

Det finns knte fisk för att dom vill ha gåvoskatt eller liknande?

Jo men om du för över pengar nu när dollarn är på 8,65kr så måste ju dollarn gå upp för att du ska tjäna på det och går dollarn ner till säg 8,25kr så går du ju minus men det är du säkert medveten om.

Sverige har inte haft gåvoskatt eller arvskatt på över 10 år.
Citera
2015-08-03, 23:41
Medlem
Minuslogaritms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Jo men om du för över pengar nu när dollarn är på 8,65kr så måste ju dollarn gå upp för att du ska tjäna på det och går dollarn ner till säg 8,25kr så går du ju minus men det är du säkert medveten om.

Sverige har inte haft gåvoskatt eller arvskatt på över 10 år.
Han har ju pengarna i dollar och vill sälja dem för att få SEK.
Han får ju fler kronor för sina dollar nu när dollarn är värd så mycket än han får om han väntar och dollarn går ner till 8 SEK.
Fast jag kanske har missuppfattat vad du menade.
Citera
2015-08-04, 10:30
Medlem
barkeepers avatar
Det är i Sverige jag skall handla bostad så...
Citera
2015-08-04, 14:24
Medlem
Diablo1118s avatar
Själva införandet av pengar till Sverige utlöser ingen skattskyldighet.

Däremot är banken skyldig att lämna en kontrolluppgift till Skatteverket om att pengarna har förts in. Kontrolluppgiftsskyldigheten har tillkommit för att Skatteverket ska få möjlighet att kontrollera om de införda pengarna borde ha beskattats när den som för in pengarna förvärvade dem.

Kontrolluppgift ska lämnas om betalningar som överstiger 150 000 kr eller utgör delbetalningar av en summa som överstiger 150 000 kr.

Det finns en risk att du måste visa att dessa pengarna är beskattade i utlandet eller på annat sätt visa att det inte rör sig om svarta pengar, kriminell verksamhet etc.

Det finns nog mer information på skatteverket.....
Citera
2015-08-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hej,

Jag vill flytta pengar från utlandet till Sverige för att köpa bostad. Det handlar om runt en miljon, kanske en och en halv. Pengarna är ett lån från en familjemedlem.

Hur går man till väga för att flytta in pengarna, kan staten kräva skatt?

Pengarna kommer endera från USA, Panama eller Schweiz.

MVh
Barkeeper

Hade du dykt upp som min granne (speciellt om du är svarting, muslim eller annat skitigt pack) hade jag anmält dig för skatteverket på studs så att de kan spåra var dessa pengar kommer ifrån. Jag tror inte på att det handlar om ett "lån" från en familjemedlem. Det är sådant som äckliga skattefifflare och kriminella har som argument.
Citera
2015-08-04, 22:17
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werbung
Hade du dykt upp som min granne (speciellt om du är svarting, muslim eller annat skitigt pack) hade jag anmält dig för skatteverket på studs så att de kan spåra var dessa pengar kommer ifrån. Jag tror inte på att det handlar om ett "lån" från en familjemedlem. Det är sådant som äckliga skattefifflare och kriminella har som argument.

det är tur att risken att du och jag hamnar i samma område är rätt liten, Sjöbo är inte aktuellt för oss.
Citera
2015-08-04, 22:18
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Själva införandet av pengar till Sverige utlöser ingen skattskyldighet.

Däremot är banken skyldig att lämna en kontrolluppgift till Skatteverket om att pengarna har förts in. Kontrolluppgiftsskyldigheten har tillkommit för att Skatteverket ska få möjlighet att kontrollera om de införda pengarna borde ha beskattats när den som för in pengarna förvärvade dem.

Kontrolluppgift ska lämnas om betalningar som överstiger 150 000 kr eller utgör delbetalningar av en summa som överstiger 150 000 kr.

Det finns en risk att du måste visa att dessa pengarna är beskattade i utlandet eller på annat sätt visa att det inte rör sig om svarta pengar, kriminell verksamhet etc.

Det finns nog mer information på skatteverket.....

Tack! Jag gissar att om vi lånar av min svärfar kanske ett lånekontrakt kan fungera. Plus att han visar att han följer skattereglerna i det landet vi bor nu.
Citera
2015-08-05, 02:56
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118

Hur funkar det? Är det en relativt ny lag? Jag köpte mitt hus här i Sverige ca 5. år sen, och jag overförde bara pengarna direkt till Fastighetsbyrån in Sverige...noll problem alls. Hela beloppet!
Citera
2015-08-05, 03:26
Medlem
Jag brukar bara föra över. Sen kommer det nån lapp i brevlådan som man fyller i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in