2015-08-03, 18:00
Medlem
Det skulle vara kul med lite feedback om våra planer

Drömmen idag är få ett hus stomrest och ordna resten själv. Totalkostnaden kommer att landa på ca 4milj.

Hur kommer vi då dit?
Idag studerar vi och bor i en bostadsrätt som är värderad till 1,2 milj. med 100k i lån.
Anledningen till det låga lånet är att vi jobbade i Norge under 2 år och lyckades spara undan 800k tillsammans. En sjukt tuff period som bara bestod av jobb och storkok.

Tanken är nu att efter studierna, åka tillbaka till Norge och köra 2år till och förhoppningsvis få ihop 800k igen. Vilket skulle innebära en kontantinsats på ca 2milj. Då är inte den troliga värdeökningen på lägenheten inräknad utan vad vi skulle få för den idag.

Vi tittar på tomter för max 1milj, då får man en fin tomt "havsnära" i våra områden. Resten går till att faktiskt bygga huset.
Vi har många hantverkare i vår närhet, både snickare och elektriker, så kunskap och hjälp har vi att ta ifrån.

Våra löner i Sverige kommer troligen att ligga runt 50k brutto ihop som nyexade. Dock kommer vi att ha 2års erfarenhet från Norge när vi kommer tillbaka så man kan nog lägga på lite på dom 50k.
Värt att nämna är också att saker som barn kommer troligtvis inte dröja så länge efter huset står klart.

Det som skrämmer mig är det enormt stora lån som vi faktiskt funderar på att ta. Om vi ens får det vill säga.

Vad tror ni? Idiotiskt? Fantastiskt? omöjligt?
Citera
2015-08-03, 19:22
Medlem
Var?
(FB) Det går inte längre att bygga eller köpa hus på landet i Sverige
Citera
2015-08-03, 19:45
Medlem
Det lät inte bra alls. Dock skulle jag inte tro att vår blivande tomt skulle räknas som landet. Självklart får man inte en tomt för en mille i sthlm/gbg området men det finns ett mellanting.

Men det är skitbra, det är sådant här vi behöver veta! Självklart har vi tänkt på att man kanske inte ska bygga hus för 4 miljoner om husen i området går för 1-2milj. (du förstår min tanke).
Citera
2015-08-03, 21:17
Medlem
MaZtoRs avatar
Ring och prata med din bank. Då slipper du alla vilda gissningar som kommer att komma här.
Citera
2015-08-03, 21:33
Medlem
Jodå det ska vi göra här i Augusti. Jag har egentligen ingen frågeställning ang. om jag får lån eller ej.
Lite allmän feedback om upplägget. Kanske tom så att någon har varit/är i samma sits som vill dela med sig.
Citera
2015-08-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave
Jodå det ska vi göra här i Augusti. Jag har egentligen ingen frågeställning ang. om jag får lån eller ej.
Lite allmän feedback om upplägget. Kanske tom så att någon har varit/är i samma sits som vill dela med sig.
Jag kommer att vara i samma sits som dig inom något år. Då jag inte varit där ännu så har jag tyvärr inga mer tips än tråden jag länkade, men jag läser med spänning och står bakom din önskan om att få höra fler i samma sits.
Citera
2015-08-03, 21:41
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindwave
Då är inte den troliga värdeökningen på lägenheten inräknad utan vad vi skulle få för den idag.

Det är såna här saker som gör mig lite orolig med dagens marknad. Ingen verkar greppa att priserna inte är låga främst på grund av att utbudet är lågt utan för att räntan är såpass låg som den är. När räntan sen går upp kommer priserna sjunka. Om då en villa i ert område går för 1-2 miljoner idag, och ni tänkt bygga för 2-4 gånger det priset så är ni helt galet fel ute. Priserna kommer inte nödvändigtvis stiga dom kommande 5 åren, och om man tittar på en horisont på 20 år så kommer räntan minst ligger på 5% ett tag under den tiden. Har ni då pengar nog för att klara räntekostnaderna på lånet, speciellt om någon av er blir arbetslös också?
Citera
2015-08-04, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är såna här saker som gör mig lite orolig med dagens marknad. Ingen verkar greppa att priserna inte är låga främst på grund av att utbudet är lågt utan för att räntan är såpass låg som den är. När räntan sen går upp kommer priserna sjunka. Om då en villa i ert område går för 1-2 miljoner idag, och ni tänkt bygga för 2-4 gånger det priset så är ni helt galet fel ute. Priserna kommer inte nödvändigtvis stiga dom kommande 5 åren, och om man tittar på en horisont på 20 år så kommer räntan minst ligger på 5% ett tag under den tiden. Har ni då pengar nog för att klara räntekostnaderna på lånet, speciellt om någon av er blir arbetslös också?

Villorna i vårt område idag ligger på 2-5 miljoner, och 3 miljoner i snitt. Jag försökte bara påpeka att vi aldrig skulle fundera på att bygga såpass dyrt i ett område där bostäder går för 1-2 miljoner.

Som det ser ut nu så kommer vi att bo kvar i lägenheten i 5 år till. Troligen kommer lägenheten att öka i värde men detta är inget vi räknar med i vår budget då tomten troligtvis kommer att ha ökat något liknande. Eller så droppar bostadspriserna, vem vet.

Jag har försökt att göra en snabb uträkning på vad det skulle kosta oss i boendekostnad om räntan gick upp till 6%. Vilket skulle kunna ligga på 14k, då är driftkostnad, ränta, amortering, fast.avgift, skattered. medräknad. Det skulle innebära att 35-40% av vår lön skulle gå till detta.

Driftkostnaden kanske man borde skruva upp samt ta bort skattereduktionen, för att helgardera sig. Så som sagt så blir kostnaden hög.

Jag skulle vilja säga att vi skulle kunna klara kostnaden om våra utgifter överlag är som dom är idag. Detta kommer dom nog inte helt vara då man får plussa på studieskulder och att det faktiskt kostar mer att äga hus. Sen får man inte glömma barn. Då blir det mamma/pappa ledighet och inkomsterna sjunker. På plussidan så kommer våra löner att ha ökat men det är inget som man vill räkna på heller känner jag.

Det här är bra, det är sånt här vi behöver! Jag skulle inte vilja säga att vi blir avskräckta. Istället kanske det är så att man lägger ett år extra i Norge och får ihop 3-400k till.

Det ni säkert ser också så bygger allt detta på att vi åker till Norge och jobbar. En lite halvt flyktig plan men som vi vet fungerar då vi gjort det förut.
Citera
2015-08-04, 13:08
Medlem
Vad utbildar ni er till? Vad hade ni tänkt arbeta med i Norge efter examen? Om ni inte hade tänkt arbeta med det ni är utbildade till kan ni glömma att den erfarenheten kommer hjälpa till att kicka er lön speciellt mycket.

Ska ni vara aktiva själva i själva byggandet så lär ni behöva en bil för att åka och köpa prylar samt att ta er till och från byggplatsen.

Utan att veta vart ni kommer bo och jobba så tror jag att ni har en för stor övertro till hur mycket era löner kommer at öka.

Klarar relationen att leva spartanskt och väldigt ekonomiskt i ytterligare 3 år?

Blir det barn så kommer ett att kosta en hel del med de förberedelser som behövs inför det. Så det är inte enbart minskad inkomst utan även ökade utgifter som man behöver ta hänsyn till när det kommer till barn.
Citera
2015-08-04, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Vad utbildar ni er till? Vad hade ni tänkt arbeta med i Norge efter examen? Om ni inte hade tänkt arbeta med det ni är utbildade till kan ni glömma att den erfarenheten kommer hjälpa till att kicka er lön speciellt mycket.

Ska ni vara aktiva själva i själva byggandet så lär ni behöva en bil för att åka och köpa prylar samt att ta er till och från byggplatsen.

Utan att veta vart ni kommer bo och jobba så tror jag att ni har en för stor övertro till hur mycket era löner kommer at öka.

Klarar relationen att leva spartanskt och väldigt ekonomiskt i ytterligare 3 år?

Blir det barn så kommer ett att kosta en hel del med de förberedelser som behövs inför det. Så det är inte enbart minskad inkomst utan även ökade utgifter som man behöver ta hänsyn till när det kommer till barn.

Jag studerar till maskiningenjör sambon blir mellanstadielärare. Så Vi kommer inte att vara högutbildade på något sätt. Så självklart kommer vi att söka jobb inom det vi utbildar oss till.
Vi kommer inte att räkna in någon löneökning i denna kalkylen alls, så någon övertro har vi inte. Dock kommer lönerna säkerligen att öka liiite men inget vi räknar med alls.

Jag skulle nog våga säga att vi levt spartanskt sedan 2010 då vi åkte till Norge första gången. Självklart har vi unnat oss något restaurangbesök då och då men inga stora utsvävningar.
Idag studerar vi som sagt och lyckas ändå spara undan 4000 och leva gott.
Vårt förhållande passerade precis 8år och vem vet vad som händer i framtiden, men jag tror allt vi klarar en vända i Norge plus snålt leverne även efter när huset skall byggas.

Bil har vi idag som kommer att rulla några år till(inga lån). Vi sätter av 1000 i månaden som vi sedan kommer att använda för att köpa oss en "ny" bil. Troligtvis kommer inköpet att ske om 5 år, då har vi fått ihop 60-70k.

Det är just barndelen som kommer att dra ned vår ekonomi rejält, därför känner jag att vi måste ha en stabil buffert samt så stor kontantinsats i huset som möjligt.

Detta är som sagt i ett tidigt planeringsstadie, vi har inte gått in alls mycket i detaljnivå. Därför är det bra att kolla här på flashback, finns alltid något man inte tänkt på överhuvudtaget.

Kort sagt så vill jag skapa mig en så bra ekonomi som möjligt innan man sätter sig med barn och hela baletten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in