2015-08-03, 02:55
Medlem
Har sökt men ej hittat något som passar in, så jag skapar en tråd. Hoppas denna får stanna kvar.
Ska försöka kortfattat förklara lite historia, sedan min frågeställning.

Jag har sedan 2010 varit till och från i en depression, vilket gjort att jag tagit till ölen mer och mer för att hantera vardagen. Senaste tiden har det blivit 4-5 gånger i veckan.
Detta är såklart inte något bra i längden, så inatt, när john blund ändå inte ville komma, låg jag och grumlade över vad jag verkligen ville. En speciell tös har fångat mig en aning, dock vet jag inte om något är besvarat. Men hon har iaf inspirerat mig att vilja göra förändring, inte för att jag ska bli snyggare för hennes skull utan för jag vill må bättre och visa att jag kan ta ansvar och bryta dåliga trender!

För nuvarande väger jag ~112-115kg och är 180cm.

Jag har ej råd med gymkort då jag är arbetslös och något jobb ser inte ut att vara på väg på ett tag.
Har koll på vad man ska äta och liknande, så det behöver jag ej tips om.

Men behöver lite tips på mer saker jag kan göra för att hålla igång, jag hade tänkt att:

- Promenad minst 1h om dagen (har mkt skog omkring mig så ingen risk jag går förbi nån bar eller systembolag)
- Situps varje kväll
- Äta mindre

Springa är ej aktuellt då jag har kassa knän och även börjat få ont i ryggen av övervikten. :/

Kommer situps varje kväll göra nån skillnad alls eller kanske bara skada kroppen med otur ? Vill inte få fler krämpor .. :/
Citera
2015-08-03, 04:26
- Räkna kcal för att vara 100% vad du äter, så att du inte gör onödiga misstag
- Väg dig regelbundet/ta bilder/mät midja för att se om du gör rätt eller fel
- Ta din promenad på morgonen på tom mage
- Finns massor av styrkeövningar man kan göra hemma för alla muskelgrupper, googla det och gör ett schema
- Sätt upp ett mål, ett förnuftigt mål. Så att du inte blir besviken om du inte klarade att nå det för att det var för svårt mål och tycker synd om dig själv
- Ska du till affären? Ta en promenad dit
- Ha tålamod och ge inte upp för att det kommer att ta tid

Hoppas du tyckte någonting lät bra, lycka till!
Citera
2015-08-03, 05:35
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FadELynx
Har sökt men ej hittat något som passar in, så jag skapar en tråd. Hoppas denna får stanna kvar.
Ska försöka kortfattat förklara lite historia, sedan min frågeställning.

Jag har sedan 2010 varit till och från i en depression, vilket gjort att jag tagit till ölen mer och mer för att hantera vardagen. Senaste tiden har det blivit 4-5 gånger i veckan.
Detta är såklart inte något bra i längden, så inatt, när john blund ändå inte ville komma, låg jag och grumlade över vad jag verkligen ville. En speciell tös har fångat mig en aning, dock vet jag inte om något är besvarat. Men hon har iaf inspirerat mig att vilja göra förändring, inte för att jag ska bli snyggare för hennes skull utan för jag vill må bättre och visa att jag kan ta ansvar och bryta dåliga trender!

För nuvarande väger jag ~112-115kg och är 180cm.

Jag har ej råd med gymkort då jag är arbetslös och något jobb ser inte ut att vara på väg på ett tag.
Har koll på vad man ska äta och liknande, så det behöver jag ej tips om.

Men behöver lite tips på mer saker jag kan göra för att hålla igång, jag hade tänkt att:

- Promenad minst 1h om dagen (har mkt skog omkring mig så ingen risk jag går förbi nån bar eller systembolag)
- Situps varje kväll
- Äta mindre

Springa är ej aktuellt då jag har kassa knän och även börjat få ont i ryggen av övervikten. :/

Kommer situps varje kväll göra nån skillnad alls eller kanske bara skada kroppen med otur ? Vill inte få fler krämpor .. :/

http://liamrosen.com/fitness Läs den här.

Sen får du helt enkelt äta mindre och röra på dig mer, ut och gå. Börja med att gå ned i vikt och se vart du är sen.
Citera
2015-08-03, 06:48
Medlem
mirandakerrs avatar
Även den mest inbitna anorexikern vet att man kan göra 1000 situps om dagen, men det kommer inte förändra något så länge du inte förändrar din kost.

Du kan gå 1 timme varje dag, men det bränner du kanske bara 300kcal på, om du inte ändrar på din kost så kommer kommer du ändå bara lyckas äta igen de där 300 kalorierna.

Ät grönsaker och frukt. Har du det jobbigt ekonomiskt så kan du äta bönor på burk eller soppa.
Citera
2015-08-03, 09:52
Medlem
FlatbackTurtles avatar
Börja räkna kalorier. Räkna ut ditt basala energibehov, finns många guider på nätet om detta. Standard brukar vara att man ligger -500 kcal/dag. Det är jobbigt, men det går så länge man har viljan och motivationen.

Något som funkade för min sambo var att han lagade mat en gång i veckan med två olika proteinkällor; Kyckling och lax. Det var antingen ris eller ugnsstekt potatis till det + stekta grönsaker såsom paprika, broccoli, spenat m.m. Sedan toppade han det med keso eller någon smaksatt cream fraische (11%).
Han vägde maten innan och räknade sedan ut hur mycket han kunde få i varje matlåda.
Det är ett jäkla jobb men han använde appen lifesum, så det gick lite lättare att hålla reda på allt.
Som mellanmål hade han keso eller naturell kvarg som han smaksatte med Fun Light.
Detta kan bli lite enformigt, men det gör det i alla fall enklare att hålla koll på vad man stoppar i sig då många saker som tex. bröd innehåller mycket mer kcal än vad man tror.

För dina dåliga knän; Börja styrketräna (Där du slipper hopp och studs) alternativt så hittar du träningsprogram där man uteslutit hopp (just för knänas skull).
Jag skulle rekommendera ww.fitnessblender.com, en underbar sida där det finns många videos med just "Low Impact" - dvs. där man tränar utan att belasta knäna alldeles för mycket. Det kan vara en bra början för dig. Att deras videos sedan är helt gratis och att man kan göra det hemma gör det hela ännu mer underbart. Detta var sättet jag började på och har nu vågat mig vidare till gymmet.

Jag önskar dig lycka till. Detta kommer gå bra, jag håller tummarna för dig!
Citera
2015-08-03, 13:01
Medlem
RobMcKennans avatar
Jag har varit i samma situation men jag började använda Lifesum appen. Den kan jag verkligen rekommendera. Den är lätt att använda och man får bra koll på intag och uttag av kalorier.
Citera
2015-08-03, 13:09
Medlem
Saiceres avatar
Börja lungt. Det du behöver i första hand är nya bra vanor. Börja gå varje dag. Om det inte blir en timme nån dag så är det inte i hela världen. Så länge du kommer ut varje dag tills det sitter som en rutin eller tillochmed ett behov.

Tänk lite på vad du äter men gör inga dunderförändringar för snabbt. Gör du det så ökar risken att det inte sätter sig som rutin och du lägger av med alltihop och går tillbaka till gamla vanor. Ett steg åt gången.

När jag började gå ner i vikt så började jag med att gå/cykla till plugget istället för att ta bussen. Ingen lång promenad men det var tillräckligt för att jag skulle vänja mig vid att vilja vara ute i luften. Nu är inte du lika överviktig som jag var så du kanske har lättare att komma igång men jag vill bara trycka på det igen, små steg. Viktnedgång behöver inte/ska inte ske över natten.
Citera
2015-08-03, 18:36
Medlem
Scherings avatar
Gör armhävningar, knäböj, rygglyft, situps och chins hemma. Ät mindre mat, drick mindre öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in