Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-02, 20:28
Medlem
Jag kör sedan en tid Ubuntu på en liten filserver med bl.a. två 2TB WD-diskar. Jag har starkt för mig att jag skapade en RAID1-array med mdadm och ev även LVM när jag installerade det hela men efter att servern stått stilla ett tag och jag dessutom tagit ut den ena WD-disken och meckat med andra diskar är det något fel som är trasigt. Nu skulle jag väldigt gärna vilja ha liv i diskarna igen och få tillgång till den data som finns på dem.

I min mdadm.conf finns en array "Lagring":
Diskarna som tillhör raiden heter /dev/sdb och /dev/sdc men har enligt fdisk "no valid partition table":
Enligt "cat /proc/mdstat " finns inga arrays eller oanvända diskar.
Fstab ser ut så här:

Finns det något jag kan göra för att återskapa min raid eller är det bara att sumpa all data och börja om?
Citera
2015-08-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Jag kör sedan en tid Ubuntu på en liten filserver med bl.a. två 2TB WD-diskar. Jag har starkt för mig att jag skapade en RAID1-array med mdadm och ev även LVM när jag installerade det hela men efter att servern stått stilla ett tag och jag dessutom tagit ut den ena WD-disken och meckat med andra diskar är det något fel som är trasigt. Nu skulle jag väldigt gärna vilja ha liv i diskarna igen och få tillgång till den data som finns på dem.

I min mdadm.conf finns en array "Lagring":
Diskarna som tillhör raiden heter /dev/sdb och /dev/sdc men har enligt fdisk "no valid partition table":
Enligt "cat /proc/mdstat " finns inga arrays eller oanvända diskar.
Fstab ser ut så här:

Finns det något jag kan göra för att återskapa min raid eller är det bara att sumpa all data och börja om?

Eftersom RAID1 = spegling, så borde du inte behöva dumpa någon info utan om du redan har en av diskarna med datan, så borde du kunna sätta upp en ny spegling av den (till den andra disken).
Citera
2015-08-02, 22:23
Medlem
prezets avatar
Mycket som kan gå fel där ( och jag är ingen expert ), men mdadm --examine borde kunna ge lite ledtrådar om hur arrayen bör byggas ihop igen, om det är möjligt.
Kod:
sudo mdadm --examine /dev/sdb
sudo mdadm --examine /dev/sdc
Citera
2015-08-03, 09:10
Medlem
Nu har jag googlat lite mer på det här och kommit fram till att det inte är ett helt ovanligt problem, även om det framför allt verkar handla om folk som måste flytta sin array från en dator till en annan (t.ex. pga mobo-problem eller liknande). Om jag kör "mdadm --examine" så ser jag det korrekta namnet på min array och "Array State : AA" så det verkar som om båda diskarna är hela, nu måste jag bara slå ihop dem till en array.

Enligt manualerna kan man köra "mdadm --assemble /dev/md0 /dev/sdb /dev/sdc" eller "mdadm --assemble --scan", ev med flaggan "--force". Jag får prova det ikväll när jag kommit hem.
Citera
2015-08-03, 19:15
Medlem
Ibland har man tur, det räckte med att köra
Kod:
mdadm --assemble --scan
så klistrades min raid-array ihop utan problem.
Citera
2015-08-04, 00:38
Medlem
prezets avatar
Härligt när det ordnar sig.
Själv loosade jag en raid-5 array en gång ( efter att kattfaan pillat lös sata kablarna under drift ) och jag hade varken kunskap eller tålamod att pussla ihop den igen.
Mediterar numera med mantrat *Raid är inget substitut för backup*...
Citera
2015-08-04, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prezet
Härligt när det ordnar sig.
Själv loosade jag en raid-5 array en gång ( efter att kattfaan pillat lös sata kablarna under drift ) och jag hade varken kunskap eller tålamod att pussla ihop den igen.
Mediterar numera med mantrat *Raid är inget substitut för backup*...
Det låter som ett klokt mantra och jag är själv väl medveten om detta. Samma information finns på ytterligare minst tre diskar på olika platser vid varje tidpunkt. Trots det har jag börjat fundera på om jag skall splitta raiden och istället synka informationen med t.ex. rsync från den ena disken till den andra:

Inläsning till hemmadator (två diskar) -> serverdisk 1 -> serverdisk 2 -> backupdisk på annan plats

Kör man en inkrementell backup med rsync eller rdiff-backup från serverdisk 1 till disk 2 och backupdisken kan man ju välja att bara lägga till, inte ta bort något. Då har jag det ändå lättillgängligt hemma (på serverdisken) men skulle huset brinna ner kan jag hämta det från backupen. Det tål att tänkas på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in