2015-08-02, 15:21
Medlem
Joomlas avatar
Installerade nyligen boot camp med Windows 7 på min dator och jag har märkt att ljudet på OS X är helt annorlunda. Spelar musik via aux till mina 2.1-högtalare och på Windows-sidan är ljudet mycket mycket bättre. Starkare och tydligare bas, bättre mid. I jämförelse låter ljudet burkigt och platt på OS X men på ett sätt som är svårt att sätta fingret på.

Jag har inga ljudeffekter/loudness osv påslaget i Windows (finns en meny om man går in på kontrollpanel->ljud någonstans) och mig veterligen finns väl inga sådana i windows heller.

Vad är skillnaden? Finns det någon magisk inställning i OS X eller Windows som åstadkommer detta? Eller har Windows bättre/nyare drivrutiner som utnyttjar hårdvaran bättre på något vis? Hur kan jag få lika bra ljud på OS X?

Gäller en sen 2013 rMBP 15" men jag vet inte om några revolutionerande framsteg hunnit göras gällande integrerade ljudkort sedan dess....
Citera
2015-08-02, 16:10
Bannlyst
Placebo skulle jag tro. Ljudet kommer väl fortfarande ifrån en MAC, eh? Jag har själv en bootcampad MBP för musik och tycker jag borde ha upplevt något isf.
Citera
2015-08-02, 20:12
Medlem
Renfans avatar
Har själv kört likadant och anser däremot att ljudet är otroligt mycket bättre i OS X, men troligtvis som en annan nämnde, placebo. Men jag vet inte.
Citera
2015-08-14, 20:07
Medlem
Buta divers avatar
Jag installerade Boom, sjukt mycket bättre ljud nu. Annars har man ju bara en equalizer i iTunes.

http://www.globaldelight.com/boom/index.php
Citera
2015-08-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buta diver
Jag installerade Boom, sjukt mycket bättre ljud nu. Annars har man ju bara en equalizer i iTunes.

http://www.globaldelight.com/boom/index.php

Nja.... sjukt mycket bättre....? Är det inte bara så att det är mer ljudtryck? För Boom’s främsta funktion är väl att öka ljudnivån?

Har man inte helt värdelösa ljudfiler, utan vanliga mp3 eller okomprimerat så ska ju inte vad jag förstår Boom kunna göra mycket mer än vad en vanlig equalizer gör, ja och öka ljudnivån.

Boom kan ju knappast trolla fram mer välljud ur filer som mp3 där det inte finns mer än vad som finns.
Citera
2015-08-16, 10:20
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja.... sjukt mycket bättre....? Är det inte bara så att det är mer ljudtryck? För Boom’s främsta funktion är väl att öka ljudnivån?

Har man inte helt värdelösa ljudfiler, utan vanliga mp3 eller okomprimerat så ska ju inte vad jag förstår Boom kunna göra mycket mer än vad en vanlig equalizer gör, ja och öka ljudnivån.

Boom kan ju knappast trolla fram mer välljud ur filer som mp3 där det inte finns mer än vad som finns.

Fast Boom är ju en EQ, så du kan välja olika presents och ljudet blir verkligen brutalt mkt bättre än original. Man kan även öka ljudstyrkan om du vill de med.
Så nej boom är inte mer än en vanlig EQ.
Dock om man jämnrör mot EQn i Itunes så är ju skillnaden att Boom sätter EQ för allt ljud i hela systemet, mesans itunes begränsar inom itunes.
Citera
2015-08-17, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbe91
Fast Boom är ju en EQ, så du kan välja olika presents och ljudet blir verkligen brutalt mkt bättre än original. Man kan även öka ljudstyrkan om du vill de med.
Så nej boom är inte mer än en vanlig EQ.
Dock om man jämnrör mot EQn i Itunes så är ju skillnaden att Boom sätter EQ för allt ljud i hela systemet, mesans itunes begränsar inom itunes.

Tja, Boom kan hur som helst knappast trolla fram mer information ur ljudfilerna än vad de egentligen innehåller. Alltså handlar det i första han om att den kan öka ljudnivån genom att ytterligare manipulera aktuell ljudfil, oavsett om den sen gäller som EQ eller generellt sett. Det är i min värld inte att kalla det välljud. Men högre ljudtryck blir det och det kan ju vara bra ibland.

Jag har använt Boom i nåt år nu och det kan vara bra ibland ja, men bättre ljud rent kvalitetsmässigt kan man knappast kalla det.
Citera
2015-08-18, 16:01
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, Boom kan hur som helst knappast trolla fram mer information ur ljudfilerna än vad de egentligen innehåller. Alltså handlar det i första han om att den kan öka ljudnivån genom att ytterligare manipulera aktuell ljudfil, oavsett om den sen gäller som EQ eller generellt sett. Det är i min värld inte att kalla det välljud. Men högre ljudtryck blir det och det kan ju vara bra ibland.

Jag har använt Boom i nåt år nu och det kan vara bra ibland ja, men bättre ljud rent kvalitetsmässigt kan man knappast kalla det.
Nej de kan ju inte förändra själva ljudkvaliten i ursprungsfilen nej. De är ju helt rätt.
Finns inget sätt direkt som förbättrar kvalitén liksom än vad den var tillverkad i/av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in