Citat:
Ursprungligen postat av
åke_128
Rätt tänkt men det fetmarkerade är fel. Vad tror du att banken ska säga under ett personligt möte om de inte har någon chans att i förväg räkna på din ekonomi, göra kalkyler, ta UC, osv? Min erfarenhet är att man alltid börjar med en ansökan innan så att man kan ha ett konkret möte senare...
Fel för vem? Jag tycker inte det är fel för mig och speciellt inte om man har en provanställning.
Jag föredrar personliga möten när det gäller lån och bostadslån.
Ett personlig möte ser jag som en stor fördel speciellt om det finns saker angående din låneansökan som kanske inte är optimala.
Låt nu säga att du har tex beviljade krediter som du inte utnyttjat så har du möjlighet att förklara varför du har det. Du kan dessutom ta med anställningskontakt och sådant direkt och ge till handläggaren.
Jag är också av den uppfattningen att det generellt är svårare att säga nej om man ser personen bakom.
Är du dessutom inte så erfaren angående lån så har man kanske dessutom frågor som kan besvaras direkt.
Det tar inte lång tid för banken att behandla en ansökan. Max 30-60 min vid personlig möte.
Naturligtvis bokat du tid så helt oförberedda är de inte.
Jag letade bostad i ett par år så jag hade personlig kontakt med banken och efter detta möte ringde jag bara upp honom och bad han förnya lånelöftet då de bara gällde i 6mån. Han gjorde inga som helst kontroller vad jag vet inför detta. Inga UC och han bara fråga om det gällde samma belopp eller om jag villa ha ett högre lånelöfte.
Jag håller alltså inte alls med dig.