2015-08-02, 11:19
Avstängd
Hej!

Jag kommer att börja att arbeta i september. Provanställningen är sex månader. Nu undrar jag hur långt tid man måste arbeta för att kunna låna från banken till lägenhet? Och går det att ta ett lån om man är provanställd?

Kan lägga till att det är mitt första riktiga arbete och att jag tänkte ta lånet tillsammans med min flickvän som är fastanställd.
Senast redigerad av cheezy 2015-08-02 kl. 11:24.
Citera
2015-08-02, 11:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Hej!

Jag kommer att börja att arbeta i september. Provanställningen är sex månader. Nu undrar jag hur långt tid man måste arbeta för att kunna låna från banken till lägenhet? Och går det att ta ett lån om man är provanställd?

Det beror på så mycket annat också så det är omöjligt för någon annan att svara på förutom långivarna.
Hur stort lån gäller det?
Hur stor är din insats?
Vad hade du för inkomst förra året?
Hur ser din inkomst ut idag?
Vilka utgifter har du?
Hur ser din UC ut?

Normalt brukar de inte gilla att man har en provanställning men det är ändå inte omöjligt att få lån.

När det gäller inkomst så ser man förra årets inkomst på din UC idag. Det du tjänar nu syns först i maj nästa år. Så bäst förutsättningar har du att få lån om ca ett år.

Bäst chans till lån har du på din huvudbank som trots allt har en del historik om hur din ekonomi ser ut. Boka ett personligt möte. Ansök inte via nätet.
Citera
2015-08-02, 11:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det beror på så mycket annat också så det är omöjligt för någon annan att svara på förutom långivarna.
Hur stort lån gäller det?
Hur stor är din insats?
Vad hade du för inkomst förra året?
Hur ser din inkomst ut idag?
Vilka utgifter har du?
Hur ser din UC ut?

Normalt brukar de inte gilla att man har en provanställning men det är ändå inte omöjligt att få lån.

När det gäller inkomst så ser man förra årets inkomst på din UC idag. Det du tjänar nu syns först i maj nästa år. Så bäst förutsättningar har du att få lån om ca ett år.

Bäst chans till lån har du på din huvudbank som trots allt har en del historik om hur din ekonomi ser ut. Boka ett personligt möte. Ansök inte via nätet.

Tack för ditt svar!

Vi har drygt 200.000 i kontaktinsats. Förra året så pluggade jag så jag hade CSN som inkomst. Idag har jag ingen inkomst alls och har inte haft det på två månader.
Citera
2015-08-02, 12:28
Medlem
De tittar på din inkomst den senaste tiden. Framförallt senaste året. Så i ditt fall ser det inte så bra ut. Om du jobbar på ett år nu och skaffar en stadig inkomst så blir banken tryggare i att låna ut pengar till dig. Då finns det "svart på vitt" att du tjänar det du påstår.
Citera
2015-08-02, 12:40
Medlem
Citat:

Rätt tänkt men det fetmarkerade är fel. Vad tror du att banken ska säga under ett personligt möte om de inte har någon chans att i förväg räkna på din ekonomi, göra kalkyler, ta UC, osv? Min erfarenhet är att man alltid börjar med en ansökan innan så att man kan ha ett konkret möte senare...
Citera
2015-08-02, 12:45
Medlem
supmahnosslins avatar
Jag och min sambo fick lånelöfte på tre miljoner direkt när hon slutat studera och fått provanställning.

Jag drar in ca 30k i månaden så har ingen monsterlön precis.

Den stora fördelen vi hade var att sambon fått provanställning på en stor, säker, seriös svensk myndighet som inte utnyttjar provanställningar som kanske privata aktörer gör I större utsträckning. Banken gillar säkra anställningar på myndigheter!

Vi ansökte endast via internetbanker oxh valde tillslut swedbank. Enda de krävde var att vi kopierade hennes anställningsavtal och mejlade detta till dem då hon saknade en heltidsinkomst på tidigare deklareringar.
Senast redigerad av supmahnosslin 2015-08-02 kl. 12:49.
Citera
2015-08-02, 14:19
Medlem
Varför ska folk flytta så fort dom fått ett jobb?

Jobb in dig ett tag och se att jobbet är något för dig först och främst.
Citera
2015-08-02, 18:42
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av åke_128
Rätt tänkt men det fetmarkerade är fel. Vad tror du att banken ska säga under ett personligt möte om de inte har någon chans att i förväg räkna på din ekonomi, göra kalkyler, ta UC, osv? Min erfarenhet är att man alltid börjar med en ansökan innan så att man kan ha ett konkret möte senare...

Fel för vem? Jag tycker inte det är fel för mig och speciellt inte om man har en provanställning.

Jag föredrar personliga möten när det gäller lån och bostadslån.

Ett personlig möte ser jag som en stor fördel speciellt om det finns saker angående din låneansökan som kanske inte är optimala.
Låt nu säga att du har tex beviljade krediter som du inte utnyttjat så har du möjlighet att förklara varför du har det. Du kan dessutom ta med anställningskontakt och sådant direkt och ge till handläggaren.
Jag är också av den uppfattningen att det generellt är svårare att säga nej om man ser personen bakom.

Är du dessutom inte så erfaren angående lån så har man kanske dessutom frågor som kan besvaras direkt.

Det tar inte lång tid för banken att behandla en ansökan. Max 30-60 min vid personlig möte.
Naturligtvis bokat du tid så helt oförberedda är de inte.

Jag letade bostad i ett par år så jag hade personlig kontakt med banken och efter detta möte ringde jag bara upp honom och bad han förnya lånelöftet då de bara gällde i 6mån. Han gjorde inga som helst kontroller vad jag vet inför detta. Inga UC och han bara fråga om det gällde samma belopp eller om jag villa ha ett högre lånelöfte.

Jag håller alltså inte alls med dig.
Citera
2015-08-02, 19:53
Medlem
Citat:
Fel för vem? Jag tycker inte det är fel för mig och speciellt inte om man har en provanställning.

Jag föredrar personliga möten när det gäller lån och bostadslån.

Ett personlig möte ser jag som en stor fördel speciellt om det finns saker angående din låneansökan som kanske inte är optimala.
Låt nu säga att du har tex beviljade krediter som du inte utnyttjat så har du möjlighet att förklara varför du har det. Du kan dessutom ta med anställningskontakt och sådant direkt och ge till handläggaren.
Jag är också av den uppfattningen att det generellt är svårare att säga nej om man ser personen bakom.

Är du dessutom inte så erfaren angående lån så har man kanske dessutom frågor som kan besvaras direkt.

Det tar inte lång tid för banken att behandla en ansökan. Max 30-60 min vid personlig möte.
Naturligtvis bokat du tid så helt oförberedda är de inte.

Jag letade bostad i ett par år så jag hade personlig kontakt med banken och efter detta möte ringde jag bara upp honom och bad han förnya lånelöftet då de bara gällde i 6mån. Han gjorde inga som helst kontroller vad jag vet inför detta. Inga UC och han bara fråga om det gällde samma belopp eller om jag villa ha ett högre lånelöfte.

Jag håller alltså inte alls med dig.

Ok, bara att respektera att vi tycker olika helt enkelt. Vadå fel för vem? För TS så klart, syftet med tråden är väl att hjälpa honom..

Allt som du säger att du vill förklara för banken spelar egentligen mindre roll. Vill tjänstemannen ha den informationen han behöver så frågar han/hon dig det. De gånger jag ansökt om lån har det hänt att jag fått hur många frågor som helst och de har velat ha mitt anställningsavtal andra gånger har jag bara fått ett samtal i stil med "när vill du ha pengarna utbetalda?". Det skiljer sig säkert från bank till bank och tjänsteman till tjänsteman.

Jag vet av egen erfarenhet att personliga möten inte leder någon vart om banken inte har siffror att gå på. De kommer inte ge dig ett lånelöfte bara så där. Aldrig varit med om att tjänstemannen bereder min ansökan framför mig, särskilt inte i några "30-60 min". Så vitt jag vet ska lånen dessutom beviljas av någon chef eller liknande, detta antar jag inte görs bara så där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in