2015-08-02, 00:27
Medlem
Har ett problem hemma med att kylen lätt hamnar på glänt av att man inte stänger den ordentligt. Tänkte att man kan lösa detta genom att installera nån slags sensor som avger ett ljud efter en viss tid, t.ex att den reagerar på ljus och för att timern ska slå av så måste den hamna i mörker igen, alltså då man stänger dörren. Alternativt att den känner av trycket mot dörren. Någon som har nåt förslag?
Citera
2015-08-02, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopisk.illusion
Har ett problem hemma med att kylen lätt hamnar på glänt av att man inte stänger den ordentligt. Tänkte att man kan lösa detta genom att installera nån slags sensor som avger ett ljud efter en viss tid, t.ex att den reagerar på ljus och för att timern ska slå av så måste den hamna i mörker igen, alltså då man stänger dörren. Alternativt att den känner av trycket mot dörren. Någon som har nåt förslag?
Känns som ett rätt komplicerat projekt, du kan inte palla upp kylen lite i framkant så att den stänger sig själv lättare?
Eller, Antar att du har en lampa i kylen som tänds av en brytare, kanske går att göra något med den? Justera längden på brytaren, eller sätta i en starkare lampa/flytta lampan?
Citera
2015-08-02, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minttablett
Känns som ett rätt komplicerat projekt, du kan inte palla upp kylen lite i framkant så att den stänger sig själv lättare?
Eller, Antar att du har en lampa i kylen som tänds av en brytare, kanske går att göra något med den? Justera längden på brytaren, eller sätta i en starkare lampa/flytta lampan?
Alltså tänker ju mest bara att man köper nån batteridriven färdig mojäng, inte att jag bygger nåt sånt själv. Tycker det låter som nåt man kan ha nytta av i många fall och att det därför borde finnas mycket sådant ute redan. Men ditt första förslag kanske funkar, kan ju testa iaf.

Kom på nu också att när kylen står precis på glänt så släcks ju lampan. Därför så kanske det inte funkar att köra med en ljussensor.
Citera
2015-08-02, 02:01
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopisk.illusion

Jag har ett riktigt expertutlåtande. Stäng dörren ordentligt.

Om detta förslag innebär problem så har jag ett annat bra tips. När maten i kylen härsknar kommer detta högst troligt ge utslag medelst givare i din personliga fysiska konfiguration. Alltså är det bara pengar i sjön att bygga tekniskt komplicerade övervakningssystem. Du vet när det är allvar.
Citera
2015-08-02, 02:11
Medlem
Sillbenets avatar
Du kan köpa en sådan man har till garderober, när piggen trycks in så släcks lampan. Men ta bort lampdelen och koppla den till någon ljudmojäng. Då får du dock leva med pip när den är öppen.
Citera
2015-08-02, 08:19
Medlem
Inaniss avatar
Jag hade typ samma problem en gång, jag övervägde om man kanske skulle sätta på en dörrstängare på kylen för att undvika det (kanske inte så snyggt men borde fungera praktiskt). Det blev aldrig av men det kanske skulle vara något.
Citera
2015-08-05, 17:18
Medlem
Tjippmunks avatar
http://www.teknikmagasinet.se/produk...t-gris-i-kylen
Citera
2015-08-05, 20:10
Medlem
labambass avatar
Moderna kylskåp har detta inbyggt. Min börjar iaf pipa om jag lämnar den öppen men än någon minut. Så köp ett nytt kylskåp
Citera
2015-08-06, 02:17
Medlem
Pizzicatos avatar
Detta kan kanske vara något:

http://www.lightinthebox.com/sv/fons...HBoBoCjjPw_wcB
Citera
2015-08-07, 17:09
Medlem
Köp dessa o bygg ihop...
som brytare så kan du ju sätta fast aluminiumfolie på dörr och karm med kabel... (kanske går att driva med belysningens ström så du slipper trafon...isåfall behöver du ju ingen brytare eller trafo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in