• 1
  • 2
2015-08-01, 19:33
Bannlyst
Alla vet att det inte är bra att röka men, jag har hållit på i nästan 10 år och det enda som har hänt är att jag har blivit beroende och gått back en massa pengar men stroke har jag inte fått eller liknande. Hur farligt kan det egentligen vara?
Citera
2015-08-01, 19:35
Bannlyst
Oj, svamp på tungan.

http://www.dn.se/Images/2013/05/03/svamp683.jpg
Citera
2015-08-01, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JGH
Alla vet att det inte är bra att röka men, jag har hållit på i nästan 10 år och det enda som har hänt är att jag har blivit beroende och gått back en massa pengar men stroke har jag inte fått eller liknande. Hur farligt kan det egentligen vara?

Det sägs att varje cigarett förkortar livet med 5 minuter. Huruvida det är sant eller ej vet jag inte.
Citera
2015-08-01, 19:38
Läs varningstexten på paketen. Där står exakt vilka risker man utsätter sig för.
Citera
2015-08-01, 19:40
Medlem
ColaKexs avatar
All seriös forskning pekar på att rökning är väldigt skadligt. Vänta tills du rökt i 30-40 år så kommer du garanterat ha problem som är kopplade till din rökning.
Citera
2015-08-01, 19:40
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Hur svårt är det att googla?
Citera
2015-08-01, 19:42
Medlem
apelsinhimlens avatar
Kortfattat, nästan alla rökare får problem på sikt och det kan dröja innan problemen ger sig tillkänna.

Är livsfarligt att röka. Se till att sluta innan du dragit på dig bestående skador.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2015-08-01 kl. 19:47.
Citera
2015-08-01, 19:42
Medlem
LegaliseItNows avatar
Allt med måtta.

Citat:
Calment smoked cigarettes from the age of 21 (1896) to 117 (1992), though according to an unspecified source, she smoked no more than two cigarettes per day towards the end of her life.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeanne_Calment
Citera
2015-08-01, 19:43
Bannlyst
Bara kolla hur lungorna ser ut efter några år. Helsvarta.
Citera
2015-08-01, 19:44
Medlem
RouterEpenoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonzarelli
Det sägs att varje cigarett förkortar livet med 5 minuter. Huruvida det är sant eller ej vet jag inte.

Det stämmer nog.

Till TS: Ungefär lika farligt som att köra bil. Farligt och farligt, man ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer. Det tar dock lång tid, så du kan bolma på 10-20 år till utan problem.

Sluta röka av hälsoskäl gör ju ingen, det är bättre att motivera sig att sluta av andra skäl tex att det är jobbigt att gå ut, det luktar och kostar en del pengar man kan lägga på annat. Det är till exempel inte kul att vakna upp en helg och sitta halvfull utan cigaretter för att man dagen innan blivit av med dem.

Det är ingen som slutar röka av hälsoskäl om inte det är för sent eller om man fick en knäpp och blir hälsofreak. (Tenderar ofta att slå över helt i andra änden istället).
Citera
2015-08-01, 19:45
Medlem
Hysteria90s avatar
Inte jättefarligt - som att köra bil, precis som personen ovan nämnde. En rökare som lever ett stressat liv har större chans att drabbas av cancer än en lugn person icke-stressad som röker. Är helt övertygad om detta.

Däremot får det tydlig inverkan på kondition och potens - även immunförsvaret påverkas.

Farorna med rökning är kraftigt överdrivna.
Citera
2015-08-01, 19:50
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Inte jättefarligt - som att köra bil, precis som personen ovan nämnde. En rökare som lever ett stressat liv har större chans att drabbas av cancer än en lugn person icke-stressad som röker. Är helt övertygad om detta.

Däremot får det tydlig inverkan på kondition och potens - även immunförsvaret påverkas.

Farorna med rökning är kraftigt överdrivna.

Om en stressad person röker då? Dubbelt så farligt?
Klart olika faktorer spelar in. Men tobak skadar endast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in