2005-10-21, 00:36
Medlem
Kanavanss avatar
Käkade indiskt idag och blev påmind över hur otroligt gott det är med rejält currykryddad mat. Jag kan själv inga recept där curry är det mest framträdande och skulle vara tacksam för lite tips. Vi snackar grytor, pastasåser, etc. som inte är för komplicerade att slänga ihop.
Citera
2005-10-21, 01:27
Medlem
snapcases avatar
Snabb currykyckling

Du behöver
Kycklingfile
Currypulver (helst från turkburk)
Kokosmjölk
Lök
Morot
paprika
dina favvofrysta wokgrönsaker
chili efter smak
ev koriander.

skär kycklingen i bitar
fräs currypolvret (obs viktigt för att få fram all smak) i olja tillsammans med gul lök och chili.
när löken har mjuknat skickar du i kycklingen och låter den få en fin yra.
i med kokosmjölk och slantade morötter och låt koka upp.
efter ca 10 minuter kan man dra i wokgrönsakerna.
Vänta en kvart och släng i paprikan (den vill vi ha krispig)
Kolla om kycklingen är genomkokt och garnera med finhackad koriander.
serveras med ris.

Ev mått tror jag ni fixar efter eget huvud.
Citera
2005-10-21, 10:27
Medlem
Kanavanss avatar
Låter gott och enkelt. Ska prova redan idag. Tack ska du ha!
Citera
2005-10-22, 01:13
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Låter gott och enkelt. Ska prova redan idag. Tack ska du ha!
Rapportera och berätta vad du tyckte.
Citera
2005-10-22, 12:20
Awaiting Email Confirmation
Det där låter gott.

Skall hela såsen utgöras av kokosmjölk? Eller funkar det bra med en mjölkredning om det blir för lite vätska i grytan? Jag tänkte om det blir för blaskig smak då.
Citera
2005-10-22, 14:55
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase

Butik-helvetet hade slut på kokosmjölk... Ska ta och laga till rätten efter nästa gång jag handlat och återkomma med rapport.

Mått efter eget huvud säger du. Men ungefär hur mycket curry kör du med till, låt oss säga, en normalstor burk kokosmjölk (30-40 cl bör de väl vara)?
Citera
2005-10-23, 03:38
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Butik-helvetet hade slut på kokosmjölk... Ska ta och laga till rätten efter nästa gång jag handlat och återkomma med rapport.

Mått efter eget huvud säger du. Men ungefär hur mycket curry kör du med till, låt oss säga, en normalstor burk kokosmjölk (30-40 cl bör de väl vara)?
Jag gillar mkt currysmak så det blir ca 1/3-1/2 burk santa marias starka curry men det är en smaksak,

Citat:
Ursprungligen postat av Syckologen
Det där låter gott.

Skall hela såsen utgöras av kokosmjölk? Eller funkar det bra med en mjölkredning om det blir för lite vätska i grytan? Jag tänkte om det blir för blaskig smak då.
Jag har aldrig använt annat än kokosmjölk men i teorin funkar det du skriver.
Citera
2005-10-23, 22:04
Medlem
Fiskgryta med curry (4 port)

Curry
Paprikapulver
Smör och rapsolja
Vetemjöl
Fiskblock
½ dl vatten
Lite salt
2 hårdkokta ägg
2 tomater
Persilja

Skölj fiskblocket och skär det i portionsstora bitar. Värm olja och smör i en gryta, tillsätt curry och paprika, rör om och låt fräsa lätt. Vänd fisken i vetemjöl och därefter i grytan. Tillsätt salt och vatten. Sjud på svag värme under lock i 15 minuter. Lägg i tomaterna och äggen skurna i tärningar tillsammans med hackad persilja. Låt allt bli genomvarmt under lock på svag värme. Servera med potatis och ärtor.

Gott och med curry.
Citera
2005-10-24, 01:36
Medlem
Kanavanss avatar
Bra med en variant som innehåller fisk också, käkar alldeles för lite av det. Ska defintivt provas denna med!
Citera
2005-10-25, 14:52
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase

Har precis avslutat mitt första mål currykyckling och är mycket nöjd! Det var enkelt att tillreda och smakade väldigt bra. Kommer defintivit att bli en återkommande rätt här hemma.
Citera
2005-10-26, 01:46
Medlem
Greve O2s avatar
curry

inga tips på mat rätter..

gillar du curry så fixa currypasta den e lite "färskare" och då tydligare smak.. om man nu kör på den vanliga curryn och skall tex enbart woka grönsaker så hetta upp panna när den e varm så slår du i olja och sedan curryn i oljan (inte mer olja än vanligt) rör runt lite och "återuppliva" curryn, men bränn nu inte kryddan.. sedan så slår du i ingredienserna.. smakar helt anourlunda, tydligare smak och fylligare.. så gör man med flera kryddor..

och kom ihåg det är inte rabblandet utav tusen recept som gör en bra kock utan hans/hennes förmåga att utnyttja verktygen..

hoppas det smakar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in