2015-08-01, 08:54
Medlem
Hej Flashback! Hoppas allt är bra med er. Jag önskar att uppdatera min dator för att klara av nya och framtida spel, Tyvärr är min kunskap begränsad och jag förstår inte vilka komponenter som passar med vilka.

Nuvarande dator:

Chassi: HP dual xeon (?)
Processor: 2x intel xeon processor 3.6 ghz
RAM: 8 gb 4x2 PC2-3200R DDR2-400 ECC
Hårdisk: 750 sata, (inte mer specificerad)
Grafik: XFX (ATI) HD5450- 1 GB GDDR.

Jag läser av från kvittor skall se om jag kan hitta mer exakt information om chassi och hårdisk.

Frågor: / önskemål
"
1:Kan något av ovannämnda komponenter återvändas ?

2:Har ni CD läsare i era datorer? Eller är det slöseri med ett utrymme?

3: Vad är det som låter i dator utöver fläktarna? (processor, modekort?) .

4: vad gör att 8 gb (https://www.komplett.se/sapphire-rad...b-gddr5/846401) kan vara Billigare än 6 gb (https://www.komplett.se/msi-geforce-...ing-6gb/847948) grafikkort? Är antalet GB mindre viktigt än något annat? Detta förstår jag inte.

5: Är det möjligt att ha plats för fler grafiktkort i en dator? Blir det billigare att ha tex 8gb än 4x2 ?

6: Har hört att det är populärt att ha windows på en ssd hårdisk och spel på en sata?

8: Bor i Göteborgsregionen om informationen kan underlätta med alternativ.

9: Bättre att köpa ny dator?

Budget 9000- 11000 (finns utrymme till skärm i budgeten är det toppen).

Jag skall försöka svara och underlätta den frågor ni har till mig. Ni behöver inte svara på alla frågor om ni inte hinner, är ytterst tacksam.

Varma hälsningar mister...P
Citera
2015-08-01, 10:39
Medlem
1. Ja, hårddisken kan du garanterat återanvända. Nätaggregatet kan du kanske återanvända men kolla först hur många watt den har samt om anslutningarna är kompatibla med de delar du skall ha (typ moderkort, hårddiskar, grafikkort, optisk enhet).

Det är möjligt att du kan återvända chassit men då måste du ha koll på vilka moderkort, grafikkort etc som passar (det är oftast enklare att köpa ett nytt).

2: Ja, men det är verkligen inte alla som behöver detta.

3: Det är nästan bara fläktarna som låter. Hårddiskar och optiska enheter kan låta lite men det är fläktarna du skall fokusera på (samt ljuddämpat chassi) om du vill ha datorn tyst.

4: Vad är det som gör att en dator med mer ram-minne kan vara sämre en än annan dator?

Vram är inte allt på ett grafikkort, mycket hänger på grafikprocessorn.

5: Ja, detta kallas SLI eller crossfire men i själva verket så är det inte 8 GB du får ut om du kombinerar två grafikkort med 4gb vardera.

6: Ja, det är en bra lösning.

Försök att läsa på lite om hur man bygger en dator etc. På t.ex sweclockers eller kontakta kundtjänst på valfritt datorföretaget och fråga dem lite om köphjälp.
Citera
2015-08-01, 11:09
Medlem
Hej, tack för svar!

4) Min fråga på nummer fyra är kanske dåligt formulerad. När jag kollar på tex GTA V systemkrav står det att det kräver 2 GB grafik, men rekommenderar 4 gb. Det intycket jag får är att desto högra GB ju längre livstid på grafikkortet? Med hänvisning till denna (uppenbart felaktiga logik) Hur kan ett grafikkort med 6 GB kosta mycket mer än ett med 8?

5) crossfire är alltså inte gånger två, men blir datorns grafikkapacitet dubbelt så effektiv? Är det denna effektivitet som gör att ett 6 GB grafikkort kan vara dyrare än ett med 8 GB?

Ny fråga: Hur bör man resonera kring processor, vad är prisvärd summa? (http://www.xn--bstaspeldatorn-5hb.se/) rekommenderar 2500 kr.
Citera
2015-08-01, 11:31
Medlem
4) Såhär är det, när du använder grafikkortet så sparar det texturer tillfälligt i vRAMen. Om du har för lite vRAM så kommer det att sparas på datorns vanliga RAM istället och då går det långsamt. Grafikkortet blir alltså inte snabbare bara för att man har mer ram, däremot så blir det långsammare om man har för lite. Hur mycket ram man behöver beror bl.a. på spel och i vilken upplösning som man kör dem på, 4K gaming kräver t.ex. en hel del.

Utgå ifrån rockstargames hemsida när du kollar specifikationer:
https://support.rockstargames.com/hc...C-System-Specs

Här står det t.ex modell av grafikkort och inte bara vRAM vilket är missvisande.

5) Två grafikkort presterar bättre än ett, men inte nödvändigtvis dubbelt så bra.

Ny fråga: För spelande så skall processorn vara tillräckligt bra för att inte flaskhalsa grafikkortet, en i5-4690K är en bra matchning för nästan alla grafikkort.
Citera
2015-08-02, 10:25
Medlem
Tack för ett pedagogiskt och tålmodigt svar. Det börjar klarna. Det exempel jag har sett på crossfire är det alltid två identiska grafikkort. Är det möjligt att använda sig av två olika grafikkort i processen? Det är inte aktuellt för mig, mest nyfiken.
Citera
2015-08-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mister...p
Tack för ett pedagogiskt och tålmodigt svar. Det börjar klarna. Det exempel jag har sett på crossfire är det alltid två identiska grafikkort. Är det möjligt att använda sig av två olika grafikkort i processen? Det är inte aktuellt för mig, mest nyfiken.

Det är bara roligt att jag kan hjälpa till.

Ja för crossfire så är detta möjligt, men betänk då att om du använder ett kort med vRAM på 3 GB och ett med 2 GB så kommer du enbart kunna nyttja 2 GB på det kortet med mer vRAM.

Om du istället kör SLI (Nvidias motsvarighet) så måste du ha samma modell med samma minneskonfiguration.
Citera
2015-08-02, 22:38
Medlem
annanmedlems avatar
Ska man inte överklocka sin i5 4690K är Xeon E3-1231v3 en bättre processor.

Den är 1/35 lägre klockad men har hyper-threading så vardera av de fyra kärnorna kan köra två trådar samtidigt istället för en (den har även 1/3 mer cache-minne, 8 MB istället för 6 MB, rimligtvis just för det ändamålet.)

Hårt överklockad är 4690K antagligen bättre.
Senast redigerad av annanmedlem 2015-08-02 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in