• 1
  • 2
2015-07-31, 23:45
Medlem
MrChows avatar
Jag skulle aldrig få för mig att ha något annat än trafikförsäkring på en bil för 40-50k om man inte vet med sig att man kör som en idiot. Om det sen är att "vara sitt eget försäkringsbolag" får TS avgöra själv, men smäller jag bilen måste jag ju onekligen köpa en ny.
Citera
2015-07-31, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag tänker också så att det vore bättre att spara själv i de flesta fall.
Försäkringsbolagets affärsmodell går ju ut på att de flesta aldrig eller sällan behöver använda sin försäkring ändå. Man får ha bra otur om det skulle bli dyrare att betala själv.

Då det knappast går att förutse vad som skall inträffa ett år framåt med bilen är det däremot ett stort risktagande att inte låta försäkra den. Just förutsättningen att det för de flesta inget händer gör istället att premierna blir låga i förhållande till vad den verkliga skadan kostar att reglera när den väl inträffar. Har du riktigt otur kan dessutom flera försäkringsfall inträffa under samma år.

Att tro att eget sparande är ett rimligt alternativ är att överskatta sig själv. Spara till en ny bil genom att lägga undan vad premien för helkasko skulle ha varit lär ta åtskilliga år.
Citera
2015-08-01, 00:11
Medlem
kinesarsles avatar
En försäkring är en förlustaffär. Så enkelt är det. Du betalar för en mindre risk. Statistiskt sett tjänar du på att inte vara försäkrad. På sätt och vis är försäkringar motsatsen till ett lotteri, eller egentligen samma sak beroende på hur man ser det.
Senast redigerad av kinesarsle 2015-08-01 kl. 00:15.
Citera
2015-08-01, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
En försäkring är en förlustaffär. Så enkelt är det. Du betalar för en mindre risk. Statistiskt sett tjänar du på att inte vara försäkrad. På sätt och vis är försäkringar motsatsen till ett lotteri, eller egentligen samma sak beroende på hur man ser det.

Om det är en vinst- eller förlustaffär, det vet du inte förrän efteråt. Just att köpa en riskreducering som en försäkring är blir givetvis en förlust, till den dag en skada sker som regleras genom försäkringen ifråga. Du måste alltid göra en riskbedömning innan beslut om inköp av försäkring eller ändring av omfattning, samtidigt har givetvis bolaget gjort en riskbedömning när de bestämde nivån på premien, så egentligen borde det gå att lita på deras bedömning och städse köpa försäkring. Individuella förutsättningar kring bilen gör dock att egna bedömningar också behövs.
Citera
2015-08-01, 08:50
Medlem
Jag har aldrig varit i behov av varken försäkring på bil, mig själv, bostad eller a-kassa under dessa tio år jag varit "vuxen". Hade jag istället placerat de åtskilliga tusenlappar i fonder hade jag utan tvekan klarat av att sova om nätterna nu.

men, sa jag upp allt detta idag skulle murphy och hans jävla lag genast komma och knacka på dörren, elda upp min bostad, gjort mig invalid till arbete samt bilen skulle givetvis ramla ner på ett tågspår i arjeplog...
Citera
2015-08-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
Jag har aldrig varit i behov av varken försäkring på bil, mig själv, bostad eller a-kassa under dessa tio år jag varit "vuxen". Hade jag istället placerat de åtskilliga tusenlappar i fonder hade jag utan tvekan klarat av att sova om nätterna nu.

men, sa jag upp allt detta idag skulle murphy och hans jävla lag genast komma och knacka på dörren, elda upp min bostad, gjort mig invalid till arbete samt bilen skulle givetvis ramla ner på ett tågspår i arjeplog...

Det är ju osäkerheten som du beskriver som gör att försäkringar fyller en funktion. Om du beslutar att inte försäkra exempelvis en bil måste det innebära att det vid totalskada finns egna medel för att anskaffa ersättningsbil, detta gäller oavsett om bilen kostar 10000 eller 500000. En begagnad bruksbil idag kostar sällan mindre än 50000, inte sällan flera hundra tusen.

Än mer nödvändigt är olika ansvarsförsäkringar, där är ju skadebeloppet inte kopplat till vad du har för eget värde på bilen om vi fortsätter med den som exempel, du kan bli vållande till en olycka som kostar flera miljoner att ersätta.
Citera
2015-08-01, 11:45
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om det är en vinst- eller förlustaffär, det vet du inte förrän efteråt. Just att köpa en riskreducering som en försäkring är blir givetvis en förlust, till den dag en skada sker som regleras genom försäkringen ifråga. Du måste alltid göra en riskbedömning innan beslut om inköp av försäkring eller ändring av omfattning, samtidigt har givetvis bolaget gjort en riskbedömning när de bestämde nivån på premien, så egentligen borde det gå att lita på deras bedömning och städse köpa försäkring. Individuella förutsättningar kring bilen gör dock att egna bedömningar också behövs.

Folk köper ju dock inte bara försäkringar till bilen. Det finns hundra olika försäkringar till allt. Man skall ju verkligen tänka efter om förlusten är så stor att man inte kan ta den själv. Har man en rejäl buffert på en årslön vilket alla egentligen borde ha, så har man faktiskt råd med det mesta.
Citera
2015-08-01, 11:46
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
kan ju göra liknande med även a-kassa/fack-avgift om man vill... man är ju rätt utsatt typ första året innan man har fått ihop en rejäl slant och det gäller verkligen att det inte händer något innan man har kommit upp i en vettig summa, efter det är det ju guld och gröna skogar.

Min a-kassa kostar 99kr/månad. 1188kr/månad.
Fin arbetslöshet får jag 14 960 kr. Det innebär att jag måste spara typ i 10 år för att få ihop till en summa som täcker en månads ersättning.
Jag har redan idag använt A-kassa för mer än vad jag någonsin kommer betala in till dem.

Försäkringar är lite samma sak även om jag idag inte har någon bilförsäkring. Fast jag håller med om att helförsäkring är främst på dyrare bilar.

Hemförsäkring är för mig en självklarhet...speciellt om man äger sitt eget boende. Dessutom är inte hemförsäkringar speciellt dyra.

All extra försäkringar på elektronik känns dock väldigt onödiga och dyra.

Viktigt istället tycker jag det är att jämföra försäkringar från olika bolag och välja de som passar en bäst till det billigaste priset.
Citera
2015-08-01, 17:27
Medlem
Man måste även se till övriga förmåner en försäkring kan innehålla. Att vara på semester långt hemifrån tillsammans med familjen och lyckas krocka innebär lite fler kostnader än att enbart åtgärda skador på bilen/köpa en ny bil.

Man blir eventuellt tvungen att avbryta semester då hyrbil skulle kosta för mycket. Beroende på vart man krockat eller bilen havererat kan kostnaden att ta sig därifrån bli stora. Man kanske blir tvungen att övernatta på hotell, man ska även ta sig hem på ett eller annat sätt. Bilen måste man också ta hand om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in