• 1
  • 2
2015-07-31, 20:36
Medlem
En kompis till mig har alltid ägt bilar i typ 40-50 000 kronors klassen. han kör dock absolut lägsta möjliga trafikförsäkring trots det ändå relativt höga värdet. samtidigt sätter han in mellanskillnaden mot en bra helförsäkring på ett separat konto, och för ibland över lite extra när medlen finns (osäker om han fondsparar dessa eller bara kör sparkonto, förtäljer inte historien) och enligt hans uppgift kan han idag köpa ny bil för dessa om hans nuvarande skär ihop helt. hans ide är att om han får ihop 100 000 på detta kommer han köpa en bil i den klassen, sälja sin för säg kanske 30 000 och börja om sitt eget försäkringsspar med dessa.

tycker det låter klockrent, bara man har karaktären att inte nalla av dessa stålar och undrar om fler följer detta exempel....

kan ju göra liknande med även a-kassa/fack-avgift om man vill... man är ju rätt utsatt typ första året innan man har fått ihop en rejäl slant och det gäller verkligen att det inte händer något innan man har kommit upp i en vettig summa, efter det är det ju guld och gröna skogar.
Citera
2015-07-31, 20:56
Medlem
Bra ide om:
+ Ersätta en totalförlust endast ses som en mindre utgift.
+ Risken för skada är lägre än försäkringsbolaget uppskattar.
Citera
2015-07-31, 21:05
Medlem
Swe1227s avatar
Det här ska jag ta mig tusan börja med också. Om jag ger fan i att helförsäkra min bil har jag tjänat ihop till en ny på under 2 år. Premierna är alldeles för dyra och det är inte konstigt heller... Jag krockade morsans bil och verkstan skulle ha minst 40 000 för att fixa skadan, ett ockerpris vilket försäkringsbolaget hade betalat med hull och hår. Själv fixade jag allt för 15 000 med samma resultat. För mig kostar en helförsäkring minst 15 000 för ett år!
Citera
2015-07-31, 21:23
Medlem
Enydrions avatar
har för mig att de brukar varna för att om man tex orsakar en olycka så att ens bil tex faller ner på nåt tågspår nedanför en viadukt så ersätter inte försäkringen bärgning typ kranbil och sådant som kan krävas då för att få bort vraket utan det får man betala själv...
Citera
2015-07-31, 21:27
Medlem
YP4XQs avatar
Har alltid haft lägsta försäkringen på mina bilar. Ser det som riktigt jävla otur om något skulle hända. Jag kan ju erkänna att jag kör mer försiktigt och kanske lite tråkigare och så men det känns bra, har inte så brått ändå.
Citera
2015-07-31, 21:43
Medlem
Enydrions avatar
jag betalar ungefär 600kr /år för helförsäkringsdelen... 2500/år för hela klabbet.

när jag hade motorcykel en gång i forntiden, så hade helförsäkringsdelen betalat en ny motorcykel vart tredje år - då tog jag ingen helförsäkring
Citera
2015-07-31, 22:06
Medlem
Ja en bil för 40-50k är ingen dyr bil därför behöver du inte bry dig så mycket om den.
Har man pengar på kontot så man kan köpa en ny billig bruksbil så behöver man inte oroa sig heller.

Är man så dum att man tar lån på 250k för att köpa bil så är det katastrof om man smäller och måste skrota den därför är det mer värt med försäkring i ett sådant fall.
Citera
2015-07-31, 22:07
Medlem
Fördelen är ju även den att om man inte krashar bilen eller behöver laga den överhuvudtaget så får man ju tillbaka varenda krona av "sitt eget försäkringsbolag" säg något annat bolag med dessa villkor

nu rullar jag i dagsläget i en bil värd ca 5000 så att helförsäkra denna finns nog inte på kartan ändå. men tanken är lite kittlande att starta sin egen a-kassa.
Citera
2015-07-31, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Ja en bil för 40-50k är ingen dyr bil därför behöver du inte bry dig så mycket om den.
Har man pengar på kontot så man kan köpa en ny billig bruksbil så behöver man inte oroa sig heller.

Är man så dum att man tar lån på 250k för att köpa bil så är det katastrof om man smäller och måste skrota den därför är det mer värt med försäkring i ett sådant fall.

Exakt, det funkar ju inte riktigt med bilar för större pengar men för bilar upp till tex 50 000 tror jag det kan vara förmånligt. men det är ju lite beroende på hur dyr försäkring just den bilen har osv.
Citera
2015-07-31, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det här ska jag ta mig tusan börja med också. Om jag ger fan i att helförsäkra min bil har jag tjänat ihop till en ny på under 2 år. Premierna är alldeles för dyra och det är inte konstigt heller... Jag krockade morsans bil och verkstan skulle ha minst 40 000 för att fixa skadan, ett ockerpris vilket försäkringsbolaget hade betalat med hull och hår. Själv fixade jag allt för 15 000 med samma resultat. För mig kostar en helförsäkring minst 15 000 för ett år!

Det finns ingen rimlighet i att påstå att en skada bedömd till 40000 går att åtgärda för 15000, du får gärna presentera den kalkylen.

Ej heller räcker premien för helkasko särskilt långt, att få det till en ny bil efter två år förutsätter mycket dyr försäkring och/eller mycket billig bil.

Det kan givetvis skilja avsevärt på premien för olika bilar, men då är det också skillnad på värdet på bilarna. Kollade på mina två bilar, på den ena är årspremien för vagnskada 644 kronor, den andra 2971 för samma tid. Ska du själv täcka upp för eventuella skador blir troligen skillnaderna desamma, i synnerhet vid totalskada.
Senast redigerad av Nordiad 2015-07-31 kl. 22:24. Anledning: Komplettering
Citera
2015-07-31, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
Exakt, det funkar ju inte riktigt med bilar för större pengar men för bilar upp till tex 50 000 tror jag det kan vara förmånligt. men det är ju lite beroende på hur dyr försäkring just den bilen har osv.

Normalt sett är premien därefter, se mitt inlägg 10. Sedan är givetvis premier satta med ledning av olycksstatistik och diverse andra kriterier som är svåra att greppa över om man enbart jämför några enstaka fordon.
Citera
2015-07-31, 23:42
Medlem
bithaxs avatar
Jag tänker också så att det vore bättre att spara själv i de flesta fall.
Försäkringsbolagets affärsmodell går ju ut på att de flesta aldrig eller sällan behöver använda sin försäkring ändå. Man får ha bra otur om det skulle bli dyrare att betala själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in