Citat:
Ursprungligen postat av
Swe1227
Det här ska jag ta mig tusan börja med också. Om jag ger fan i att helförsäkra min bil har jag tjänat ihop till en ny på under 2 år. Premierna är alldeles för dyra och det är inte konstigt heller... Jag krockade morsans bil och verkstan skulle ha minst 40 000 för att fixa skadan, ett ockerpris vilket försäkringsbolaget hade betalat med hull och hår. Själv fixade jag allt för 15 000 med samma resultat. För mig kostar en helförsäkring minst 15 000 för ett år!
Det finns ingen rimlighet i att påstå att en skada bedömd till 40000 går att åtgärda för 15000, du får gärna presentera den kalkylen.
Ej heller räcker premien för helkasko särskilt långt, att få det till en ny bil efter två år förutsätter mycket dyr försäkring och/eller mycket billig bil.
Det kan givetvis skilja avsevärt på premien för olika bilar, men då är det också skillnad på värdet på bilarna. Kollade på mina två bilar, på den ena är årspremien för vagnskada 644 kronor, den andra 2971 för samma tid. Ska du själv täcka upp för eventuella skador blir troligen skillnaderna desamma, i synnerhet vid totalskada.