2005-10-20, 23:45
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondlurk

Örebro:
Varberga, Rosta, möjligen Vivalla och Lundby

Rosta och Lundby är väl ok områden. Kolla in Brickebacken också!
Citera
2005-10-20, 23:46
Medlem
Lundby är rikemannsområde men det flyter ihop med Vivalla.
Citera
2005-10-20, 23:47
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceres
Kvarnmyran = Granv och Tallv
Väster = Kvarng och Västra tullg, där omkring.

Kvarnmyran är solklar nu när jag kan namnet. Väster var däremot oväntad. Ser på kartan ut som en vanlig ganska central stadsdel med bostadrätter, typ. Vad är det för problem där?
Citera
2005-10-20, 23:50
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap
Hmm.. när jag bodde i Växjö var Dalbo (eller hette det Dalby?) det område som främst förknippades med problem, såvitt jag minns. Hur ser det ut..?

Hittar inte Dalby eller Dalbo på kartan. Var ligger det?
Citera
2005-10-20, 23:52
Medlem
Bottenskraps avatar
Citat:
Hittar inte Dalby eller Dalbo på kartan. Var ligger det?

Jag har för mig att det ligger norr om centrum. Nordväst, typ.

Jag ska försöka leta reda på en karta själv och undersöka. Kanske jag hade fel på namnet..
Citera
2005-10-20, 23:53
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dawg
vivalla lundby och varberga stämmer fin fint.. Men vad fick du rosta ifrån?

Höghusbebyggelse utan strukturerat gatunät, det var det som såg misstänkt ut. Men det ligger å andra sidan innanför motorvägen, och samma typ av bebyggelse finns t.ex. i Björkekärr i Göteborg, utan sociala problem. Så där var jag nog för snabb på fördomarna.
Citera
2005-10-20, 23:57
Medlem
Citat:
Kvarnmyran är solklar nu när jag kan namnet. Väster var däremot oväntad. Ser på kartan ut som en vanlig ganska central stadsdel med bostadrätter, typ. Vad är det för problem där?
Soc-fallen brukar hamna där.
Kan hända att det blivit lugnare där under de senaste åren (var ett tag sen jag lämnade s-hamn), men under 90-talet var det väldigt tjafsigt där.
Citera
2005-10-20, 23:57
Medlem
Bottenskraps avatar
Nej, Dalbo låg nordöst om stan. Jag blandade nog ihop det med Araby ändå. Glöm allt jag skrivit..
Citera
2005-10-20, 23:58
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Rosta och Lundby är väl ok områden. Kolla in Brickebacken också!

Brickebacken verkar ganska off. På kartan ser det ut som villa/radhusbebyggelse i norr och låghus med lägenheter i söder. Stor jävla byggnad i mitten, typiskt för sjuttiotalets planering, antyder också att det finns gott om hyresrätter i området, vilket i sin tur antyder sociala problem. Hur är det på riktigt?
Citera
2005-10-20, 23:59
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dawg
Lundby är rikemannsområde men det flyter ihop med Vivalla.

Litet som här i Uppsala då kanske. Men det var ett underligt gatunät på kartan.
Citera
2005-10-20, 23:59
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Gävle:
Andersberg, Nygårdarna, östra delarna av Sätra

Nygårdarna känner jag inte till något område som heter, men Andersberg och Öster är de två värsta områdena här. Sätra kommer på en hedrande tredjeplats, men förutom ett mord i våras och lite klotter tycker jag inte att det är så farligt.
Citera
2005-10-21, 00:08
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Nygårdarna känner jag inte till något område som heter, men Andersberg och Öster är de två värsta områdena här. Sätra kommer på en hedrande tredjeplats, men förutom ett mord i våras och lite klotter tycker jag inte att det är så farligt.

Nygårdarna ligger enligt kartan österut, vid Bomhus. Intill ligger Börsjöhöjden och Södra Bomhus, som borde kommit med i första uppräkningen av kartan att döma. Är det dessa områden du syftar på med "Öster"? I så fall stämmer kartan rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in