2009-03-06, 20:22
Medlem
Bush, George Ws avatar
Titta på valresultatet

Någon kanske redan har påpekat detta, men Valmyndigheten http://www.val.se har utmärkt statistik ner på detaljnivå.

Bara att klicka sig fram på kartan till det område du är intresserad av:
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/rike/karta.html

Tolka informationen är ganska enkelt: Mycket M betyder bra område med låg brottslighet osv. Mycket S betyder dåligt. Lågt valdeltagande med mycket S innebär extra dåligt.

Tag också hänsyn till att "grundnivån" på antalet S-väljare varierar kraftigt över landet. En andel på 60 procent S i norrland innebär inte med automatik att området är dåligt, medan samma nivå i t.ex. Stockholms län innebär att området med stor sannolikhet är dåligt.

Andra väljargrupper kan också vara intressanta, men jag skulle vilja hävda att andelen S-väljare tillsammans med andelen soffliggare är de viktigaste faktorerna för områdets "dålighet".
Senast redigerad av Bush, George W 2009-03-06 kl. 20:27.
Citera
2009-03-07, 09:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W

Tolka informationen är ganska enkelt: Mycket M betyder bra område med låg brottslighet osv. Mycket S betyder dåligt. Lågt valdeltagande med mycket S innebär extra dåligt.

Tag också hänsyn till att "grundnivån" på antalet S-väljare varierar kraftigt över landet. En andel på 60 procent S i norrland innebär inte med automatik att området är dåligt, medan samma nivå i t.ex. Stockholms län innebär att området med stor sannolikhet är dåligt.

Andra väljargrupper kan också vara intressanta, men jag skulle vilja hävda att andelen S-väljare tillsammans med andelen soffliggare är de viktigaste faktorerna för områdets "dålighet".

detta skulle vara intressant att samman länka med de andra områdena som TS har listat
I Växjö stämmer detta i båda delarna.
Kan även tillägga om växjö att det har blivit lite halvstökigt på teleborg den senaste tiden (klotter /skadegörelse)
Citera
2011-09-30, 16:20
Medlem
Noraas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dawg
vivalla lundby och varberga stämmer fin fint.. Men vad fick du rosta ifrån?

Visst Vivalla och Varberga är tråkiga områden där man inte vill bo.

Men gällande Lundby är det helt fel! Lundby är ett jättefint, barnvänligt villaområde. Där det mest bor svenska barnfamiljer och några pensionärer. Fina strövområden, nära till skogen och ängar. Är själv uppväxt där som barn och bor nu i villa där med min lilla familj. Bättre och barnvänligare område i Örebro får man leta efter!
Citera
2014-09-03, 16:22
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noraa
Visst Vivalla och Varberga är tråkiga områden där man inte vill bo.

Men gällande Lundby är det helt fel! Lundby är ett jättefint, barnvänligt villaområde. Där det mest bor svenska barnfamiljer och några pensionärer. Fina strövområden, nära till skogen och ängar. Är själv uppväxt där som barn och bor nu i villa där med min lilla familj. Bättre och barnvänligare område i Örebro får man leta efter!

Vad jag syftade på var de östra delarna av Lundby, öster och söder om skolan. Är det lika bra där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in