2008-02-23, 18:56
Medlem
Bombens avatar
Norrköping stämmer delvis ektorp är vl inget direkt problem område, bara lite små gangstrar.
Hageby däremot...pheew!
Citera
2008-03-21, 14:30
Bannlyst
Vilket är lugnast Hovsjö eller Fornhöjden?

Jag ska flytta till Södertälje och funderar på att flytta till Hovsjö eller Fornhöjden/Fornbacken. Jag är etnisk svensk och undrar vart det bor mest invandrare av dessa områden? Och var är det mest bråk och stök?

Vill poängtera att jag ej är rasist bara för att jag frågar, men jag har bott i ett invandrar dominerat område tidigare och det var ingen kul upplevelse...!

Dessa områden ser jätte fina ut på bild då jag är en natur älskare och vill bo i ett område med mycket grönska.

Tacksam för svar
Citera
2008-03-22, 12:58
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1
Jag ska flytta till Södertälje och funderar på att flytta till Hovsjö eller Fornhöjden/Fornbacken. Jag är etnisk svensk och undrar vart det bor mest invandrare av dessa områden? Och var är det mest bråk och stök?

Vill poängtera att jag ej är rasist bara för att jag frågar, men jag har bott i ett invandrar dominerat område tidigare och det var ingen kul upplevelse...!

Dessa områden ser jätte fina ut på bild då jag är en natur älskare och vill bo i ett område med mycket grönska.

Tacksam för svar

Ja det finns ju även olika grad-antal i helvetet och Fornhöjden är väl generellt sätt lite "lugnare" med lite mindre "invandrare".
Citera
2008-03-22, 23:53
Medlem
kalaas avatar
SCB har svaren (på sätt och vis): http://www.h.scb.se/kommunfakta/komm...mmunlankar.asp

Vissa kommuner (dock inte alla) är synnerligen föredömliga och lägger ut delområdesstatistik, och det är dit SCB länkar (än en gång, på sätt och vis). Ibland får man upp relevanta delområdeslänkar direkt, ibland måste man göra eget detektivarbete då SCB:s länkar kan leda till en mer allmän statistiksida. Låt oss ta Linköping som exempel, SCB länkar till http://www.linkoping.se/Organisation...ngar/index.htm

Här behöver man gå in på "Områdesbeskrivningar". Då får man upp en mindre vackert ritad (men klickbar) karta. Klicka på "Linköping". Då får man slutligen upp en lång lista med bl a stadsdelar. Klicka på "Skäggetorp" och notera att du längst upp på sidan hittar tre länkar, välj "Tabeller för stadsdelen".

Du får upp antalet totala innevånare, inklusive de som är utländska medborgare (dvs inte antalet med utländsk bakgrund...), antal socialbidragstagare (%), utbildningsnivå, samt annat skojsigt.

Sedan kan man roa sig med att jämföra stadsdel för stadsdel via klickmetoden, alternativ göra egna tabeller här: http://pxweb.linkoping.se/PxwebLkp/Dialog/statfile.asp

Have fun och dela med er till era flyttande vänner!
Citera
2008-03-27, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MADEofSTONE
Ja det finns ju även olika grad-antal i helvetet och Fornhöjden är väl generellt sätt lite "lugnare" med lite mindre "invandrare".

Jo jag har hört detta från andra också.
ussch Hovsjö verkar vara ett riktigt skit ställe!
Man får väl satsa på det mindre helvetet då Fornhöjden
Citera
2008-03-28, 08:09
Medlem
lobo69s avatar
Kristianstad

Charlottenborg: Stämmer. Bostadsrätter men ändå ett skitområde. Fyllt med Albaner i huvudsak. En stor trea ligger på cirka 80 000 kr idag. I centrala delarna det tiodubbla.

Gamlegården: Stämmer. Mkt invandrare. Dock en viss blandning. En hel del av arbetskraftsinvandrarna bor kvar. Finns också en hel del white-trash där. Dock börjar det bli mer mellanösternfolk som bor där.

Österäng: Sämst i Kristianstad. Nästan bara mellanösternfolk som bor där.

Vad gäller Näsby som någon i tråden skrev så är gamlegården en del av näsby. Övriga delar är brf-områden av blandad kvalitet samt villaområde. Kallas gamla näsby och har bättre status. Personligen tycker jag att det är ett skitområde .

Tilläggas att den norra delen av centrum också är drabbad av invällarna. Har alltid varit den sämre delen av Kristianstad centrum men på de sista åren har det eskalerat. Bodde själv där i tio år men flyttad till en annan stadsdel.
Citera
2008-09-09, 16:58
Medlem
StraightShooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobo69
Kristianstad

Österäng: Sämst i Kristianstad. Nästan bara mellanösternfolk som bor där.

Håller inte med alls, Gamlegården å Charlottensborg är de områdena där det händer en massa skit. Österäng är helt ok. Fast det beror nog på vilken sida man bor, jag bor på södra och där har det varit lugnt under hela tiden jag bott där. Färre kulturberikare så hade det kunnat bli ett riktigt trevligt område!

Ingen som har mer info om Karlskrona by the way? Ska nämligen flytta dit och vill ju inte hamna i det värsta gettot.
Citera
2008-09-09, 21:15
Bannlyst
Norrtälje:
Väster Knutby, Grind

Nope,men däremot Flygfältet och vigelsjö.
Citera
2009-02-17, 21:11
Bannlyst
hittar inget fel på stenkulla i nyköping, e nyinflyttad, det enda e väll att vissa grannar inte kan ta hänsyn.
Citera
2009-02-17, 23:53
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardCore_
hittar inget fel på stenkulla i nyköping, e nyinflyttad, det enda e väll att vissa grannar inte kan ta hänsyn.

Stenkulla var förr ett riktigt ghetto-område, innan Brandkärr tog över det klientelet som förr bodde i Stenkulla. Det sagt, höghusen i Stenkulla tillhör fortfarande bland de sämre platserna i Nyköping man kan bo på. De lite lägre husen är väl OK, antar jag.
Citera
2009-02-18, 01:25
Medlem
Preserves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rytterstedt
Nu vet jag inte ifall någon redan har sagt detta men:

Halmstad: Andersberg
Kristianstad: Näsby

Jag är född i Kristianstad och vill passa på att tala om att Gamlegården är en del av Näsby, och att de äldre delarna av Gamlegården (de närmast stan) mest bebos av pensionärer och medelålders par och på så vis är relativt lugna

Sen är i och för sig Österäng rätt slummigt också
Citera
2009-03-06, 18:55
Medlem
turbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondlurk
Gävle:
Andersberg, Nygårdarna, östra delarna av Sätra

Någon som vet om det är någon förändring i Gävle med omnejd?
Är ev på väg dit och vill inte hamna i något tråkigt område...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in