2015-08-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpete
Egentligen ska man koka citronen tillsammans med vinbären, och då brukar jag ta en citron per kilo (inte liter) bär.

Det är dock noga att allt citronskal ska bort, inklusive det vita inre skalet. Om man kan tillsätta det efteråt vet jag inte, men testa med en del av satsen vetja!

Ah... tror jag testar att pressa i lite citron på slutet bara, tillsammans med vaniljsocker.

Har skickat ut mamma till mormors trädgård för att plocka mer vinbär så jag kommer kunna göra mer saft efter att den här satsen är klar
Citera
2015-08-07, 20:36
Medlem
bigpetes avatar
Härligt! Lite av det roliga med att koka saft är just att man kan experimentera hur som helst!

Berätta gärna hur det smakade!
Citera
2015-08-07, 22:50
Medlem
Citat:
Härligt! Lite av det roliga med att koka saft är just att man kan experimentera hur som helst!

Berätta gärna hur det smakade!

Saften blev väldigt god, hade citronsaft från en halv citron och ett par teskedar vaniljsocker. Och jag kokade den lite kraftigare, och visst är den starkare, dock har den blivit som gelé i flaskorna. Smaken är fortfarande bra men det är ju lite trist... Vad gör jag för fel? Går det att rädda?

edit: fick tips att koka upp allt igen och tillsätta mer vatten, så jag testar det nu. Det blir ju svagare saft men hellre det än geléklumpar...

edit igen: jag fick en knäpp i köket så jag öste inte bara ner dagens sats utan även den jag gjorde i förrgår, i samma gryta, på med lite mer vatten, koka upp, och häll i mer natriumbensoat. Så nu får vi se hur det blir...

Men det är ju lite trist om det ska vara så här fler gånger, jag vill ju koka den ordentligt och inte ha för mycket vatten, så det blir en bra smak, men jag vill inte ha gelé...
Senast redigerad av Jills 2015-08-07 kl. 23:07.
Citera
2015-08-08, 00:54
Medlem
bigpetes avatar
Ja, det är jättekonstigt faktiskt... Jag har aldrig varit med om att det har hänt, utan bara att saften tjocknar lite pga vattnet som avdunstar... Ska kolla upp vad det kan vara, så återkommer jag

EDIT: Vad använder du för socker förresten?

Det enda jag kan tänka mig är att bären inte är tillräckligt mogna för då innehåller de mycket pektin. De ska vara på gränsen till övermogna helst.

Andra alternativet är att det är för lite vatten vilket det inte är eftersom du följer receptet.. Klurigt!
Senast redigerad av bigpete 2015-08-08 kl. 00:57.
Citera
2015-08-08, 00:57
Medlem
Citat:
Ja, det är jättekonstigt faktiskt... Jag har aldrig varit med om att det har hänt, utan bara att saften tjocknar lite pga vattnet som avdunstar... Ska kolla upp vad det kan vara, så återkommer jag

EDIT: Vad använder du för socker förresten?

Det enda jag kan tänka mig är att bären inte är tillräckligt mogna för då innehåller de mycket pektin. De ska vara på gränsen till övermogna helst.

Andra alternativet är att det är för lite vatten vilket det inte är eftersom du inte följer receptet.. Klurigt!

Bara vanligt strösocker.

Jo, har också funderat på om bären var för omogna, men jag de var röda när jag plockade dem för ett par veckor sedan.
Citera
2015-08-08, 01:55
Medlem
bigpetes avatar
okej Testa med rörsocker istället kanske?
Citera
2015-08-08, 13:08
Medlem
Citat:
okej Testa med rörsocker istället kanske?

Hm, skulle det hjälpa tror du?

Nu blev saften inte gelé iallafall utan helt perfekt i konsistensen. Lite svag kanske, men det funkar. Smaken är god men möjligtvis hade jag lite för mycket vanilj i, den friska vinbärssmaken har liksom taggats ner lite för mycket kanske. Men fortfarande jättegod såklart.

Tycker det här är jättekul! Älskar att testa och att inse och att testa igen och osv. Funderar på att köpa en ordentlig saftsil istället för att använda kökshanddukar.
Citera
2015-08-08, 16:30
Medlem
bigpetes avatar
Jag vet inte om det hjälper, men det löses upp lättare än vanligt strösocker, och ger en annan smak
Citera
2015-08-08, 16:42
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det hjälper, men det löses upp lättare än vanligt strösocker, och ger en annan smak

Trodde det var tvärtom?
Citera
2015-08-08, 17:35
Medlem
bigpetes avatar
Nope!

Och med strösocker samlas sockerkristaller efter ett tag o lägger sig i botten av flaskan men det sker inte med rörsocker
Citera
2015-08-09, 18:27
Medlem
Citat:
Nope!

Och med strösocker samlas sockerkristaller efter ett tag o lägger sig i botten av flaskan men det sker inte med rörsocker

Ah ok, får kanske testa det. Nu har jag fått lite svarta vinbär också, så jag tänkte blanda. Jag gillar svartvinbärssaft, men inte svarta vinbär att äta som de är. Hur mycket av varje borde jag ta? Kanske inte är så lätt att svara på...

Och citron ska helst koka med i början, har jag förstått, innan sockret? Men bara själva frukten, absolut inget skal?

Ska köpa en saftsil imorgon! Det här är ju jättekul :-)
Citera
2015-08-09, 19:42
Medlem
bigpetes avatar
Man tar efter smaken, hehe När jag blandar kör jag 50/50 ungefär

Och ja, citronen ska koka med bären i första uppkoket, helt utan skal. 1 citron per kg bär (obs att det är per kg och inte per liter). Blir jäkligt gott med lime också!

Jag ska göra jordgubb/rabarber/lime-saft imorgon tänkte jag

Jag köpte mig faktiskt en saftsil idag, haha! 79 kr på ICA, med en sån tjusig ställning och allt

Det är hur kul som helst att göra saft!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in