2015-08-05, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpete
Jag hittade ett recept för några år sedan som jag kör med varje år nu till alla sorters saft på bär:

2 liter valfria bär som sköljes
6 dl vatten

Koka upp och låt koka i fem minuter, krossa bären och koka fem minuter till.
Kör det genom silduk, nylonstrumpa, handduk, eller vanliga silar. Jag använder två vanliga finmaskiga silar. Blir bra, går snabbt och man behöver inte vänta i evigheter på att det ska rinna igenom.

Mät upp mängden vätska, koka upp den igen och tillsätt 6 dl rörsocker (strö) per liter saftvätska. Koka i två minuter. Låt svalna lite och tillsätt konserveringsmedel om du vill.

Jag använder 1 krm natriumbensoat per liter färdig saft. Dock noga att saften inte kokar när man har i det för då förstörs det. Sedan tar jag flaskorna saften ska vara i och sköljer ur dem med två teskedar natriumbensoat i 2 dl varmt vatten. I med saften, korka igen och förvara mörkt och svalt

Låter bra! Ungefär så är recepten jag har fått fram när jag har googlat (det finns väldigt många...)

Tänkte göra en sats idag så jag kan återkomma med resultatet!
Citera
2015-08-05, 16:24
Medlem
bigpetes avatar
Trevligt

Jag ska göra andra satsen för säsongen ikväll, på vita och röda vinbär.

Jag lägger upp en bild på resultatet sen
Citera
2015-08-05, 18:19
Medlem
Med lite panik inser jag att jag inte har något kryddmått hemma... Vinbären står redan och kokar. Vad göra?
Citera
2015-08-05, 22:08
Medlem
Okej, nu är saften kokad och klar.

Den blev väldigt god men ganska svag i smaken. Kommer behöva blanda ut ungefär hälften med vatten, och så ska det ju inte vara med saft. Men jag har hört att saften står till sig lite, så jag tänkte låta flaskorna stå i kylen någon vecka och sen frysa in dem. Eller kan saften stå till sig även i frysen?

Sen verkar det hela bli lite gelé, har hört att det kan bli så om bären innehåller mycket pektin.

Kryddmått måste jag köpa. Löste det nu genom att måtta lite på känn men det håller ju kanske inte i längden.

Ok, första försöket...
Citera
2015-08-05, 23:58
Medlem
bigpetes avatar
Hur hög värme hade du? Ska koka rätt rejält! Ju mer som avdunstar under kokningen, desto starkare koncentrat

Gelé har jag aldrig varit med om att det blir men saften ska tjockna lite när den svalnar.

4 1/2 liter saft fick jag ihop ikväll!

http://i.imgur.com/89JsHIB.jpg
Citera
2015-08-06, 00:36
Medlem
Citat:
Hur hög värme hade du? Ska koka rätt rejält! Ju mer som avdunstar under kokningen, desto starkare koncentrat

Gelé har jag aldrig varit med om att det blir men saften ska tjockna lite när den svalnar.

4 1/2 liter saft fick jag ihop ikväll!

http://i.imgur.com/89JsHIB.jpg

När vinbären kokade med vattnet hade jag ganska låg värme, så det puttrade under lock men inte kokade mycket. När jag hade i sockret lät jag det koka ganska kraftigt i några minuter. Kanske hade jag för mycket vatten i från början? Hade 2 liter vinbär, 6 dl vatten och sen 6 dl socker.
Citera
2015-08-07, 13:52
Medlem
Saften blev så himla god så jag tänkte nog göra en ny sats idag. Förhoppningsvis med ett riktigt kryddmått också :-)

Men gäller det bara att koka den mer, så den inte blir så svag? Eller ska jag ta mindre vatten?
Citera
2015-08-07, 15:32
Medlem
bigpetes avatar
Kör på samma mängd vatten, samma koktid. Bara högre värme Vissa recept menar på att man ska stormkoka. Jag kör bara precis så att det inte kokar över på min häll när jag kokar saft. Bara att testa sig fram!
Citera
2015-08-07, 15:36
Medlem
Citat:
Kör på samma mängd vatten, samma koktid. Bara högre värme Vissa recept menar på att man ska stormkoka. Jag kör bara precis så att det inte kokar över på min häll när jag kokar saft. Bara att testa sig fram!

Okaj! Kör med ganska små mängder så jag inte råkar förstöra en hel massa vinbär i onödan, om det skulle bli dåligt.

Men jag funderar på det här med rårörd saft. Det låter gott men borde inte smaken bli ganska svag? Eller det kanske får smak av att stå några dagar?

Har också läst att man kan ha i vanilj eller citron i saften. Att ha i något kanske vore kul.

Hittade inget kryddmått i butiken så jag har fortfarande inget. Men jag försöker måtta med en tesked, fast där har jag inte heller ett riktigt mått utan en vanlig tesked. Men eftersom jag antagligen kommer förvara saften i frysen om den ska lagras länge så kanske det inte spelar så stor roll.
Citera
2015-08-07, 19:55
Medlem
bigpetes avatar
Man kan köra helt utan natriumbensoat om man vill. Det är bara till för att förhindra att saften jäser. Fryser man saften så jäser den inte ändå Förvarar man den mörkt och svalt så tar det ett tag innan det jäser också. Jag gjorde vinbärsgelé för snart tre år sedan utan konserveringsmedel som fortfarande står hur fin som helst i kylen

Annars om du kör med tesked så räkna 1/3 tesked per liter färdig saft Det är inte superdupernoga

Rårörd saft har jag faktiskt aldrig gjort så det kan jag inte uttala mig om, hehe

Citron är gott i, man kan blanda med rabarber, jordgubbar, vanilj, lite allt möjligt Se om du kan skapa en "egen" smak, något man inte ser i butiker så ofta Jag gjorde vit vinbärssaft förra året som jag hade färsk mynta i. Blev supergott!
Citera
2015-08-07, 19:58
Medlem
Citat:
Man kan köra helt utan natriumbensoat om man vill. Det är bara till för att förhindra att saften jäser. Fryser man saften så jäser den inte ändå Förvarar man den mörkt och svalt så tar det ett tag innan det jäser också. Jag gjorde vinbärsgelé för snart tre år sedan utan konserveringsmedel som fortfarande står hur fin som helst i kylen

Annars om du kör med tesked så räkna 1/3 tesked per liter färdig saft Det är inte superdupernoga

Rårörd saft har jag faktiskt aldrig gjort så det kan jag inte uttala mig om, hehe

Citron är gott i, man kan blanda med rabarber, jordgubbar, vanilj, lite allt möjligt Se om du kan skapa en "egen" smak, något man inte ser i butiker så ofta Jag gjorde vit vinbärssaft förra året som jag hade färsk mynta i. Blev supergott!

0m jag ska ha citron i, hur mycket ungefär? Går det att tillsätta i samband med sockret? Tänker på pressad citron. Har redan kokat bären och nu står de och silas.
Citera
2015-08-07, 20:06
Medlem
bigpetes avatar
Egentligen ska man koka citronen tillsammans med vinbären, och då brukar jag ta en citron per kilo (inte liter) bär.

Det är dock noga att allt citronskal ska bort, inklusive det vita inre skalet. Om man kan tillsätta det efteråt vet jag inte, men testa med en del av satsen vetja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in