Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-27, 11:26
Medlem
kjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Såvitt jag vet är det inte olagligt att äga ett estniskt bolag, inte heller att fakturera ett svenskt bolag via detta. Det är inte heller olagligt att ta ut vinst från ett bolag du äger utomlands. Okej, omoraliskt, antagligen.

NEj, Kamprad bor visserligen inte i Sverige, men försök inbilla mig att han inte har bolagsintressen i fler länder än ett.

Nu är det ju lite onödigt att jag skulle sälja villan (som tog många år att hitta) och allt jag äger bara för att bo i ett skitland i forna Sovjet. Tycker jag då, alltså.
Om du är skatteskyldig i Sverige och driver ett estniskt bolag, kan det få otrevliga skattekonsekvenser, men olagligt är det inte. Däremot om du bor i något trevligare (ur skattesynvinkel) land, kan det hela se mycket annorlunda ut.

Det är en viss skillnad mellan att äga företag och driva företag. Sen har vi i Sverige också CFC-regler att ta i beaktan...
Citera
2011-10-13, 07:33
Medlem
Kan man bo i Sverige och driva ett estländskt företag här/driva ett svenskt företag här och fakturera till sitt estländska företag eller hur fungerar det?
Citat:
Om du är skriven i Sverige har du skyldighet att informera skatteverket i Sverige att du har tagit ut aktieutdelning från ditt estniska bolag och leverera in mellanskillnaden i skatt till svenska Skatteverket. Detta avser skillnaden mellan estnisk (21%) och svensk utdelningsskatt (30%), d.v.s 9%.
OBS! Detta gäller ej mellanskillnaden i bolagsskatt.
http://www.mycompany.ee/SE/Dividends.asp?Check=94925

Den där sidan verkar ju antyda det, eller? Fast det låter ju alldeles för bra att man ska kunna komma undan med att bara skatta 30% på sin inkomst. Om någon är insatt får ni gärna förklara.
Citera
2011-10-18, 20:47
Medlem
Har jag uppfattat detta korrekt?

Jag öppnar bolag i Estland, går in som anställd. Estniska bolaget fakturerar i Sverige. Jag bor och arbetar i Sverige, betalar sociala avgifter. Resten går in i det estniska bolaget. Bolagsskatten 0%. Jag kan ta ut hela aktiekapitalet som utdelning 21%. Jag redovisar utdelningen i Sverige betalar mellanskillnaden 9% till skatteverket?

Vad är haken?

mvh IT-konsulten
Citera
2011-10-21, 20:06
Medlem
Kloklipparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Har jag uppfattat detta korrekt?

Jag öppnar bolag i Estland, går in som anställd. Estniska bolaget fakturerar i Sverige. Jag bor och arbetar i Sverige, betalar sociala avgifter. Resten går in i det estniska bolaget. Bolagsskatten 0%. Jag kan ta ut hela aktiekapitalet som utdelning 21%. Jag redovisar utdelningen i Sverige betalar mellanskillnaden 9% till skatteverket?

Vad är haken?

mvh IT-konsulten

Problemet är väl att du måste bo i Estland större delen av året för att få äga ett bolag där? Eller så kanske det inte är? Nån som vet, det är ett riktigt intressant ämne.
Citera
2011-10-30, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloklipparen
Problemet är väl att du måste bo i Estland större delen av året för att få äga ett bolag där? Eller så kanske det inte är? Nån som vet, det är ett riktigt intressant ämne.

nej du behöver inte bo i estland för att äga ett bolag där .. och varför betala mellan 10000-20000 skr för att starta bolag i estland när man kan få ett bolag för 5000-7000 skr
Citera
2011-11-14, 12:15
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
nej du behöver inte bo i estland för att äga ett bolag där .. och varför betala mellan 10000-20000 skr för att starta bolag i estland när man kan få ett bolag för 5000-7000 skr

Att starta AB i Estland kostar c:a 6-7.000 om du går med en lokal facilitator. Billigare om du sköter allt själv men svårt om man inte förstår hur man ska gå tillväga.
Aktiekapitalet är runt 25.000
Löpande bokföring c:a 100-200 Euro/månad. Finns billigare.
Citera
2011-11-14, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OutOfIdeas
Att starta AB i Estland kostar c:a 6-7.000 om du går med en lokal facilitator. Billigare om du sköter allt själv men svårt om man inte förstår hur man ska gå tillväga.
Aktiekapitalet är runt 25.000
Löpande bokföring c:a 100-200 Euro/månad. Finns billigare.

stämmer väldigt bra det du skriver min frus kompis håller på med att starta bolag och det sista jag hörde så var priset ca 500 euro men det var för ca 1,5 -2 år sedan och jag vet inte vad som ingick i det priset.. men man har sett priset på 3 dubbla här i sverige
Citera
2011-11-18, 12:30
Medlem
Men om man vill räknas som Estnisk medborgare, måste man bo där minst 6 månader av året eller vad gäller egentligen?

Jag vill egentligen varken bo där eller i Sverige utan vill resa runt i tex Asien. Men nånstans måste man ju officiellt "bo" och det ska helst vara i ett lågskatteland.
Citera
2011-11-25, 14:47
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBanger
Men om man vill räknas som Estnisk medborgare, måste man bo där minst 6 månader av året eller vad gäller egentligen?

Jag vill egentligen varken bo där eller i Sverige utan vill resa runt i tex Asien. Men nånstans måste man ju officiellt "bo" och det ska helst vara i ett lågskatteland.

Estnisk medborgare är svårt att bli. Krävs språkprov etc. De vill hålla borta ryssarna som inte erkänner Estland som land borta från valurnorna. Men du menar antagligen bosatt i Estland. Du måste vara borta från Sverige minst halva året men det är inget krav att du är i Estland hela tiden. Estniska fakturor får du via email så du behöver inte vara hemma för det. Däremot kan det komma svenska fakturor till hemadressen i Estland. Är du borta någon månad och sedan kommer hem så har du antagligen en betalningsanmärkning.

Har du ingen fakturering till Sverige under tiden du bor i Estland och behöver vara nära Sverige så är kanske inte Estland förstahandsvalet. Har du affärer i Sverige men kan tänka dig att bo i ett grannland och pendla så är det annars perfekt.
Citera
2011-12-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Ding
+ 2400:- / månad

Vart står det om den summan?
Citera
2011-12-19, 08:38
Medlem
Festungbreslaus avatar
Vet någon om myndigheterna i Estland, alternativt de andra baltiska staterna accepterar årsredovisning på engelska? Jag har läst 22,5 hp redovisning på universitetet och vill ogärna anlita en redovisningsbyrå för 10 transaktioner i månaden.
Citera
2011-12-25, 23:29
Medlem
S-truls avatar
Du betalar per transaktion så det kan ju inte kosta så många kronor annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in