Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2012-01-13, 17:05
  #61
Medlem
Tjenare gott folk...

Jag har en fråga/påstående och behöver lite tips och trix hur man kan göra smidigast här.

Jag är Svensk, svensk pers nr, bor och är skriven i Sverige.
Jag jobbar idag för ett callcenter som utgår från Sverige.

Jag hade eventuellt tänkt starta eget företag med mig + 1-3 anställda i detta företag. Vi kommer jobba som partners med det svenska callcentret. = När vi säljer så fakturerar vi vår provision.
Vi kommer sälja till Svenska marknaden i vår partners namn men själva fakturera det vi sålt.

Jag hade tänkt starta detta callcenter i Holland, Nederländerna - Amsterdam.
Tänkte skriva mig där nere och bli medborgare där.
Jag tänkte anlita folk som bor där nere eventuellt skrivna där och eventuellt skrivna i Sverige.

Själva bolaget tänkte jag starta upp i ett land där jag inte har så mycket avgifter hela tiden.

Tex Baltikum, Estland, England, Malta etc.

Alltså, . =)

Svensk -> flytt till Holland.
Starta företag utomlands tex Malta -> sälja till Sverige
Fakturera provisionen till Svenska bolaget

SÅ, vad är bästa lösningen? Vi kommer inte jobba med några produkter eller något. Bara sälja tjänster och fakturera provision.

Tacksam för svar.
Citera
2012-01-14, 13:45
  #62
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Det lär ta ett tag innan du får medborgarskap men det spelar ingen jätteroll. Sverige kommer att anse att det är upp till dig att visa att du inte har tillräcklig anknytning till Sverige för att slippa vara obegränsat skattskyldig här.

Nu vet jag inte hur skatterätten i Holland ser ut men jag har svårt att tänka mig något annat än att de vill beskatta verksamheten du har där även om företaget är registrerat i ett annat land.

Det är bättre om du lägger verksamheten i det land du vill skatta i.
Citera
2017-04-29, 21:08
  #63
Medlem
Rockon123s avatar
Kolla med https://estlandbolag.se, fick ut ett bra informationspaket där genom
Citera
2017-08-18, 14:56
  #64
Medlem
Bumpar denna döda tråd lite med färsk info
revalhem.com har ett paket för att starta ett företag, jag använde bara hjälpen för att flytta men kanske är värt att kolla in och funderar på om jag ska ta ett sånt paket från dem igen för företag också
Citera
2020-09-11, 16:46
  #65
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Vad är skatten på aktieutdelning i Estland om man har ett estländskt bolag och folkbokförd i Estland?
Citera
2020-09-11, 16:55
  #66
Medlem
Varför inte gå direkt?
https://e-resident.gov.ee/
Citera
2020-10-02, 15:30
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vad är skatten på aktieutdelning i Estland om man har ett estländskt bolag och folkbokförd i Estland?


Jag tror den ligger på 20 %
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback