2015-08-01, 10:36
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
Förutom att Kamprad aldrig klagat på andra som inte vill betala skatt så har han bidragit massor till att öka välståndet i Sverige genom att ge svenska folket tillgång till billiga möbler och heminredning.

Dessutom sysselsätter man mer än 6000 personer och är en av Sveriges större arbetsgivare. Alla dessa 6000 betalar man arbetsgivaravgifter och skatt för, det är väldigt mycket pengar. Utan Ikea hade Sverige varit ett fattigare land.

I jämförelse, hur mycket välstånd ger Timbuktu Sverige? Kan man äta hans musik, bo eller sova i den? Nej, den är lyxkonsumtion för dem med materiellt överflöd, vilket borde vara något som vänstern per definition motsätter sig.

Plus att en väldigt stor del av Timbuktus rikedom kommer från staten (eftersom han är etablissemangets kuttersmycke) - med andra ord: rena skattepengar direkt från Nisse i Hökarängen.
Senast redigerad av Flashsmash 2015-08-01 kl. 10:40.
Citera
2015-08-01, 11:01
Medlem
Jag är Jason. Det är jättesynd om mig.

Svenska Dagbladet tar upp det idag (http://www.svd.se/stod-modigs-motion-timbuktu/om/ledare):

Citat:
På Twitter besvarar Timbuktu kritiken med att han ”har en revisor”. Denna revisor borde han nu, efter att detta uppdagats, på allvar ta i örat. Liksom att det genom god kännedom om regelverken går att manövrera sig till minimerad skatt, går det ju också att maximera densamma.

Edit: Ursäkta, jag hade fel; artikeln publicerades igår eftermiddag.
Senast redigerad av Jubelidioten 2015-08-01 kl. 11:05.
Citera
2015-08-01, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Vad gäller Kamprad och liknande personens flytt utomlands är ju givetvis den allmänna åsikten bland normal höger att det faktum att han och andra flyttat utomlands är ett bevis på att skatterna är för höga och kontraproduktiva och inte något att specifikt kritisera Kamprad för, som bara följder reglerna. Han har ju knappast heller haft någon hög svansföring heller vad gäller frågan om andra betalar för mycket skatt. Det är ju fascinerande hur många som kommenterat här och på Uvells blogg som kommer med den här idiotinvändningen att han följer reglerna och lagen. Jo, det kan man ju göra, med det är ju inte samma sak som att det är moraliskt rätt, och ska man leka miljonärsvänster som moraliserar järnet över andras skatter så får man finna sig att gränsen för vad som är moraliskt acceptabelt är snävare definierat.

Det är för den delen fullt enligt lagen att helt ignorera sin gamla mamma på ålderns höst och aldrig besöka henne, och sedan inte gå på begravningen. Du bryter inga lagar då, men det kanske inte är beteende som är förenligt med att samtidigt opinionsbilda i frågan om problemet att många äldre är socialt isolerade. Hur svårt är det att fatta?

Tyvärr verkar det vara väldigt svårt att fatta. Det som förvånat mig mest är att även vissa från högerkanten tagit Timbuktus sida, här på Flashback men också i gammelmedia. Min spontana tanke är att de ogillar att Uvell i och med detta som en oavsedd konsekvens utbildar populasen om fenomenet skatteplanering, vilket högern eventuellt vill ska vara någonting enbart den inre kretsen av värdiga entreprenörer ska vara medvetna om, annars kanske det leder till reformering efter gnäll från vänstern. Min enda rimliga förklaring till varför Uvell fått kritik för att ha delat med sig av offentliga uppgifter och gjort ett scoop av detta, även från högerflanken generellt. Syftningsfel skriver från telefon orkar inte göra om.
Senast redigerad av ryskedamer 2015-08-01 kl. 11:31.
Citera
2015-08-01, 12:31
Medlem
Fred Friendlys avatar
Det går alltid att vrida och vända på siffror. Jag vill inte på något sätt försvara Timbuktus agerande, det vet jag för lite om, men jag tycker att artikelförfattaren missar några saker. Till exempel ligger bolagsskatten på 22 procent, alltså skatt på ett företags vinst. Det är med andra ord inte lika fördelaktigt att plocka ut utdelning istället för lön som det vid en första anblick kan se ut. Utdelningen beskattas sedan med 20 procent.

Timbuktu har vad jag förstår inte någon snäll arbetsgivare som pensionssparar åt honom, det får han sköta själv i form av investeringar. Och vad åker han på när han senare vill plocka ut sitt ackumulerade kapital från firman? Jo, skatt
Citera
2015-08-01, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Det går alltid att vrida och vända på siffror. Jag vill inte på något sätt försvara Timbuktus agerande, det vet jag för lite om, men jag tycker att artikelförfattaren missar några saker. Till exempel ligger bolagsskatten på 22 procent, alltså skatt på ett företags vinst. Det är med andra ord inte lika fördelaktigt att plocka ut utdelning istället för lön som det vid en första anblick kan se ut. Utdelningen beskattas sedan med 20 procent.

Timbuktu har vad jag förstår inte någon snäll arbetsgivare som pensionssparar åt honom, det får han sköta själv i form av investeringar. Och vad åker han på när han senare vill plocka ut sitt ackumulerade kapital från firman? Jo, skatt

Läs på om egenavgifter och återkom. Tills dess är det bäst du inte skriver ner om företagande
Citera
2015-08-01, 12:41
Medlem
När vänstertrash som Timbuktu fifflar och blir påkomna så ska man ha i åtanke att de fifflat länge. Detta slödder och avskum pekar finger på att andra företag är onda och elaka men andra företag skapar arbetstillfällen och där knegarna betalar hög inkomstskatt som ska gå till välfärd medan Timbuktu tar dessa skatteintäkter och leker företagsmogul eller ansöker om olika slags "lån" och lättnader som kommer från skatteintäkterna. När han blir påkommen att han bara är en korkad tjuv så kommer han med argument som bara korkade tjuvar brukar komma med och det är att peka finger och att visa på att han minsann inte är kriminell och att andra är värre. Timbuktu är en tjuv precis som de som jobbar svart och drar bidrag. Alla dessa som fifflar hade jag straffat på ett eller annat sätt. Det ska kosta att vara en kriminell.
Citera
2015-08-01, 12:42
Medlem
Så förvånande att denna pk åsiktsmaskin inte lever som han lär! Råkade slå min väska i huvudet på karlen när jag bordade planet från Umeå! Känns nästan skönt så här i efterhand! 😱
Citera
2015-08-01, 12:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly

Man kan plocka utdelning utan att företaget går med vinst.
Citera
2015-08-01, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryskedamer
Tyvärr verkar det vara väldigt svårt att fatta. Det som förvånat mig mest är att även vissa från högerkanten tagit Timbuktus sida, här på Flashback men också i gammelmedia. Min spontana tanke är att de ogillar att Uvell i och med detta som en oavsedd konsekvens utbildar populasen om fenomenet skatteplanering, vilket högern eventuellt vill ska vara någonting enbart den inre kretsen av värdiga entreprenörer ska vara medvetna om, annars kanske det leder till reformering efter gnäll från vänstern. Min enda rimliga förklaring till varför Uvell fått kritik för att ha delat med sig av offentliga uppgifter och gjort ett scoop av detta, även från högerflanken generellt. Syftningsfel skriver från telefon orkar inte göra om.

Anledningen till att man kritiserar henne är för att hon belyser något som alla ägnar sig åt. Om man informerar så kommer SD att växa ännu mer och SD ska växa med tanke på hur utbredd korruptionen och fifflandet är. Fram tills dess att SD får inflytande ska man fiffla allt man kan och simulera så mycket det bara går. Man ska se till och sikta in sig så att man konkurrerar om vänsterrashets kaka. Helst ska man ta det man anser sig ha rätt till och äta deras bit samtidigt som man sparar sin egen del. Att sitta stilla i båten hör till en svunnen tid. Nu gäller det att ge vänstern och alliansen en käftsmäll och spark mellan benen.
Citera
2015-08-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Med naturlags nödvändighet så väntar vi nu på att Timbuktu skall skänka bort sitt nästa gage till någon slags mångkulturell välgörenhet, för att försöka desarmera kritiken.

Givetvis kommer detta inte att ske i tysthet, utan det kommer att slås upp stort i P3, SVT & Aftonbladet. Just nu är det lite för tidigt, men om någon månads tid så kommer det garanterat att inträffa.

Kom ihåg var ni läste det först.

Jag tvivlar på att han skänker något. Han anser att han har rätt till de pengarna och att han har tjänat ihop dem. Timbuktu är ett slödder och ett riktigt bottenskap. Man undrar vem som köper hans "alster". Denna femte klassens pajas.

Många jag stött på i Malmö ägnar sig åt att blåsa staten på ett eller annat sätt och detta anses vara slugt, smart och listigt men de är bara korkade tjuvar.
Citera
2015-08-01, 13:00
Medlem
Bushsweedes avatar
Det är förbluffande att se hur alla ni vänsterorienterade som allt som oftast älskar att vädra era fininställda moralkompasser i ansiktet på folk helt plötsligt tappat alla begrepp och inte har en aning om vad hyckleri är..
Fy fan vilka patetiska krälingar ni är som inte klarar av att kalla en spade för spade..

Betyder er egen moral verkligen ingenting?
Citera
2015-08-01, 13:15
Medlem
Vänstern har alltid problem med klasstillhörighet och klasståndpunkt, detta går igenom den svenska nutida historien sedan 60-talet.

Att media inte tar upp detta beror på två saker. Främst är han en av dem och en av de goda och uttalandet kom i samband med Pride och i samband med det så får inga kritiska frågor ställas. Varför var Jason tvungen att ta upp detta i ett tal i samband med Pride? Är inte det exkluderande för de som har högeråsikter inom rörelsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in