• 1
  • 2
2015-08-04, 13:08
Medlem
Vethuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Framgår inte om du har tackat ja till erbjudandet och bara sitter och väntar. Har du inte ens fått erbjudandet så installera Valda uppdateringar i Windows Update. Åtminstone två av dem måste finnas för att erbjudandet ska dyka upp i Windows update.
Jag har alltså inte fått erbjudandet för att ens kunna tacka ja. Alla viktiga uppdateringar är installerade, finns bara kvar frivilliga och språkpaket. Är det någon särskild uppdatering jag manuellt måste välja för att bli befordrad vidare till w10? Verkar knasigt.
Citera
2015-08-04, 13:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vethut
Jag har alltså inte fått erbjudandet för att ens kunna tacka ja. Alla viktiga uppdateringar är installerade, finns bara kvar frivilliga och språkpaket. Är det någon särskild uppdatering jag manuellt måste välja för att bli befordrad vidare till w10? Verkar knasigt.

(FB) Windows 10 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor
Citera
2015-08-06, 08:24
Medlem
Purdys avatar
Citat:

Se till att du har KB3035583 installerat.
Citera
2015-08-06, 23:44
Medlem
Behövde inte heller ha en giltig kopia av det för att få Windows 10. Är oklart om dom ens gör den säkerhetsprocessen när man uppgraderar?
Citera
2015-08-07, 11:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Förutom KB3035583 var det 1 till så lika bra att ta allt utom språkpaketen.
Citera
2015-08-07, 11:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoZzmode
Behövde inte heller ha en giltig kopia av det för att få Windows 10. Är oklart om dom ens gör den säkerhetsprocessen när man uppgraderar?

En långsökt teori är att man ser mellan fingrarna med detta för man vill ha så många användare som möjligt. Speciellt smarta och fattiga användare som kan skapa appar så man kommer ikapp Android och iOS.
Citera
2015-08-07, 18:36
Medlem
Mulas avatar
"En kompis" sitter också med sin PC och har nu fått erbjudande att uppgradera till win 10. Han har aktiverat den med Daz 2.2.2. Frågan är nu om win10 uppgraderingen kommer bli genuin? Efter lite googlande hittade "vi" den här texten på reddit:

I also have Win7 activated with Daz loader 2.2.2 and it upgraded to Windows 10 perfectly... on one of my computers but not the other. Reason being, the computer it worked on has BIOS and the one it didn't work with uses UEFI. To see if you're using BIOS or UEFI, navigate to C:\Windows\Panther\setupact.log and do a search for: "Callback_BootEnvironmentDetect: Detected boot environment:" without the quotes. At the end of the line it will either say BIOS or UEFI.

Så har man BIOS ska det fungera men inte om det är uEFI alltså (?)
Datorn ifråga har BIOS i ovanstående fil så det borde väl fungera. Återkommer med rapport...
Citera
2015-08-08, 14:16
Medlem
Vethuts avatar
Citat:

Ok. Installerade även de frivilliga uppdateringarna och nu kom loggan fram. Jag är dock paranoid av naturen och skeptisk till m$ i synnerhet så jag tror jag struntar i det här och läser användarnas rapporter innan ev. byte.
Verkar dock som ryktet stämmer. Det är faktiskt inte några problem med att installera det på crackat w7.
Citera
2015-08-08, 16:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
"En kompis" sitter också med sin PC och har nu fått erbjudande att uppgradera till win 10. Han har aktiverat den med Daz 2.2.2. Frågan är nu om win10 uppgraderingen kommer bli genuin? Efter lite googlande hittade "vi" den här texten på reddit:

I also have Win7 activated with Daz loader 2.2.2 and it upgraded to Windows 10 perfectly... on one of my computers but not the other. Reason being, the computer it worked on has BIOS and the one it didn't work with uses UEFI. To see if you're using BIOS or UEFI, navigate to C:\Windows\Panther\setupact.log and do a search for: "Callback_BootEnvironmentDetect: Detected boot environment:" without the quotes. At the end of the line it will either say BIOS or UEFI.

Så har man BIOS ska det fungera men inte om det är uEFI alltså (?)
Datorn ifråga har BIOS i ovanstående fil så det borde väl fungera. Återkommer med rapport...
Har du UEFI-BIOS så installerar du bara W7 med BIOS i legacy mode, aktivera med DAZ-loader, ser till att du har nödvändiga uppdateringar, uppdaterar till W10, kollar om aktiveringen är OK, laddar ner en W10-iso, laddar över den till ett USB-minne, ställer om BIOS till UEFI, gör en clean install. W10:an kommer då att aktiveras automagically!

Hur man fixar till ett USB-minne för att installerar W10 på en UEFI-dator är en annan sak (Google is your friend).

Passa på att ta en W7-Pro eller Ultimate så du får W10-Pro.
Citera
2015-08-08, 17:10
Medlem
PeterNosters avatar
Om någon gjort som jag att klona Win7 hårddisken till en ny hårddisk, installera Win10 på den nya och sen köra båda i dual boot med hjälp av EasyBCD så kan det uppkomma ett problem att din Win7 blir olaglig.
Det fixas genom att:
Boota till Win7.
I msconfig sätt Win7 som default boot disk.
Installera om Daz loader.

Efteråt kan man ändra bootordningen om så önskas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in