2015-07-30, 21:53
Medlem
Jag har sedan en tid skuldsanering.

Min pappa har nyligen gått bort i tidig ålder och det kommer att finnas en del pengar som jag och mina syskon kommer att ärva efter honom.

Han hade en del pengar på sitt konto , aktier mm vilket jag förstår att detta tas med i boupptäckningen. Jag är medveten om att jag kommer få göra en omprövning på till skuldsaneringen på detta.

Där kommer utgå en dödsfallsersättning till oss på över 100.000 som han hade tecknat. Denna utbetalning är skattefri och de kommer ej stå med som inkomst någonstans.
Min fråga är: Kan skuldsaneringen yttra sig angående dessa pengar? Jag är osäker på detta men jag vet att dom har helt rätt i att kontrollera boupptäckningen men som sagt dessa pengar står ej med där.

Där utgår två till utbetalningar och det är pensionsföräkringar någon som vet angående dom ?

Tack vänligast för svar
Citera
2015-07-30, 23:12
Avstängd
Begravningsbyrån får automatiskt besked om eventuella försäkringar, privata eller genom fackförbund osv. Ibland kan dom trolla lite med siffrorna. Men hur som helst, så ska allt in till skatteverket för en slutlig bouppteckning.
Citera
2015-07-30, 23:28
Medlem
Avstå arvslotten, ge till syskon, återfå när skuldsaneringen haft sin gång?

Bara en spontan tanke - kanske är det gångbart?
Citera
2015-07-30, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Begravningsbyrån får automatiskt besked om eventuella försäkringar, privata eller genom fackförbund osv. Ibland kan dom trolla lite med siffrorna. Men hur som helst, så ska allt in till skatteverket för en slutlig bouppteckning.

Dödsfallserättningen går inte på boupptäckningen den betalas separat ut till oss till våra konton , inte till våran pappa konto .

Vi har fått ta reda på allt själva . Begravningsbyrån har inte gett oss några uppgifter. Men vi gör boupptäckningen helt själva. Dödsfallsersättningen är skattefri , jag fick papper på just den försäkringen häromdagen

Pensionsförsäkringarna tror jag et kan finnas mer uppsikt över för därigenom kommer vi få skatta . Tack för ditt svar =)
Citera
2015-07-30, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Avstå arvslotten, ge till syskon, återfå när skuldsaneringen haft sin gång?

Bara en spontan tanke - kanske är det gångbart?

Tack för ditt svar men när jag har en skuldsanering ka jag inte avsäga mig arvslotten då bir jag av med skuldsaneringen.
Citera
2015-07-31, 03:45
Medlem
Det ni skriver i bouppteckningen behöver inte stämma... Ingen som kontrollerar något nu när vi inte har någon arvsskatt.

Kanske kollar om man har skuldsanering?
Citera
2015-08-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grusgrop
Det ni skriver i bouppteckningen behöver inte stämma... Ingen som kontrollerar något nu när vi inte har någon arvsskatt.

Kanske kollar om man har skuldsanering?

Borgenärerna kan om inte annat kontrollera och lär kräva att skuldsaneringen hävs om man fifflat bort i syfte att inte betala i sin sanering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in