• 1
  • 2
2015-07-30, 21:31
Medlem
fountrains avatar
Hej.
Jag har träffat två snubbar från gymmet som kört regelbundet i flera år.

dom har fysik likande som han här:
https://www.google.se/search?q=fysik...zIAwAypTThM%3A

Bänkar 130kg, markar 200kg, knäböj 150kg typ

sen går det 6-8 månader och den ena av dom kommer tillbaka och ser ut såhär:
https://www.google.se/search?q=fysik...md4WEoSJWZM%3A

Hur är det ens möjligt? Alla ådror har försvunnit, han hade feta bicepsådror på båda armarna, hans styrka verkar vara tbx ganska mkt, men han ser vattnig och mycket tunnare ut.. Går det så jävla fort att tappa muskler om man slutar träna? värt att tillägga är att han sa själv att han tappat 8kg vikt, festat i magaluf i två månader och slarvat med mate hela tiden, nu skulle han börja igen sa han.
Senast redigerad av fountrain 2015-07-30 kl. 21:35.
Citera
2015-07-30, 21:38
Medlem
Hysteria90s avatar
Visst går det snabbt. 8 månader är sjukt lång tid att slappa från gymmet och i kombination med matslarv är det katastrof.

Jag gjorde likadant 2013 - blev typ alkoholist i 9 månader och tappade iprincip allting.
Det är lättare att riva ned nåt än att bygga upp.

Nu idag har jag fått bra kropp igen och har precis kommit igång efter två månaders slarv. Har tappat styrka och fått lite ölkagge men det har inte hänt någonting med armar eller axlar.
Citera
2015-07-30, 21:42
Medlem
fountrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Visst går det snabbt. 8 månader är sjukt lång tid att slappa från gymmet och i kombination med matslarv är det katastrof.

Jag gjorde likadant 2013 - blev typ alkoholist i 9 månader och tappade iprincip allting.
Det är lättare att riva ned nåt än att bygga upp.

Nu idag har jag fått bra kropp igen och har precis kommit igång efter två månaders slarv. Har tappat styrka och fått lite ölkagge men det har inte hänt någonting med armar eller axlar.

Ok, om man då har varit vältränad bygger man upp musklerna fortare då än en amatör? Eller är det snarare erfarenheter som spelar in?
Citera
2015-07-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fountrain
Ok, om man då har varit vältränad bygger man upp musklerna fortare då än en amatör? Eller är det snarare erfarenheter som spelar in?

Det finns något som heter muskelminne, så musklerna byggs snabbare än någon som ej tränat tidigare, det kombinerat med tidigare erfarenheter som du sa, gör att man snabbare än vanligt kan få tbx sin fysik
Citera
2015-07-30, 21:54
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fountrain
Ja verkligen, dessutom tycker jag man blir större och större för varje gång man tar uppehåll
Citera
2015-07-30, 22:06
Medlem
SpooN.s avatar
Är man borta 2 månader totalt från muskelstimulans så kommer du bli svagare. Däremot så kommer man igång snabbt och enkelt om man gymmat tidigare. Jag gymmade inget pga lugninflammation i typ 2 månader och när jag började gymma försiktigt så var jag på samma nivå som innan efte 2-3 veckor
Citera
2015-07-30, 22:52
Bannlyst
Ola Rapace byggde sin dåvarande fysik på anabola steroider så du vet (första bilden). Och sen satt han och fnös i tv över hur det inte var något märkvärdigt. Men det var det ju inte heller eftersom han inte vet hur det är att nå resultat på ren väg. Men ändå skulle han prompt hålla på med något han föraktade.
Citera
2015-07-30, 23:05
Medlem
Klimatflyktings avatar
Jag höll upp två månader och tappade väldigt mycket i bänk och mark. Knäböjen klarade sig. Visuellt var det nog ingen större skillnad eftersom jag hade rejält med underhudsfett både före och efter.

Edit:
Kom på att jag gjorde en hel knäböj med en 60-kilos tjej de två månaderna.
Senast redigerad av Klimatflykting 2015-07-30 kl. 23:10.
Citera
2015-07-31, 00:40
Medlem
Muskler är färskvara! Vill du se ännu värre exempel på hur man kan krympa om man inte tränar? Googla på kevin levrone
Citera
2015-07-31, 11:12
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INSIDER19399
Muskler är färskvara! Vill du se ännu värre exempel på hur man kan krympa om man inte tränar? Googla på kevin levrone

Men det är ju samma sak med de flesta som slutar dopa sig. Framförallt på den nivån. Kolla på Victor Martinez när han satt i fängelse. Såg ut som en aids patient efter bara 6 månader utan steroiderna.
Citera
2015-07-31, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Men det är ju samma sak med de flesta som slutar dopa sig. Framförallt på den nivån. Kolla på Victor Martinez när han satt i fängelse. Såg ut som en aids patient efter bara 6 månader utan steroiderna.
Jag fattar fortfarande inte hur de kan tappa "mer än allt". Eller så är det likadant för rena atleter. Jag har aldrig provat lägga av i 6 mån bara för att se skillnaden. Finns det något vetenskapsliknande kring detta?
Citera
2015-07-31, 16:49
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Jag fattar fortfarande inte hur de kan tappa "mer än allt". Eller så är det likadant för rena atleter. Jag har aldrig provat lägga av i 6 mån bara för att se skillnaden. Finns det något vetenskapsliknande kring detta?

Det är skillnad på dopade och icke dopade, men det skiljer även mellan vissa individer hur lätt man har för att behålla muskelmassa vid inaktivitet och sämre kost.
Att dopade på högre nivå tappar extremt mycket muskelmassa när de helt lägger av med både steroider & träning, beror på att när hormonnivåerna återgår till normala, eller rent av under normala nivåer (lågt testo & högt estro) så påverkar detta muskelmassan negativt under en längre period.
Framförallt såna som inte har generna på sin sida, exempelvis såna som måste ta till högre doser än de som kan förlita sig mer på sin genetiska grund.
En ren byggare däremot behöver inte tänka så mycket på den hormonella delen då kroppen inte påverkas lika mycket vid inaktivitet.
Minns när jag själv slutade att träna helt, åt dåligt och mådde inte särskilt bra.
Tog lång tid innan jag tappade muskelmassa som man klart kunde se. Kan vara genetiskt för min del, men jag tror att efter vad jag sett på andra rena byggare så tappar vi inte lika mycket som dopade.

Ja det ska finnas en studie kring detta fenomen, men minns inte riktigt vart jag fann den. Kan kolla runt lite så återkommer jag om jag hittar den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in