2015-07-30, 19:33
Medlem
trollgubbens avatar
Vilken tycker ni är den bästa VSOP-cognacen (som finns på Systembolaget) för "vardagsburk"? Jag tänker mig en cognac som är lättdrucken men samtidigt smakrik, en cognac att sippa på vid kvällskvisten eller att bjuda på som avec.

Jag har själv ur detta segmentet bara druckit Grönstedts Monopol VSOP vilken jag tycker är väldigt god.

Motivera gärna ert svar och nämn flera om ni känner för det. Systembolagets VSOP-utbud listar jag nedan.

ABK6 VSOP Grand Cru Single Estate
Otard VSOP
Rémy Martin VSOP Mature Cask Finish
Grönstedts Monopol VSOP
Braastad VSOP
Hine Rare VSOP
Senast redigerad av trollgubben 2015-07-30 kl. 19:41.
2015-07-30, 20:29
Medlem
Tycker Hine slår det mesta med hästlängder. Fantastiskt len och fin.
Njut den i en uppvärmd kupa.
2015-07-30, 22:13
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Vilken tycker ni är den bästa VSOP-cognacen (som finns på Systembolaget) för "vardagsburk"? Jag tänker mig en cognac som är lättdrucken men samtidigt smakrik, en cognac att sippa på vid kvällskvisten eller att bjuda på som avec.

Jag har själv ur detta segmentet bara druckit Grönstedts Monopol VSOP vilken jag tycker är väldigt god.

Motivera gärna ert svar och nämn flera om ni känner för det. Systembolagets VSOP-utbud listar jag nedan.

ABK6 VSOP Grand Cru Single Estate
Otard VSOP
Rémy Martin VSOP Mature Cask Finish
Grönstedts Monopol VSOP
Braastad VSOP
Hine Rare VSOP

Nu har jag inte provat riktigt alla dessa, men jag måste slå ett slag för ABK6. Förmodligen den enda VSOP-cognacen jag druckit som jag tyckt har hållit måttet. Remy Martin funkar helt ok också, en duglig nybörjarcognac om inte annat. Grönstedts och framförallt Braastad är tyvärr bara matlagningscognac i bästa fall. Hine har jag inte testat, men jag skulle inte vänta mig några stordåd.

Nej, äldre Grande Champagne är melodin. Lägg på nån hundralapp och köp något från Delamain istället. Det är värt det i slutändan.
2015-07-31, 03:04
Medlem
trollgubbens avatar
Hine och ABK6 nämns, det är just dessa två jag själv fått ögonen på under efterforskningar. Hine VSOP verkar populär med många positiva recensioner och ABK6 VSOP en prisbelönt billig uppstickare. ABK6 grundades 2005 och verkar ha prisvärda produkter av hög kvalitet, trots åldern har de givits priser, imponerande och känns kul att testa.

Någon som testat båda och vill ge jämförelse?
2015-07-31, 12:43
Medlem
trollgubbens avatar
Okej, varför inte inkludera XO under 500 kr/helflaskan också? De Luze XO, Bache Gabrielsen XO, Le Reviseur XO ligger också i prissegmentet jag tittar på - är någon av dessa ett bättre val?
2015-07-31, 14:44
Moderator
vfs avatar
(FB) Cognacstråden /Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in