• 1
  • 2
2015-07-29, 19:16
Medlem
Är det någon här som jobbar på en bank? Vilka personal på banken kan betala ut lån? Kan de som står i kassan bevilja lån?

Jag vill samla mina småkrediter, som överstiger 300 000kr, till ett lån hos en bank. Just nu har jag svårt att betala räkningarna och det är en tidsfråga innan jag får betalningsanmärkning. Det skulle vara så skönt om jag fick en banklån på 300 000 och betalade av alla mina småkrediter så att jag enbart betalar till en bank t.ex 4000kr i månaden. Jag har bra inkomst och fast tjänst så det kommer inte bli några problem för mig att återbetala lånen. Men bankerna gör ju en UC kontroll och där får jag avslag varje gång pga många UC förfrågningar och mina nuvarande lån.

Så jag har en kompis som jobbar på Nordea, och då undrar jag om han kan bevilja mig ett lån om jag frågar? Är det någon som har erfarenhet av liknande situation? För jag är verkligen desperat av ett privatlån i dagsläget.
Citera
2015-07-29, 19:29
Medlem
Jag skulle säga att det kvittar om du känner banktjänstemannen/kvinnan i fråga om du söker en personlig kontakt och förklarar vad du ska använda pengarn till. Dock känns det som att din kompis lär känna sig obekväm att bevilja ett lån då du tycks ha svårt att få det på egen hand.
Citera
2015-07-29, 19:32
Medlem
bumbaclot.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Jag skulle säga att det kvittar om du känner banktjänstemannen/kvinnan i fråga om du söker en personlig kontakt och förklarar vad du ska använda pengarn till. Dock känns det som att din kompis lär känna sig obekväm att bevilja ett lån då du tycks ha svårt att få det på egen hand.

Så tänkte jag med. Din kompis känner sig nog inte (jag hade inte gjort det ialf) bekväm med att riskera sin nacke och ge dig ett lån bara för att ni är kompisar och du annars inte kan få något lån, tänk om din kompis skulle göra det och det blir något knas med dina återbetalningar eller vad som helst.
Citera
2015-07-29, 19:41
Medlem
gniff754s avatar
Skulle jag vara bankdirektör skulle jag haft en regel som förbjuder medarbetare att fatta beslut i frågor som rör närstående (släkt och vänner) för att minimera risken för jäv. Det handlar inte bara om att bevilja lån men även rabatter på lån mm. Om det finns några sådana regler i bankerna vet jag dock ej.
Citera
2015-07-29, 19:49
Medlem
svengörans avatar
Nu vet jag inte exakt hur det funkar på banker men jag skulle bli förvånad om det är annorlunda mot hur ekonomiska frågor hanteras på vanliga företag.

En vanlig lånehandläggare får antagligen bara bevilja lån inom ramen för bankens vanliga krav som ska uppfyllas, Avsteg från dessa måste troligtvis godkännas av en avdelningschef eller liknande så jag tror inte TS har någon hjälp av att känna en anställd.
Citera
2015-07-29, 19:51
Medlem
Absolut, jag förstår eran poäng. Jag är helt säker på att jag kan betala tillbaka om jag får lånet, men det är ju så himla svårt att få någon att tro mig och det förstår jag. Jag har gjort så dumma misstag och det har gått för långt.

Jag tjänar 23 000 i nettolön per månad. Om jag fick lånet beviljad skulle det se ut som följande månadsvis:

återbetalning lån: 4000kr
hyra: 4000 kr
bredband: 299 kr
hemförsäkring: 80kr
telefonabonnemang: 95kr (comviq är billigt)
gymkort: 299 kr
el: 200 kr

Totala utgifter per månad: ca 9000 kr
Kvar att leva på: 14 000kr

Kan fixa borgensman/medsökande eftersom folk som känner mig vet att jag kan betala tillbaka lånet. Ska gå till banken imorgon med arbetsintyg och göra ett nytt försök. Annars får jag fråga kompisen, har inte vågat än.
Citera
2015-07-29, 19:57
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sezare
Absolut, jag förstår eran poäng. Jag är helt säker på att jag kan betala tillbaka om jag får lånet, men det är ju så himla svårt att få någon att tro mig och det förstår jag. Jag har gjort så dumma misstag och det har gått för långt.

Jag tjänar 23 000 i nettolön per månad. Om jag fick lånet beviljad skulle det se ut som följande månadsvis:

återbetalning lån: 4000kr
hyra: 4000 kr
bredband: 299 kr
hemförsäkring: 80kr
telefonabonnemang: 95kr (comviq är billigt)
gymkort: 299 kr
el: 200 kr

Totala utgifter per månad: ca 9000 kr
Kvar att leva på: 14 000kr

Kan fixa borgensman/medsökande eftersom folk som känner mig vet att jag kan betala tillbaka lånet. Ska gå till banken imorgon med arbetsintyg och göra ett nytt försök. Annars får jag fråga kompisen, har inte vågat än.
Hur överlever du utan mat?
Citera
2015-07-29, 20:05
Medlem
Har du 14k över kan du koncentrera dig på att lösa ett lån i sänder som tex har högst ränta
Citera
2015-07-29, 20:07
Medlem
Det ingår i "kvar att leva på". Juste glömde nämna busskort. Aja huvudpoängen var att förklara hur skönt det skulle vara med ett nytt lån och att det inte skulle vara några problem att betala tillbaka det. Men vem ska tro mig? Trodde aldrig jag skulle hamna i denna situation. Alla gör vi tydligen misstag..
Citera
2015-07-29, 20:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sezare
Annars får jag fråga kompisen, har inte vågat än.

Fråga inte kompisen, oavsett om du kan sköta lånet så kommer hans "hjälp" till dig förr eller senare uppdagas och då riskerar din kompis att tappa sitt jobb på nordea..

Oavsett hur illa din ekonomiska situation ser ut så blanda INTE in dina kompisar på det där sättet, privatlån vore illa nog men att riskera kompisens arbete - inte ok.
Citera
2015-07-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Har du 14k över kan du koncentrera dig på att lösa ett lån i sänder som tex har högst ränta

Jag får 14k över om jag får lånet beviljad
Citera
2015-07-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fråga inte kompisen, oavsett om du kan sköta lånet så kommer hans "hjälp" till dig förr eller senare uppdagas och då riskerar din kompis att tappa sitt jobb på nordea..

Oavsett hur illa din ekonomiska situation ser ut så blanda INTE in dina kompisar på det där sättet, privatlån vore illa nog men att riskera kompisens arbete - inte ok.

Jaha. Gör dem kontroller eller? Sabbar jag verkligen för honom om jag sköter återbetalningen utan problem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in