2005-10-20, 19:27
Medlem
jugge68s avatar
hur funkar det med ett företag som är delvis svensk och delvis estländsk vad blir det för skatt när man jobbar för ett sådant företag? . det bör ju vara mindre skatt då?? (mera skatt är väll omöjligt) undrar hur det blir med min utmätning på lön av kfm fast det kanske funkar ändå?? hur mycket ligger traktamentet på om man jobbar i estland??
Citera
2005-10-20, 19:32
Medlem
belowyous avatar
man betalar väl skatt i det land man jobbar?
Citera
2005-10-20, 19:40
Medlem
jugge68s avatar
om man kommer att jobba i båda då??
Citera
2005-10-20, 19:43
Medlem
belowyous avatar
beror väl på var någonstans du utgår ifrån.
utgår du från sverige och åker utomlands och jobbar en månad så får du ändå lönen i sverige.
det är bara en spekulation från min sida.
någon annan som har någonting att säga?
Citera
2005-10-20, 22:00
Medlem
TTKs avatar
Ett företag kan inte vara delviskt svenskt och delvis estländskt, antingen så är det stiftat enligt svenska regler eller så är det stiftat efter estniska regler. (Om det nu inte råkar vara ett europabolag, vilket skulle kunna sägas vara både svenskt och estniskt, men jag betvivlar det).

Mer skatt kan du inte råka ut för, men utan att ha mer info så tippar jag att du åker på vanlig svensk inkomstskatt.
Citera
2005-10-21, 17:15
Medlem
jugge68s avatar
missuppfattade det hela det är ett estländskt företag reggat i estland med både esländare och svenskar som jobbar där.. vad gäller??
Citera
2005-10-22, 09:27
Bannlyst
Så länge du har anknytning till Sverige betalar du svensk inkomstskatt. Mindre blir det inte, men inte mer heller. Om det är mindre skatt i ett annat land, brukar dubbelbeskattningsavtal se till så att skattemyndigheten tar ut mellanskillnaden tills du kommer upp till svensk inkomstskatt. Om du däremot får det estniska bolaget att betala ut lönen till ett utländskt bankkonto och de ej rapporterar din lön till skattemyndigheten så är det ju givetvis onödigt att betala svensk inkomstskatt på lönen.
Citera
2005-10-22, 10:17
Medlem
jugge68s avatar
okej jag trodde att om företaget var estländskt så var det estländska regler som gäller.. för om en utlänning kommer hit och jobbar så betalar väll han inte skatt i sitt land utan här i sverige fast jag kanske har fel..
Citera
2005-10-22, 11:52
Bannlyst
Alltså, bor du i Sverige eller Estland? Om du inte bara arbetar i Estland, utan även vistas där i minst 6 månader, kommer du enbart behöva betala skatt i Estland (oavsett hur låg den är).

Men om du är bofast i Sverige, men arbetar i Estland, typ pendlar eller liknande, så kommer du få betala svensk inkomstskatt i slutändan p.g.a. dubbelbeskattningsavtal. (I praktiken får du betala estnisk skatt på din lön, sen kommer snälla svenska staten, med avdrag av den estniska skatten, ta ut vanlig inkomstskatt.)
Citera
2005-10-22, 11:54
Medlem
jugge68s avatar
okej då har jag fått svar på en av mina frågor då!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in