2015-07-29, 14:18
Medlem
Har i veckan låtit gräva upp sista två metrarna innan min avloppsbrunn då den sista längden cementrör hade veckat sig i skarven mot röret bakåt och på så vis skapat en "dal" där skiten ansamlades och till slut steg upp i huset.

Nu har jag varit på proffsfirma och köpt gummimuff som övergång till ett plaströr 110 cm i diameter.
Såsom ekipaget ligger nu är det ett litet fall uppåt denna sista bit ut i brunnen. Gör detta något?

Annars är väl en liten lutning/fall neråt det brukliga hela vägen, dock inte för mycket eftersom vattnet då hinner rinna undan för snabbt och inte hinner dra med sig skiten ut i brunnen. Givetvis ska jag stabilisera upp under blottade rörlängder så det inte sätter/viker sig igen men åter till min fråga, att det är ett fall (hyfsat lite) uppåt den sista biten ut i brunn, gör det något?

Alternativet är väl att knacka bort och göra större öppning i brunnen men vill helst undvika det.
Citera
2015-07-29, 15:14
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Nu har jag varit på proffsfirma och köpt gummimuff som övergång till ett plaströr 110 cm i diameter.

Det var ett rejält rör du köpt!

Det kan sällan bli för mycket fall. Nollfall är också olämpligt och uppåt är förkastligt. Du borde nog trots allt ta dig tid att knacka ur hålet och sänka inloppet. Egentligen ska man borra och sätta gummimuff men antar att du inte har 130 mm borr hemma. Har man för dåligt fall kan just den där sista skitkorven lägga sig i röret och torka. Det vill du inte.
Citera
2015-07-29, 15:16
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du kan läsa på den här sidan om rekommendationer.
http://husagare.avloppsguiden.se/ledningar.html
Citera
2015-07-29, 15:18
Medlem
Det är ju självklart att bakfall inte är bra, men det är du ju klar över.
Har man problem med att få fall över en given sträcka så är det enligt mig bäst att hushålla med lutningen och försöka fördela det jämnt. Alltså inte tro att om man får bra hastighet på skiten under en bit, så övervinner det en uppförsluta.
Jag brottas själv med liknande problem, och tänkte mig scenariot från en horisontell vy. Och att där en toaspolning då med enkelhet skulle ta med sig det som är stående i röret på sin väg ut. Det gör det inte! Det blir istället en kökrock i svackan.
Varenda böj som finns på röret innan har redan dödat all rörelseenergi som en spolning hade när du drog i spaken, när det kommer till icke-fallet. Dyngan krockar, stannar, och sedan sipprar bara vatten förbi och bajs och papper bli en sakta härdande klump.

Jag tror, som bäst att man kommer undan med nån meter horisontalt liggande rör, sen börjar problemen.
Har du minsta möjlighet att höja högänden, så överväg det hellre än att chansa på motlut.
I mitt fall () rör (igen) det sig om ca 6 meter nergjutet i källargolv, genom yttervägg, ytterligare 4 meter på tomten, anslutande dränering, och slutligen anslutning till kommunalt som jag inte vet djupet på. Dvs ganska mycket jobb med bilmaskin och spade för några vunna cm i höjdskillnad. Så det kan bli jobbigt med.
Mellanbrunn och pump är inget kul alternativ, jag vet, men skriver det ändå för vetskaps skull.

Hade jag kunnat knacka loss och gjuta om anslutning på en brunn lite längre ner, hade jag varit glad.
Citera
2015-07-29, 17:40
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Eftersom du saknar fall den sista metern har marken sjunkit där. Hade jag åtgärdat detta skulle rören bytas ut några meter till.
Då hade fallet kunna återställas så du slipper bakfall. Satsa på att byta ut 6 meter i stället. Lägg ut en makadambädd som paddas och lägg en planka under som stöd för det nya röret.
Jag undrar ochså vilken dimension de gamla rören har? Är de grövre kan det bli problem i övergången till de nya plaströret
Citera
2015-07-31, 18:18
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Eftersom du saknar fall den sista metern har marken sjunkit där. Hade jag åtgärdat detta skulle rören bytas ut några meter till.
Då hade fallet kunna återställas så du slipper bakfall. Satsa på att byta ut 6 meter i stället. Lägg ut en makadambädd som paddas och lägg en planka under som stöd för det nya röret.
Jag undrar ochså vilken dimension de gamla rören har? Är de grövre kan det bli problem i övergången till de nya plaströret

Det räcker om man bygger enligt byggnorm. Visst, en minskning från 160 till 110 ger en stöt i röret när skithögen ska packas ihop men i en vanlig villa spolar man inte så tätt ihop att det ställer till verkliga problem. Nu är det 4" cement som ska minskas till 110 plast.
Citera
2015-07-31, 21:09
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det var ett rejält rör du köpt!

Det kan sällan bli för mycket fall. Nollfall är också olämpligt och uppåt är förkastligt. Du borde nog trots allt ta dig tid att knacka ur hålet och sänka inloppet. Egentligen ska man borra och sätta gummimuff men antar att du inte har 130 mm borr hemma. Har man för dåligt fall kan just den där sista skitkorven lägga sig i röret och torka. Det vill du inte.
Om det handlar om avlopp så kan det väldigt ofta bli för mycket fall. Om man har mer än ~2% så rinner vattnet fortare än skiten vilket gör att skiten fastnar och täpper till.
Citera
2015-07-31, 22:41
Medlem
Megaforces avatar
Tänk också på att röranslutningen i äldre brunnar också har en speciell form för att motverka att råttor tar sig in i rören.
Citera
2015-08-12, 15:12
Medlem
Tlagnojs avatar
Svacka=skiten blir stående=luktar skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in