Det är ju självklart att bakfall inte är bra, men det är du ju klar över.
Har man problem med att få fall över en given sträcka så är det enligt mig bäst att hushålla med lutningen och försöka fördela det jämnt. Alltså inte tro att om man får bra hastighet på skiten under en bit, så övervinner det en uppförsluta.
Jag brottas själv med liknande problem, och tänkte mig scenariot från en horisontell vy. Och att där en toaspolning då med enkelhet skulle ta med sig det som är stående i röret på sin väg ut. Det gör det inte! Det blir istället en kökrock i svackan.
Varenda böj som finns på röret innan har redan dödat all rörelseenergi som en spolning hade när du drog i spaken, när det kommer till icke-fallet. Dyngan krockar, stannar, och sedan sipprar bara vatten förbi och bajs och papper bli en sakta härdande klump.
Jag tror, som bäst att man kommer undan med nån meter horisontalt liggande rör, sen börjar problemen.
Har du minsta möjlighet att höja högänden, så överväg det hellre än att chansa på motlut.
I mitt fall (

) rör (

igen) det sig om ca 6 meter nergjutet i källargolv, genom yttervägg, ytterligare 4 meter på tomten, anslutande dränering, och slutligen anslutning till kommunalt som jag inte vet djupet på. Dvs ganska mycket jobb med bilmaskin och spade för några vunna cm i höjdskillnad. Så det kan bli jobbigt med.
Mellanbrunn och pump är inget kul alternativ, jag vet, men skriver det ändå för vetskaps skull.
Hade jag kunnat knacka loss och gjuta om anslutning på en brunn lite längre ner, hade jag varit glad.