Citat:

Ursprungligen postat av 
tummen

Kartläggningen av ditt liv och insamlingen av personlig information köps upp av t.ex. företag för att bl.a.:
- Skräddarsy tjänster och utveckla varor baserat på hur marknaden ser ut. (Vad köper du? När handlar du som mest? etc.)
- Kartlägga politiska åsikter för att kunna anpassa sin politik (Vad läser du för sidor? Vad gillar du på Facebook?)
- Anpassa livs och sjukförsäkringar baserat på din hälsohistorik (Har du en historia av mental sjukdom kan din försäkring bli dyrare än din grannes. Googlar du på mediciner eller sjukdomar? etc.)
- Förebygga demonstrationer (Har det planerats en motdemonstration mot decemberöverenskommelsen? Har DU varit delaktig på Facebook eller sociala medier? Har du twittrat eller skrivit inlägg på Flashback?)
Detta är något som sker idag, men med tanke på att tekniken bakom Big Data är i startfasen så märker konsumenter knappt av det. Även om massa rådata samlas in och lagras i gigantiska servers så är det ett ofantligt jobb att göra datan användningsbar.
Business Intelligence är något som kommer växa fram i en större skala än det vi ser idag, där bl.a. företag använder sig av rådata för att ta fram nya produkter utifrån analyser.
Kort och gott, jag tror att det ovan kommer vara det första steget i den nya IT-världen, och något som kommer ske i större skala. Windows 10 samlar in information enbart i kommersiellt syfte, dvs. att din personliga information används för att skapa ett skrämmande konsumtionssamhälle bortom världens gräns. Du kommer inte behöva lämna bostaden alls om du så önskar, så kan du sitta där och ruttna.

Men om man inte accepterar det får man väl emigrerar till Nordkorea eller liknande. Tänk på att om du använder AdBlocker så finns det snart ingen Flashback eller Sweclockers eller andra "nyttosidor". 
Istället för att en del av priset av en vara går till reklam så får du betala en avgift till dessa sidor. 
Fri lunch finns inte.
Jag har ett fakekonto på Facebook. Jag är aktiv i kriminaltråden här på FB. Jag använder Facebook för att kolla brottslingars och brottsoffers Facebooksidor. Får massor av förfrågningar om jag känner dem. Ibland undrar jag varifrån de fått namnen för jag har inte sökt på alla  Undrar vad NSA tänker om mig?
Det har ju ingen betydelse vilket OS du använder för att använda Facebook