2015-08-07, 20:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B329
Det börjar dyka upp program som tar bort microsoft-spionerna. Här är ett av dom.

http://www.majorgeeks.com/files/deta...10_spying.html

Men vänta ett tag. Det dyker nog upp fler program. Så kollar man hur poppulära dom är och väljer ett som är bra. Jag tror det blir en väldans massa säkerhetslösningar om detta.

Finns även detta.

Windows 10 Tracking Disable Tool is another helpful option for privacy concerned users to disable the native tracking within Windows 10.

Windows 10 Tracking Disable Tool uses the following methods:

Telemetry

Set the “AllowTelemetry” string in “HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREPoliciesMicrosoftWindow sDataCollection” to 0
DiagTrack LogWindows 10 Tracking Disable Tool

Clears and disables writing to the log located in “C:ProgramDataMicrosoftDiagnosisETLLogsAutoLogger”
ServicesWindows 10 Tracking Disable Tool

Delete: Remove both services
Disable: Set the “Start” registry key for both services to 4 (Disabled) Located at “HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServices ”
Limitations:
When using Windows 10 Tracking Disable Tool you must be logged in as an administrator or none of the changes/tweaks made will be applied.
Citera
2015-08-07, 20:35
Medlem
Kartläggningen av ditt liv och insamlingen av personlig information köps upp av t.ex. företag för att bl.a.:

- Skräddarsy tjänster och utveckla varor baserat på hur marknaden ser ut. (Vad köper du? När handlar du som mest? etc.)
- Kartlägga politiska åsikter för att kunna anpassa sin politik (Vad läser du för sidor? Vad gillar du på Facebook?)
- Anpassa livs och sjukförsäkringar baserat på din hälsohistorik (Har du en historia av mental sjukdom kan din försäkring bli dyrare än din grannes. Googlar du på mediciner eller sjukdomar? etc.)
- Förebygga demonstrationer (Har det planerats en motdemonstration mot decemberöverenskommelsen? Har DU varit delaktig på Facebook eller sociala medier? Har du twittrat eller skrivit inlägg på Flashback?)

Detta är något som sker idag, men med tanke på att tekniken bakom Big Data är i startfasen så märker konsumenter knappt av det. Även om massa rådata samlas in och lagras i gigantiska servers så är det ett ofantligt jobb att göra datan användningsbar.
Business Intelligence är något som kommer växa fram i en större skala än det vi ser idag, där bl.a. företag använder sig av rådata för att ta fram nya produkter utifrån analyser.

Kort och gott, jag tror att det ovan kommer vara det första steget i den nya IT-världen, och något som kommer ske i större skala. Windows 10 samlar in information enbart i kommersiellt syfte, dvs. att din personliga information används för att skapa ett skrämmande konsumtionssamhälle bortom världens gräns. Du kommer inte behöva lämna bostaden alls om du så önskar, så kan du sitta där och ruttna.
Citera
2015-08-08, 16:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummen
Kartläggningen av ditt liv och insamlingen av personlig information köps upp av t.ex. företag för att bl.a.:

- Skräddarsy tjänster och utveckla varor baserat på hur marknaden ser ut. (Vad köper du? När handlar du som mest? etc.)
- Kartlägga politiska åsikter för att kunna anpassa sin politik (Vad läser du för sidor? Vad gillar du på Facebook?)
- Anpassa livs och sjukförsäkringar baserat på din hälsohistorik (Har du en historia av mental sjukdom kan din försäkring bli dyrare än din grannes. Googlar du på mediciner eller sjukdomar? etc.)
- Förebygga demonstrationer (Har det planerats en motdemonstration mot decemberöverenskommelsen? Har DU varit delaktig på Facebook eller sociala medier? Har du twittrat eller skrivit inlägg på Flashback?)

Detta är något som sker idag, men med tanke på att tekniken bakom Big Data är i startfasen så märker konsumenter knappt av det. Även om massa rådata samlas in och lagras i gigantiska servers så är det ett ofantligt jobb att göra datan användningsbar.
Business Intelligence är något som kommer växa fram i en större skala än det vi ser idag, där bl.a. företag använder sig av rådata för att ta fram nya produkter utifrån analyser.

Kort och gott, jag tror att det ovan kommer vara det första steget i den nya IT-världen, och något som kommer ske i större skala. Windows 10 samlar in information enbart i kommersiellt syfte, dvs. att din personliga information används för att skapa ett skrämmande konsumtionssamhälle bortom världens gräns. Du kommer inte behöva lämna bostaden alls om du så önskar, så kan du sitta där och ruttna.

Men om man inte accepterar det får man väl emigrerar till Nordkorea eller liknande. Tänk på att om du använder AdBlocker så finns det snart ingen Flashback eller Sweclockers eller andra "nyttosidor".

Istället för att en del av priset av en vara går till reklam så får du betala en avgift till dessa sidor.
Fri lunch finns inte.

Jag har ett fakekonto på Facebook. Jag är aktiv i kriminaltråden här på FB. Jag använder Facebook för att kolla brottslingars och brottsoffers Facebooksidor. Får massor av förfrågningar om jag känner dem. Ibland undrar jag varifrån de fått namnen för jag har inte sökt på alla Undrar vad NSA tänker om mig?

Det har ju ingen betydelse vilket OS du använder för att använda Facebook
Senast redigerad av PeterNoster 2015-08-08 kl. 16:43.
Citera
2015-08-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men om man inte accepterar det får man väl emigrerar till Nordkorea eller liknande.
Det verkar ha smugit sig in en tankevurpa här. Nordkorea är väl det sista land man vill flytta till om man inte accepterar att få sitt liv kartlagt.

Citat:
Tänk på att om du använder AdBlocker så finns det snart ingen Flashback eller Sweclockers eller andra "nyttosidor".

Istället för att en del av priset av en vara går till reklam så får du betala en avgift till dessa sidor.
Fri lunch finns inte.
Detta är helt rätt, man måste förstå att ingenting är gratis. Det är användaren som är produkten som säljs i dessa fall. I fallet med Windows 10 verkar det dock som att MS både vill äta av kakan och ha den kvar med tanke på att uppdateringen endast kommer att vara gratis under en begränsad period. De som köper nya datorer med Windows förinstallerat kommer naturligtvis att betala för systemet precis som vanligt.

Citat:
Jag har ett fakekonto på Facebook. Jag är aktiv i kriminaltråden här på FB. Jag använder Facebook för att kolla brottslingars och brottsoffers Facebooksidor. Får massor av förfrågningar om jag känner dem. Ibland undrar jag varifrån de fått namnen för jag har inte sökt på alla Undrar vad NSA tänker om mig?

Det har ju ingen betydelse vilket OS du använder för att använda Facebook
Det får framtiden utvisa. Ju mer data man har om en individ desto lättare blir det att dra förhastade slutsatser om dennes förehavanden baserat på exempelvis bekantskapskrets och surfhistorik.
Citera
2015-08-09, 20:38
Medlem
Det ska förresten finnas ett enkelt sätt att stänga av all spårning i Win 10.

Men,

Citat:
the "off" option is only available in Windows 10 Enterprise. The common home user versions of Windows, Windows 10 Home and Windows 10 Pro, always collect (and report) at least "Basic" level information and no way to turn off the feature entirely.

Källa: http://arstechnica.com/information-t...he-new-normal/

Så privatliv i Windows 10 går, men det kostar. Nån som har koll på hur mycket Enterprise-varianten går på?
(Jag får bara ont i huvudet av att leta efter licenskostnader på Microsofts egen sida...)
Citera
2015-08-09, 21:21
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det verkar ha smugit sig in en tankevurpa här. Nordkorea är väl det sista land man vill flytta till om man inte accepterar att få sitt liv kartlagt.

Men du slipper riktad reklam.
Citera
2015-08-09, 23:11
Medlem
Citat:
Men du slipper riktad reklam.
Ja? Gemene man har inte tillgång till datorer eller mobiltelefoner. Planekonomi råder där staten väljer helt och hållet vad du ska konsumera och hur mycket medan folket svälter. Ser inte hur detta är relevant överhuvudtaget, det är fortfarande en enorm tankevurpa.

Citat:
Ursprungligen postat av _christoffer
Det ska förresten finnas ett enkelt sätt att stänga av all spårning i Win 10.

Men,

Källa: http://arstechnica.com/information-t...he-new-normal/

Så privatliv i Windows 10 går, men det kostar. Nån som har koll på hur mycket Enterprise-varianten går på?
(Jag får bara ont i huvudet av att leta efter licenskostnader på Microsofts egen sida...)
Jättebra i så fall. Går spionfunktionerna att stänga av helt och hållet samtidigt som man ändrar användarvillkoren är jag helt klart intresserad.
Citera
2015-08-13, 03:36
Bannlyst
Tror ni att dom fortfarande checkar allt om man stänger av onedrive och all annat på privacy settings? Då menar jag verkligen allt, jag har stängt ner allt på privacy settings och till o med avinstallerat onedrive.

Btw nån mer förklaring på onedrive?
Citera
2015-08-25, 09:54
Medlem
Telemetriuppdateringar på Win 7 och 8:
http://www.techworm.net/2015/08/new-...indows-10.html
Senast redigerad av Nypan-sr 2015-08-25 kl. 10:17.
Citera
2015-08-25, 15:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men om man inte accepterar det får man väl emigrerar till Nordkorea eller liknande. Tänk på att om du använder AdBlocker så finns det snart ingen Flashback eller Sweclockers eller andra "nyttosidor".
Snarare är det väl som så att det är webbsidorna som får anpassa sin reklam om de vill att vi skall ha den på våra datorer. Vill de visa reklam för sådant jag inte accepterar/är intresserad av eller jävligt irriterande kan de glömma att jag använder min dator för att promota detta.
Citera
2015-08-26, 07:41
Medlem
Sqeptisks avatar
Verkar som den här härvan växer.

http://localghost.org/

http://cornucopia.cornubot.se/2015/0...u-gor-och.html

Man undrar om Microsoft inte har skjutit sig i foten här. Hur skall till exempel användare med sekretesskrav som stat/kommun/landsting/företag m.m. över huvud taget kunna använda sig av MS? När detta kommer till den breda allmänhetens kännedom är det få som ens kommer att vilja MS-prylar i sin dator en lång tid framåt? Eller så bryr sig inte folk?
Citera
2015-08-26, 23:06
Medlem
Jag bryr mig... Installerar inte win10 nu pga detta.

Har inget att dölja men avskyr fönstertittare oavsett orsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in