2015-07-21, 23:13
Medlem
Så om man reserverar en kostnadsfri uppgradering idag, som utförs efter den 29 juli, då kommer dom alltså inte att spionera på en? Eller har jag missuppfattat er?

Undra om man kan bränna ut en OS-skiva med 10an sen och ominstallera helt rent?
Citera
2015-07-29, 14:00
Medlem
.Paradoxx.s avatar
Windows 10 - Integritetsintrång och komplikationer

Då tråden handlar specifikt om Windows 10 och hur man kan anpassa systemet för ökat integritetsskydd anser jag att tråden här hemma här och inte under subforumet ''Integritet''. Dessutom anser jag att ämnet är av sådan vikt att det förtjänar en egen tråd.

Som många av oss vet så lanseras den officiella gratisversionen av Windows 10 i dag. Systemet har många nya fördelar men också nackdelar, de hänger tätt ihop då man offrar en stor del av sin personliga integritet för att komma åt dessa nya funktioner.

Tanken med den här tråden är att upplysa konsumenter om vad Microsoft gör, diskutera kring hur man kan begränsa omfattningen av det, samt de implikationer som kan uppstå tack vare detta.

Vad kan Microsoft samla in för information om dig med Windows 10?

Hur hanterar Microsoft informationen de samlar in via Windows 10?
Citat:
We will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to protect our customers or enforce the terms governing the use of the services.

I Windows 10 så tilldelas varje enhet ett unikt användar-ID för att profilera dig som konsument för utvecklare och företag. Windows kommer alltså att aktivt dela med sig av informationen kring dig till tredje part.

Mycket av det som har radats upp här är inte unikt på något sätt och pågår säkert också i Windows 7 och 8, men jag anser ändå att detta borde belysas.

Olika artiklar som belyser ämnet samt information om hur man går tillväga för att slå av flera av funktionerna:
http://thenextweb.com/microsoft/2015/07/29/wind-nos/
https://edri.org/microsofts-new-smal...l-data-abused/
http://www.extremetech.com/extreme/2...skype-contacts

Är man intresserad av att minimera informationen man delar med sig av så rekommenderar jag att man tar en noggrann titt i systeminställningarna.

För mer avancerade användare - Sker på egen risk!

Microsoft Privacy Policy: https://www.microsoft.com/en-us/priv...t/default.aspx
Microsoft Services Agreement: https://www.microsoft.com/en-gb/serv...t/default.aspx

Finns det fler sätt att begränsa informationen som Microsoft får?
Finns det mer information de samlar in?
Vad finns det för implikationer med detta?
En del av informationen Microsoft samlar in är för vår egna bekvämlighet, men varför samlar Microsoft in så mycket information som de gör? Varför behöver de t.ex. säkerhetskoder till bankdosan?

Personligen så ser jag inte enbart problematik kring integriteten, utan även risker för att utsättas för brott. Ifall Microsoft samlar på sig information kring WIFI-nätverk världen över så borde detta vara av intresse för illasinnade hackers. Blir Microsoft hackade så borde väl gärningsmännen kunna komma åt t.ex. bankuppgifter genom att installera malware på våra routrar? Någon mer tekniskt kunnig får gärna berätta.
Citera
2015-07-29, 15:07
Lite roligt att det ända jag tänker på iaf detta gör VPN mer behövlig för att kunna ladda ner, eller om detta inte förändrar något för pirater, lol.
Citera
2015-07-29, 17:29
Medlem
raxmouses avatar
Bra att du upplyser om detta, förtjänar en egen tråd. Funderade först att kanske "uppdatera", men sen kom jag direkt på att det aldrig skulle gå med alla program som fungerar med win7(bäst efter xp från windows) och att jag faktiskt inte haft några större problem, men det här gjorde saken lättare att inte "uppdatera" sig till 10.

Vart tog 9 vägen...och alla 8.8888§osv....

Citat:
Ursprungligen postat av Lblom
Lite roligt att det ända jag tänker på iaf detta gör VPN mer behövlig för att kunna ladda ner, eller om detta inte förändrar något för pirater, lol.

Kan du inte ladda ner med andra os än windows eller vad sjuttsingen menar du?! men vpn är riktigt bra, kommer nog bli mera vanligt på surf under det klassiska Intranätet, det kommer som sagt nya nät inom en snar framtid som inte ens är ip-baserade.
Citera
2015-07-29, 18:05
Medlem
Säg att jag vill ha en dator för att driva program och inte appar. Jag använder inte heller någon streaming tjänst utan laddar ner allting olagligt.
Fungerar detta fortfarande på win10?
Citera
2015-07-29, 18:32
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Kan du inte ladda ner med andra os än windows eller vad sjuttsingen menar du?! men vpn är riktigt bra, kommer nog bli mera vanligt på surf under det klassiska Intranätet, det kommer som sagt nya nät inom en snar framtid som inte ens är ip-baserade.

Jag menar med tanke på att dom tar del av allting på min dator i stort sett, så ser dom väl alla filmer jag laddat ner, sen ringer dem upp Hollywood, va inte helt seriös i mitt inlägg.
Citera
2015-07-29, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desecrated
Säg att jag vill ha en dator för att driva program och inte appar. Jag använder inte heller någon streaming tjänst utan laddar ner allting olagligt.
Fungerar detta fortfarande på win10?

Ja - du MÅSTE ju inte lägga upp kopior av hela ditt liv på One drive.

app=program program=app
Citera
2015-07-30, 11:15
Medlem
MrWins avatar
Tror Windows 10 liksom tidigare versioner utvecklats i samarbete med NSA.
Citera
2015-07-30, 12:01
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Tror Windows 10 liksom tidigare versioner utvecklats i samarbete med NSA.

Tveksamt, däremot är NSA bra på att smyga in tex krypteringsstandarder och protokoll som innehåller avsiktliga svagheter som Diffie-Hellman/RSA och utnyttja befintliga svagheter som i fallet SSL och 4G kryptering. Android var ju inte skonat trots att de publicerar källkoden öppet. Vad säger att de inte redan har en bakdörr till alla Intel/AMD CPU's i accelererade krypterings och virtuella maskin funktioner eller har full tillgång till DNS-root servrar.
Citera
2015-07-30, 14:56
Medlem
Sqeptisks avatar
"Gratis uppdatering" Knappast, ingenting är gratis, det är DU (och din intrigitet!) som är handelsvaran här! Som vanligt, när det gäller de stora internet-drakarna!
Citera
2015-07-30, 15:41
Medlem
Sqeptisks avatar
Finns en bra tråd i ämnet:

(FB) Windows 10 - Integritetsintrång och komplikationer

Tar bland annat upp vad som står i MS användaravtal för 10:an. Skrämmande saker!
Citera
2015-07-30, 18:30
Medlem
.Paradoxx.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
"Gratis uppdatering" Knappast, ingenting är gratis, det är DU (och din intrigitet!) som är handelsvaran här! Som vanligt, när det gäller de stora internet-drakarna!

Ja, det känns verkligen som att det är så det ligger till.

Det är dock möjligt att de kör ut Windows 10 gratis eftersom Windows 8 totalfloppade, och så kommer de att ta betalt för extrafunktioner, uppdateringar, Office etc.
Detta är vad de antagligen kommer att tjäna pengar på, självklart också på oss, så som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in