• 1
  • 2
2015-07-29, 08:30
Medlem
robomans avatar
Det har efterfrågats varför inte creepypastor har ett eget delforum på flashback. Jag tänker att vi kan börja med en tråd.

En kort introduktion...
Creepypastor är, enligt den populäraste definitionen på Urban Dictionary, "Creepy stories that float around on the Interwebs". Kort sagt.
Och bara för att ta det ett varv till: En creepypasta är en läskig (creepy) historia som cirkulerar (klistras in -> paste -> pasta) på nätet.
Ofta handlar det om texter där folk beskriver något skrämmande de själva har varit med om, vilket resulterar i att de allra flesta creepypastor berättas i förstapersonsperspektiv.

Runtom på internet frodar creepypasta-kulturen. Flertalet populära avdelningar på reddit, såsom /r/NoSleep, /r/creepypasta, /r/shortscarystories och många fler. /x/ på 4chan innehåller massor av creepypasta, det finns tusentals inläsningar av creepypastor upplagda på youtube och den populäraste kanalen har i dagsläget 900 000 följare. Och så vidare.

Ett antal karaktärer sprungna ur creepypastor har fått eget liv och utvecklats vidare i senare creepypastor. Allra mest känd är antagligen Slenderman, vars mythos utvecklats i såväl creepypastor som i dataspel och film. Andra kända karaktärer är exempelvis The Rake, Jeff the Killer och Herobrine.

Slut på introduktion, nu till ämnet...
Den här tråden tillägnas creepypastor. Den är till för diskussioner kring fenomenet, hur en bra story ska vara uppbyggd, vilka typer av creepypasta du gillar osv. Tipsa om vilka som är dina favoritpastor eller vilka sidor du besöker för att läsa högkvalitativ creepypasta.
Har du skrivit en egen creepypasta? Släng upp den i forumet för egna texter och tipsa oss om den.

----------

För att få igång en diskussion river jag ur mig en konkret fråga:

Om du skulle introducera en person för creepypastor, vilka skulle du då skicka till personen? Vilka är de essentiella, mest välskrivna, kusligaste, historierna som skulle få din vän att fastna för creepypastor?

Annars är ordet fritt, så länge det handlar om creepypasta!
Citera
2015-07-29, 11:48
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Det har efterfrågats varför inte creepypastor har ett eget delforum på flashback. Jag tänker att vi kan börja med en tråd.

En kort introduktion...
Creepypastor är, enligt den populäraste definitionen på Urban Dictionary, "Creepy stories that float around on the Interwebs". Kort sagt.
Och bara för att ta det ett varv till: En creepypasta är en läskig (creepy) historia som cirkulerar (klistras in -> paste -> pasta) på nätet.
Ofta handlar det om texter där folk beskriver något skrämmande de själva har varit med om, vilket resulterar i att de allra flesta creepypastor berättas i förstapersonsperspektiv.

Runtom på internet frodar creepypasta-kulturen. Flertalet populära avdelningar på reddit, såsom /r/NoSleep, /r/creepypasta, /r/shortscarystories och många fler. /x/ på 4chan innehåller massor av creepypasta, det finns tusentals inläsningar av creepypastor upplagda på youtube och den populäraste kanalen har i dagsläget 900 000 följare. Och så vidare.

Ett antal karaktärer sprungna ur creepypastor har fått eget liv och utvecklats vidare i senare creepypastor. Allra mest känd är antagligen Slenderman, vars mythos utvecklats i såväl creepypastor som i dataspel och film. Andra kända karaktärer är exempelvis The Rake, Jeff the Killer och Herobrine.

Slut på introduktion, nu till ämnet...
Den här tråden tillägnas creepypastor. Den är till för diskussioner kring fenomenet, hur en bra story ska vara uppbyggd, vilka typer av creepypasta du gillar osv. Tipsa om vilka som är dina favoritpastor eller vilka sidor du besöker för att läsa högkvalitativ creepypasta.
Har du skrivit en egen creepypasta? Släng upp den i forumet för egna texter och tipsa oss om den.

----------

För att få igång en diskussion river jag ur mig en konkret fråga:

Om du skulle introducera en person för creepypastor, vilka skulle du då skicka till personen? Vilka är de essentiella, mest välskrivna, kusligaste, historierna som skulle få din vän att fastna för creepypastor?

Annars är ordet fritt, så länge det handlar om creepypasta!

Återigen ett bra initiativ och en intressant trådstart av dig roboman.

Är personligen inte så erfaren av creepypastor, men är oerhört intresserad av ämnet som fenomen. Det betyder dock inte att jag inte har läst ett x - antal pastor som jag kan dela med mig av, och diskutera. Sitter dock på jobbet nu, så får återkomma ikväll.

Tråden ska bli väldigt intressant att följa.
Citera
2015-07-29, 11:49
Den här blev jag introducerad för, för ett tag sen. Tyckte det var jävligt creepy:
https://www.youtube.com/watch?v=MEwbfnCpKA4

http://creepypasta.wikia.com/wiki/Th...eep_Experiment
Citera
2015-07-29, 12:00
Medlem
Tja, en av mina favoriter är ju klassikern "The McDonald's Building". Den går så här:

A few months ago, I was driving along the streets of Los Angeles with my friend, Zack, until we realize that we were running out of gas.

We were trying to park somewhere to give our car a rest, but no luck. Then something caught our eyes. It was a McDonald's building with Ronald McDonald at the top of it.

When we parked by the parking lot, we noticed that they was no customers inside. It was weird, considering that McDonald's is open 24/7. Also. there were no cars either. I could've swore that the Ronald McDonald statue turned its head against me.

I told Zack about it, but when he he saw it, it was in normal position. He told me I was going nuts, but the statue DID turn it's head. I then heard a faint laugh coming from the inside. We got terrified. I tried opening the door, but it was locked by a rusty Master combination lock. We didn't have time to figure out the combination, so Zack pulled out his gun and shot at it. it was finally unlocked.

So we opened the door to the inside. What we saw was so horrible. There were dead corpses all over the tables and chairs, and lots of blood in the soda machine. We puked in the trash can that was next to us, but before we did that, I saw mutilated arms and legs inside, which made us puke even more. How did McDonald's end up like this? We were so hungry, so we ran into the kitchen. There were fries and a few burgers, I thought we funally found food, until we saw more corpses.

This time, they had no eyeballs, juts blood coming from the sockets. Their stomachs have been ripped open with the organs ripped out. I tried ignoring them, but they still bother me. I didn't even have time to eat fries. We tried escaping through the main door, but it mysteriously locked by itself. We were now prisoners inside the building. We got scared just by staring at the corpses. Zack and i spitted up, trying to look for a exit. He went to a door that was covered in oil.

I didn't want to enter with him, because I felt that danger was lurking behind the door. That's when I saw a small bomb in one of the dining tables. I picked up, fused with my lighter, and placed in the door. After 10 seconds, it finally exploded. I was free to go wherever I want. I tried calling him to come back, but he still didn't answer. I filled up my car with my backup gas supply that I stored in the trunk. I waited for him to go back to my car with me, it was now 7:00 pm. That's when I saw a tall figure coming from the door with a chainswa. I drove away as fast as I could. I managed to escape to my house. Zack never came back at all.

Two days later, I recieved a newspaper with the most disturbing headline of all, it said:

"2 boys went to a abandoned McDonald's restaurant in the far side of Los Angeles. One managed to get away, with the other one nowhere in sight. Police are still trying to locate the man, but they never found proof. Then they mysteriously disappeared by entering a oil covered door."

What was behind that door? How did they all went missing? I hope someone would this mystery anything soon...... And who is the strange figure?
Citera
2015-07-29, 22:10
Medlem
Tradingfin1983s avatar
I fall jag skulle introducera en vän till creepypasta skulle jag nog som första historia välja den välkända Smile.dog.

https://www.youtube.com/watch?v=JgG9v2HEy5A
http://creepypasta.wikia.com/wiki/Smile_Dog

Varför...? Vet inte riktigt. Jag finner kanske historien relativt välskriven och hållbar. Även lite klassiskt beprövad. Eller hur man ska uttrycka det...Det jag försöker säga är att den funkar och gör sitt jobb. Men berättelsen i sig själv skulle vara ingenting utan tillhörande bild. Att det finns en bild till storyn är naturligtvis grundtanken. Men denna berättelse skulle inte ha klarat sig, och blivit så pass populär som den är, med en "medioker", sämre gjord, bild för ändamålet. Eller har jag fel? Jag ryser när jag ser den, den förmedlar verkligen känslan.
Citera
2015-08-02, 20:02
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Jag kan tipsa om Jack Werners podcat om ämnet. Riktigt bra faktiskt. Lite kort men bättre det och kvalitet.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4845
Citera
2015-08-03, 11:02
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Den här blev jag introducerad för, för ett tag sen. Tyckte det var jävligt creepy:
https://www.youtube.com/watch?v=MEwbfnCpKA4

http://creepypasta.wikia.com/wiki/Th...eep_Experiment
Jag tycker att det är intressant med den där historien. Den är nämligen så oerhört populär, och jag förstår inte riktigt vad som är grejen med det. Jag tycker inte att den är så spännande/läskig alls. Men det är klart, om man skulle lägga fram de allra mest populära creepypastorna så märker ju denna ut sig markant. Det är inte så mycket renodlad skräck som det är en obehaglig händelseutveckling.

Kan nämna att jag har ett dokument där jag skriver ner alla creepypastor jag läser eller lyssnar på. Skriver en kort kommentar om varje och delar ut ett betyg på skala 1 till 6. I det dokumentet hittar jag 4 pastor som heter något med "experiment":

The Russian Sleep Experiment - 3/6
The Silence Experiment - 1/6
The Harbinger Experiment - 2/6
The Hinamisawa Child Experiment - 2/6

Inte bara är de lika i namnet, de är också oerhört lika i utformningen. Jag läste en konversation i youtube-kommentarerna till The Silence Experiment, som jag tyckte var ganska intressant:

De nämner att det finns en "Experiment Creepypasta"-subgenre inom vilka åtminstone en av de två tycker att historierna är väldigt olika. Jag kan inte riktigt se olikheterna. Tycker att alla de fyra jag radat upp är väldigt, väldigt lika. Därför borde jag göra en djupdykning i denna subgenre och ta en titt på den påstådda stora skillnaden som finns där inom.
Senast redigerad av roboman 2015-08-03 kl. 11:04.
Citera
2015-08-14, 22:07
Medlem
En creepy paste växer snabbt om man låter sitt eget huvud arbeta ut fortsättningen man lämnar en bild och en täxt som inte säger så mycket som hur slenderman skapades man berrätar inte så mycket man bara lämnar en text som inte berrätar om slenderman
Utan om att något hemsekt hände den dagen då om man ser en figur i bakgrunden då startas creepy paste det är vad jag tror skapar en creepypaste
Citera
2015-08-24, 20:20
Medlem
Kahlans avatar
Ledsen hypocrit men det där måste vara den sämsta creepypastan som jag någonsin har läst.
Jag kan tipsa om några av mina favoriter istället:

Penpal: Den absolut bästa jag någonsin har läst.
Ted the Caver: Ted utforskar en mystisk grotta, med bilder!
BEN Drowned: En kille hittar en piratversion av Majora's Mask på en loppis. I de medföljande videoklippen får vi se att han inte är ensam.
Citera
2015-08-25, 11:39
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
The Devil Game
Hell.exe
The Smiling Man

Mina tre favoriter.
Citera
2015-08-28, 11:57
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlan
Ledsen hypocrit men det där måste vara den sämsta creepypastan som jag någonsin har läst.
Jag kan tipsa om några av mina favoriter istället:

Penpal: Den absolut bästa jag någonsin har läst.
Ted the Caver: Ted utforskar en mystisk grotta, med bilder!
BEN Drowned: En kille hittar en piratversion av Majora's Mask på en loppis. I de medföljande videoklippen får vi se att han inte är ensam.

Angående Penpal. Den har jag inte läst/lyssnat på. Ska göra det snarast jag hinner. Dock läste jag att den även utkommit som novell. Så nu är jag lite i valet och kvalet om jag istället beställer den fysiska boken. Har du läst den?
Läste även på Reddit att Penpal är under produktion för att bli film (?).

Boken.
Citera
2015-08-28, 15:54
Medlem
Abnormals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradingfin1983
Angående Penpal. Den har jag inte läst/lyssnat på. Ska göra det snarast jag hinner. Dock läste jag att den även utkommit som novell. Så nu är jag lite i valet och kvalet om jag istället beställer den fysiska boken. Har du läst den?
Läste även på Reddit att Penpal är under produktion för att bli film (?).

Boken.
Novellutgåvan av Penpal innehåller mest en god portion utfyllnad som i längden varken gör läsupplevelsen bättre eller sämre. Det är inte direkt dödahavsrullarna du går miste om.

Jag rekommenderar den Stephen King-doftande Song and Dance Man och, eftersom Ted the Caver länkades, Dionaea House.

Black Fedora-texterna håller långt ifrån samma kvalitet som de ovan men är i min mening något underrepresenterade och generellt sett bättre än det mesta som brukar postas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in