Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-04, 06:38
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Arter utrotas när skogarna skövlas och förvandlas till betesmarker för köttindustrins kreatur.
Ja det har du förmodligen rätt i. Good point.

Hur som helst, så håller jag med om att hela grejen är väldigt överdriven. Som sagt ett dött lejon är ingenting i jämförelse med hur mycket lidande som orsakas av andra industrier.

Men det ändrar inte det faktum att jag (och säkert många ur "lynchmobben") tycker att rika gubbar som njuter av att döda djur (och helst så exotiska djur som möjligt), är vidriga as som världen kan klara sig utan.
Citera
2015-08-04, 23:12
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Det hela kokar ner till vad ett liv är värt.
Är en råttas liv mindre värt än ett husdjurs?
Är ett djurs liv mindre värt än en människas?

I det västerlänska samhället har djurens livs värde höjts upp till samma, eller tom högre värde än människans.
Man måste också se till förekomsten av de respektive liven.

I skenet av detta är upprördheten över cecils död fullständigt logisk.
Det finns ingen brist på människor att ta livet av i Afrika.

Däremot är antalet lejon högst begränsat.
Därför är det värre att ta livet av ett lejon än att döda en människa.
Det här gäller förstås bara om det gäller Afrika, och afrikaner.

Ja och det gäller även en miljon djur.
Citera
2015-08-05, 22:02
Medlem
Citat:
Walter Palmers, numera världsbekant för att ha dödat ett lejon i Zimbabwe, har fått sitt hem vandaliserat.

Citat:
På garagedörren till Palmers hem har någon eller några sprejat "lejonmördare", och på garageuppfarten hittades vad som beskrivs som marinerade grisfötter, enligt den privata säkerhetsfirma som anlitas för att bevaka tandläkarens hem. Vandaliseringen är den senaste i raden av hot som riktats mot tandläkaren - tidigare har han fått dödshot i sociala medier.

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/tandl%C3%A4kare-palmers-hem-vandaliserat/ar-BBlpw8o?ocid=mailsignoutmd
Citera
2015-08-06, 08:44
Medlem
tycker folks aggression i det här är konstig, finns ju massor av värre saker som händer hela tiden. men det är en relativt rik person det handlar om så då har folk lättare att gå loss såklart. samtidigt är händelsen i en lagom storlek för att ta sig ann, inte för komplicerad och mångfacetterad som flyktingbåtproblemet eller köttindustrin.
Citera
2015-08-06, 11:42
Medlem
Jag har själv jagat vilt i afrika, fick inte fatt i något lejon men vildsvin och zebra sköt vi. Hade gärna fällt ett lejon men får väl se till att man har ryggen fri så man inte blir steglad av moben av muppar som skall bry sig.
Citera
2015-08-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Jag har själv jagat vilt i afrika, fick inte fatt i något lejon men vildsvin och zebra sköt vi. Hade gärna fällt ett lejon men får väl se till att man har ryggen fri så man inte blir steglad av moben av muppar som skall bry sig.
Jag var på en föreläsning här om dagen och det är helt klart att skogsskövling är ett större hot mot vissa djurarter.
Citera
2015-08-08, 19:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det är klart att det är en avgörande skillnad på människor och djur. Man blir mörkrädd när folk vill hänga ut den stackars tandläkaren. Att han har fått dödshot och att folk belägrar hans mottagning är än mer skrämmande. Och vad har han gjort? Dödat ett jävla lejon. Patetiskt. Det är något med djur som väcker någon primitiv instinkt hos vissa människor. Likadant med allt gnäll om den där kattplågaren någonstans på västkusten.
Han är ju bara en patetisk jävla tjuvskytt, inget annat!
Hade han varit en vanlig neger och de fått fatt i honom hade han blivit skjuten som en galen hund och sen nergrävd omarkerat.

Jag jagar själv, men skulle inte ens komma på iden att jaga lejon, elefanter, noshörnigar eller ens varg (om inte vargen ger sig på hunden, då är det en annan sak)
Senast redigerad av Onanikrem 2015-08-08 kl. 19:32.
Citera
2015-08-10, 07:51
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Han har vänt sig till etablerade jaktguider med tillhörighet i landets jaktförbund. Man kan inte begära mer. Ev har guiderna gjort fel och agerat oetiskt.

Lejon är inte klassade som utrotningshotade.

Cecil var inte fridlyst. Jakt på lejon har skett lagligt i det landet fram tills nu. Cecil bodde i ett öppet reservat.

Pilbågsjakt sker inte med någon jäkla Hobbex-båge som ni leker med i sommarstugan. Spetsarna för jakt är fullt jämförbara med en expanderande kula för jakt. Det är helt lagligt att jaga med båge i många av våra grannländer och det är ganska sannolikt att det blir det här också.

Människor som jagar storvilt legalt bidrar med enorma summor för att skydda djur. Hade man inte kunnat jaga lejon hade alla privata hägn (enorma ytor) undvikt att ha lejon, vilket lett till att arten hade varit mer sårbar.
Citera
2015-08-14, 00:44
Bannlyst
Tandläkaren har hyrt in beväpnade vakter nu och installerat kameror att bevaka där han bor.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3186081/Dentist-killed-Cecil-lion-hires-armed-security-installs-covert-cameras-death-threats-vandalism-homes -crammed-evidence-hunting-obsession.html
Citera
2015-08-15, 19:08
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Tandläkaren har hyrt in beväpnade vakter nu och installerat kameror att bevaka där han bor.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3186081/Dentist-killed-Cecil-lion-hires-armed-security-installs-covert-cameras-death-threats-vandalism-homes -crammed-evidence-hunting-obsession.html

Han lever alltså än? Jag fick intrycket att han blivit mördad av det där jävla lejonet. Skönt att höra att tandläkaren klarade sig ändå.
Citera
2015-08-16, 02:37
Medlem
Jag är utbildad djurvårdare, har arbetat i yrket 15 år

Det är helt vitalt, även för att människor ska kunna leva på jorden (andas syre, som regnskogarna producerar mm), att ekosystemet fungerar, och försvinner det nyckelarter från jorden så påverkas även mänskligheten
Citera
2015-08-16, 04:04
Medlem
Det är det jag alltid trott. Människan är djävulens avkomma. Vi skulle göra detsamma med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in