Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-01, 11:21
  #517
Medlem
Ztoritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Undrar varför det inte arrangeras safaris som går ut på att skjuta tjuvjägare?

Funderar man lite kring ordet "respekt" så smäller det nog en hel del högre att ha reducerat tjuvjägarstammen än att skryta om att ha fällt ett lejon...

Håller med dig.

Såg någon dokumentär där en grupp med afrikanska viltvårdare, med livet som insats jagade tjuvstartar. Dem hade inte ens radio. Hur många bitcoin kostar en sådan utrustning.

På andra sidan spektra ser man troffejägaren med Mercedes jepp, satelitradio och en graverad bössa för 100k.
Citera
2015-08-01, 11:32
  #518
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag var med dig tills det spårade ur här. Menar du på allvar att din familj inte hade kunnat äta kött om det inte var för din jakt? Så klart inte rådjurssadel varje dag, men kanske köttfärs från Netto som andra familjer gör. Nu vet jag inte vilken jaktutrustning du har, men bland mina bekanta så är jakten knappast något man går plus på. Bara vapnen är värda en förmögenhet, sen finns det väldigt ofta ett stort nörderi med kläder, nightvision, minst 2 hagelgevär osv osv. Då har vi inte ens räknat in tiden, det ska byggas jakttorn, läggas ut mat till vildsvinen, ta hand om djuret.

Att jaga känns nästan som ett heltidsjobb, men det är klart, om det sen också är det och man inte har någon annan inkomst så kan det bli tufft.

Jag är den enda inkomstkällan i familjen.

Utrustningen införskaffades långt innan denna sits, kort förklarat.

Känner ingen biktplikt gentemot folk på nätet, men ingen jakt = inget kött på bordet.

Så är det.

Köpta köttbullar och falukorv räknas liksom inte.
Citera
2015-08-01, 11:38
  #519
Medlem
Zebogevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Syns tråden börjar dra längre och längre mot etik.., istället för caset.
Men är det inte etik hela caset handlar om?
Citera
2015-08-01, 11:59
  #520
Medlem
Ztoritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Jag är den enda inkomstkällan i familjen.

Utrustningen införskaffades långt innan denna sits, kort förklarat.

Känner ingen biktplikt gentemot folk på nätet, men ingen jakt = inget kött på bordet.

Så är det.

Köpta köttbullar och falukorv räknas liksom inte.

Låter lite Åsa-Nisse tycker jag.
-humor
Citera
2015-08-01, 12:05
  #521
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
LugnaNerDig. Djur har något som kallas "hjärna", i denna ryms eller ryms inte specifika förmågor, beroende på art.


Så för att elefantens hjärna är 1000x större än myrans betyder det att den är 1000x smartare än den?
Citera
2015-08-01, 12:18
  #522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Jag är den enda inkomstkällan i familjen

Utrustningen införskaffades långt innan denna sits kort förklarat.

Känner ingen biktplikt gentemot folk på nätet, men ingen jakt = inget kött på bordet.

Så är det.

Köpta köttbullar och falukorv räknas liksom inte.

Nej det är klart, om det köpta köttet inte räknas...
Att utrustningen är införskaffad innan betyder inte att den är värdelös. Att klä på sig saker värda 30-40k och sen räkna att köttet man skjuter är gratis blir inte riktigt rätt.
Citera
2015-08-01, 12:26
  #523
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztoritz
Låter lite Åsa-Nisse tycker jag.
-humor

Ja, eller som Familjen Hedenhös.
Citera
2015-08-01, 13:02
  #524
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nej det är klart, om det köpta köttet inte räknas...
Att utrustningen är införskaffad innan betyder inte att den är värdelös. Att klä på sig saker värda 30-40k och sen räkna att köttet man skjuter är gratis blir inte riktigt rätt.

Nope, givetvis är inte utrustningen värdelös - den är värdefull.
Men 30 till 40 tusen är nog att ta i.. lite, sanningen ligger närmre 7-8 tusen - och det är väl investerade pengar.

Direkta utgifter är bensin, ström och (fri)tid om man bortser från de indirekta kostnader jag redan betalat, så det lönar sig i längden att jaga, för min del.
Citera
2015-08-01, 13:12
  #525
Medlem
cyndees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xd67
Det är vi i västvärlden o de korrupta regimerna som är kan ändra på detta.

Hur skulle det gå till? Finns alltid någon som är villig att mutas av de med pengar utan skrupler. Cecil är tyvärr inte den siste som kommer att jagas för att bli en trofé.
Citera
2015-08-01, 13:18
  #526
Medlem
cyndees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Jag är den enda inkomstkällan i familjen.

Utrustningen införskaffades långt innan denna sits, kort förklarat.

Känner ingen biktplikt gentemot folk på nätet, men ingen jakt = inget kött på bordet.

Så är det.

Köpta köttbullar och falukorv räknas liksom inte.

Blir det inte tradigt med kött till frukost, lunch och middag? Hört talas om grönsaker? Folk som har dåligt med pengar brukar äta köttbullar och falukorv men det är tydligen inget för en fattig men skjutglad gourmet som dig.

Vilket jävla skämt till människa.
Citera
2015-08-01, 15:13
  #527
Medlem
VaginalFiss avatar
Kan någon förklara varför folk är arga på mannen som sköt lejonet? Han åker på Safari, betalar guider för att visa honom vart och vilka djur han kan skjuta, han skjuter sedan ett av dem - och nu är folk förbannade på honom utan gränser?

Jag må vara korkad men jag förstår inte problemet? Om lejonet inte borde blivit skjutet så är det väl guiderna som han betalat för som skall flås - inte skytten?

Är nästa man att hängas ut i media Jan Svensson från Värmland som skjuter fel älg? Vad är skillnaden?

Tacksam för en förklaring av drevet mot den stackars tandläkaren.
Citera
2015-08-01, 15:22
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaginalFis
Kan någon förklara varför folk är arga på mannen som sköt lejonet? Han åker på Safari, betalar guider för att visa honom vart och vilka djur han kan skjuta, han skjuter sedan ett av dem - och nu är folk förbannade på honom utan gränser?

Jag må vara korkad men jag förstår inte problemet? Om lejonet inte borde blivit skjutet så är det väl guiderna som han betalat för som skall flås - inte skytten?

Är nästa man att hängas ut i media Jan Svensson från Värmland som skjuter fel älg? Vad är skillnaden?

Tacksam för en förklaring av drevet mot den stackars tandläkaren.
Du är absolut inte korkad (du är snarare en av dom få som kan tänka själv), du ser faktan som den är utan att lägga in subjektiva åsikter som alla andra gör.

Jag har precis som du försökt förstå, men jag kan helt enkelt inte. Ödsla inte din tid
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback