2015-07-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deyenieye
Jag tänkte också köpa ny dator med studentrabatt på 10% i höst. En Macbook Pro Retina 13" med 128GB SSD, 2,7ghz i5 och 8GB ram kostar då 13 045 kr. Ord. pris är 14 495kr.
Gör som jag; köp den på Elgiganten för 12 490kr! Alltså 2000kr billigare än hos Apple själva.

http://www.elgiganten.se/product/dat...na-skarm-mf839

Planerar att köpa den med 256GB SSD och då kostar den 15 915 kr som billigast på prisjakt, men endast 14 850 kr med studentrabatt på apple.se.

Undrar varför Elgiganten kan ligga under på den med 128 GB, men inte 256 GB.
Citera
2015-07-30, 17:01
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swaleman
Planerar att köpa den med 256GB SSD och då kostar den 15 915 kr som billigast på prisjakt, men endast 14 850 kr med studentrabatt på apple.se.

Undrar varför Elgiganten kan ligga under på den med 128 GB, men inte 256 GB.

Antagligen har Elgiganten köpt in 128 Gb-modeller innan prishöjningen i våras.
Citera
2015-07-30, 17:30
Medlem
Man kan alltid få 10% oavsett när man som student köper en mac. Ovanpå detta brukar apple ha en "back to school"-promotion. Denna promotion är i full gång i USA just nu där man erbjuds beats hörlurar för 100$ vid köp av valfri mac. Jag tror också att den rean finns i UK. I USA (och UK?) börjar dock skolan tidigare än i europa. Det kvarstår att se om den här rean kommer hit också.
Citera
2015-07-30, 18:48
Medlem
Citat:
Hej,

Osäker på ifall detta är rätt del av forumet, men kör.

Apple brukar har rätt schyssta erbjudanden på deras datorer inför skolstart i USA. Har de något liknande i Sverige? De har ju 10% på deras hemsida, men de kanske har fler erbjudanden för olika sektioner och liknande på universitetet.

Tycker ni jag ska köpa en MBPr nu eller ska jag vänta på erbjudanden som kommer i samband med att jag börjar universitetet?

Mvh

Du kan ju vänta tills skolstart och se vad som händer. Apple har bra leveranstid och för en standard MBPr är det max 3 dagars leveranstid.
Citera
2015-07-30, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa

Jag frågade faktiskt Elgiganten när jag köpte datorn hur de kunde ligga 2000kr lägre än Apple själva, och då sa säljaren att det var för att Mediamarkt hade sänkt priset till 12 490kr, och att Elgiganten då inte skulle få några datorer sålda eftersom Mediamarkt hade lägre pris. Vad Mediamarkts prissänkning berodde på vet jag inte.
Citera
2015-07-31, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Man kan alltid få 10% oavsett när man som student köper en mac. Ovanpå detta brukar apple ha en "back to school"-promotion. Denna promotion är i full gång i USA just nu där man erbjuds beats hörlurar för 100$ vid köp av valfri mac. Jag tror också att den rean finns i UK. I USA (och UK?) börjar dock skolan tidigare än i europa. Det kvarstår att se om den här rean kommer hit också.

Vet du ifall de tidigare haft någon liknande "back to school"-promotion i Sverige tidigare?
Citera
2015-07-31, 14:06
Medlem
Citat:

Hur mycket höjdes priserna ungefär?

Har hört talas om prishöjningen, men vet inte riktigt vad den berodde på. Var det valuta skillnader?
Citera
2015-07-31, 14:50
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Hur mycket höjdes priserna ungefär?

Har hört talas om prishöjningen, men vet inte riktigt vad den berodde på. Var det valuta skillnader?

Ja, det var valutaskillnader, dollarn har blivit mer än 20% dyrare mot kronan det senaste året.
Citera
2015-07-31, 14:58
Medlem
Citat:
Ja, det var valutaskillnader, dollarn har blivit mer än 20% dyrare mot kronan det senaste året.

Misstänkte att det kunde vara det.

Vad kostade en MBPr 256Gb innan prishöjningen?
Citera
2015-07-31, 18:14
Medlem
Citat:

Hmm, trodde att uppdateringen av trackpad, processor och grafikkort varit skälet till prisökningen.
Citera
2015-07-31, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Hmm, trodde att uppdateringen av trackpad, processor och grafikkort varit skälet till prisökningen.

Det var en prishöjning som kom när den nya MBP redan fanns ute i butik och alltså inget som kom när den lanserades.
Citera
2015-08-07, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota

Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Du kan ju vänta tills skolstart och se vad som händer. Apple har bra leveranstid och för en standard MBPr är det max 3 dagars leveranstid.
UPPDATERING: Nu får man samma hörlurar även i Sverige om man köper på education store

Historiskt brukar dock apple lansera dessa rabatter någon månad eller två innan de lanserar en uppdaterad dator. Om man inte är student eller inte vill ha hörlurar kan det vara värt att vänta till oktober/november och se om apple släpper något nytt.
Senast redigerad av brota 2015-08-07 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in