2015-07-29, 16:56
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Jag fick ingen anmärkningsvärd summa när jag fyllde 18 vad jag minns.
Vanliga 500lappen från farmor och så vidare.

Däremot när jag tog studenten fick jag ett belopp baserat på mina betyg. Tror det var 1000 kr för ett MVG, 500 för VG.
Citera
2015-07-29, 16:59
Medlem
holmiums avatar
Hade lite otur med bilkörningen. Råkade backa på en taxi när jag var full. Besparingarna gick åt till att rikta och lacka om taxin. Taxichaffisen var en hedersman (svensk av den gamla skolan) som inte sprang till snuten, utan var nöjd bara jag gjorde rätt för mig. Den taxichaffissen är jag evigt tacksam emot. Har inte kört onykter sedan den incidenten, och det var ett par decennium sen......
Citera
2015-07-29, 17:08
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Jag fick inge pengar alls, är det normalt att få pengar när man fyller 18 eller? Ingen av mina kompisar har fått det. Luktar det bortskämda överklassbarn här eller?
Jag tror det är lite olika, jag hade en kompis som fick pengar varje år han inte åt godis, och skulle få 10 000:- om han inte började röka/snusa innan han var 18 år. Det var rätt vanligt när jag växte upp faktiskt. Villaförort, medelklassen av gamla skolan.
Citera
2015-07-29, 17:14
Medlem
utanws avatar
Jag fick inga pengar när jag fyllde 18. Låter som något som enbart folk i från högre medelklass och uppåt fick.
Citera
2015-07-29, 17:31
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Jag kände inte till att det skulle vara en "tradition" förrän jag fick syn den här tråden morse. Jag har fått hjälp med bl.a. körkort och en hel del andra praktiska saker. Men när jag läser hur många här har festat och knarkat bort pengarna, kan jag inte låta bli att tänka att dessa "myndiga" individer varit både bortskämda och ekonomiskt oansvariga. Man kan ju fråga sig om den som festar upp sina föräldrar surt ihoptjänade pengar verkligen är mogen nog att sköta sin egen ekonomi. Kanske borde man höja myndighetsåldern?

Citat:
Ursprungligen postat av Iphone69

Jag står för att om man som förälder inte har råd att lägga undan 1000kr i månaden , då ska man ej skaffa barn. Du får barnbidrag av staten som exempelvis går att slänga in på ett konto.

Det här var ju ett intressant synsätt. Säg att vi har en som kommer från (med svenska mått) fattiga förhållanden, och har fått arbeta sig till varenda krona för att nå upp till en hyfsad levnadsstandard – hade det varit bättre för en sådan person att inte ha fötts?
Citera
2015-07-29, 17:37
Medlem
-=Damian=-s avatar
köpte mig en fet mountainbike, en semesterresa lite kläder och saker till lägenheten. fick inte pengarna rakt i handen eftersom jag var ganska strulig i min ungdom. utan jag bad mina föräldrar betala det jag ville ha så att jag inte sprätte iväg det på sprit och annat trams.. vilket jag med all säkerhet hade gjort.. fick min första lön när jag var 16 efter ett sommarjobb.. knappt 12.000 kr som jag brände på 1½ vecka.. den bakfyllan!
Citera
2015-07-29, 17:46
Medlem
zaphiros avatar
Fick ärva en del pengar efter morsan dog. Drygt 100k då samt så hade jag en fond där allt sattes in och samtidigt la farsan och morfar in 500kr var varje månad tills dagen då jag fyllde 18. Var väl typ 230k då, idag är det typ 160k. Har vart i Amsterdam, Polen för pengarna samt så köpte jag en ibanez för 12k samt en dator. Resterande ska gå till körkort så småningom samt insats på en lägenhet.

Annars planerar jag en Asien resa eller nåt liknande till nästa år!

Men steg 1 är att fixa jobb så man slipper ta ut för att betala tillbaka på skatten.
Citera
2015-07-29, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
Jag kände inte till att det skulle vara en "tradition" förrän jag fick syn den här tråden morse. Jag har fått hjälp med bl.a. körkort och en hel del andra praktiska saker. Men när jag läser hur många här har festat och knarkat bort pengarna, kan jag inte låta bli att tänka att dessa "myndiga" individer varit både bortskämda och ekonomiskt oansvariga. Man kan ju fråga sig om den som festar upp sina föräldrar surt ihoptjänade pengar verkligen är mogen nog att sköta sin egen ekonomi. Kanske borde man höja myndighetsåldern?

Det här var ju ett intressant synsätt. Säg att vi har en som kommer från (med svenska mått) fattiga förhållanden, och har fått arbeta sig till varenda krona för att nå upp till en hyfsad levnadsstandard – hade det varit bättre för en sådan person att inte ha fötts?

Majoriteten av svenska befolkningen HAR råd att lägga undan 1000kr till sina barn varje månad.

Men man prioriterar andra saker. Prylar, saker på sig själva, tobak osv osv.

Som sagt tidigare i tråden. Lägg undan barnbidraget 1000kr . Du kan spara 216tkr tills ungen är 18 år utan någon större ansträngning. 200tkr är insatsen för en bostadsrätt eller pengar så man kan studera utan lån.

Men sverige har inte detta synsätt. Helt sjukt att folk inte har råd att lägga undan några pengar , det är för att folk lägger pengar på så mycket onödigt skit.
Citera
2015-07-29, 18:01
Medlem
Fick inga pengar men en hel del goda råd.
Har inte följt några av råden!
Citera
2015-07-29, 18:10
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2608
Alla växte inte upp i fattiga sossefamiljer. Någon fick säkert en Porsche men hur svårt är det att spara 1000 kr/månad åt sina barn?

Med tanke på dagens skuldsättning bland svenssons så är det kanske inte så enkelt att spara så mycket, Ska man även ta hänsyn till att dom flesta är skuldsatta så är det pengar som man lånar av banken för att sedan spara på ett bankkonto.
Låna till 2% ränta och spara för 1% känns som Ebberöds bank om man nu inte är duktig på fonder och aktier.
Citera
2015-07-29, 18:43
Medlem
Svenne-rasses avatar
Pengar vi fick när man blev 18år?

Vad skulle det vara för pengar? Låter på dig som om det skulle vara mycket om det räckte till din utbildning och en resa.

Jag fick några tusen, typ tre-fyra, och lite grejer när jag fyllde 18. Dem har jag lagt i ett kassaskrin där jag har mina andra kontanter. Har väl varit och plockat där när man köpt dyrare grejer i fysiska-butiker.

Har dock några fonder där mina föräldrar satt in pengar under min uppväxt, är det typ sånt du menar TS?
Dessa fick jag dock tillgång till när jag blev 16 tror jag.
Citera
2015-07-29, 18:48
Medlem
lustigpersons avatar
Jag förstår inte syftet med att trycka ner de som fått pengar. "Nej jag fick inga pengar, jag är minsann inte bortskämd som ni!!".

Tråden är till för de ungdomar som har fått pengar. Inte de ungdomar som ej fått. Att diskutera etik och moral i att ärva pengar är en diskussion för en annan tråd.

Jag fick överta ett fondkonto från päronen. Har mest pengarna som en buffert ifall allt skulle skita sig. Vilket är trevligt. Pengar är trygghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in