• 1
  • 2
2015-07-28, 16:59
Medlem
Hyr en lägenhet i 2:a hand (som enl. hyresvärden är vitt kontrakt, men detta har jag aldrig sett bevis på) Vi har skrivit kontrakt sinsemellan dock, och där framgår det att vi har 2 månaders uppsägning åt båda hållen. Ingenstans i kontraktet står det någonting om att rökning är förbjuden.

Fick ett muntligt klagomål från min hyresvärd härom veckan ang rökningt från den franska balkongen (någon av grannarna som klagat till hyresvärden). Hen säger sig därefter ha fått uppgfter om fortsatt rökning från balkongen samt att det luktat av cannabis. Hyresvärden menar nu att hen har rätt att kasta ut mig inom 7 dagar, behålla pengarna för månadshyran samt min deposition för att göra en röksanering och måla om i bostaden.

Vad jag undrar är om hen verkligen har juridiskt rätt att göra såhär?
Och vad kan jag göra för att dra ut på det hela och göra det surt för henne?

Tack
Citera
2015-07-28, 17:09
Medlem
Hur länge har du bott där?

Rökning är tillåten inomhus och på balkong. Det är den som har 1:a handskontraktet som får stå för eventuella kostnader i samband med en tapetsering, om ni inte själva har gjort lägenheten alldeles gul av röken. Det är inte heller ett skäl för att tvinga er att flytta så snart och förlora er deposition. Det enklaste är väl att sluta röka inomhus, hävda att ni ska bo kvar under den tid som avtalats, och under tiden hitta en annan lägenhet.

Står det något i ert "egna" kontrakt" om att ni är skyldiga att återställa allt till standard som fanns när ni flyttade in och ni sedan har rökt ner hela lägenheten, ja då är det ett annat läge.
Citera
2015-07-28, 17:11
Medlem
begår du brott i bostaden så kan du vräkas. brottslig aktivitet är grund för det...
Citera
2015-07-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur länge har du bott där?

Rökning är tillåten inomhus och på balkong. Det är den som har 1:a handskontraktet som får stå för eventuella kostnader i samband med en tapetsering, om ni inte själva har gjort lägenheten alldeles gul av röken. Det är inte heller ett skäl för att tvinga er att flytta så snart och förlora er deposition. Det enklaste är väl att sluta röka inomhus, hävda att ni ska bo kvar under den tid som avtalats, och under tiden hitta en annan lägenhet.

Står det något i ert "egna" kontrakt" om att ni är skyldiga att återställa allt till standard som fanns när ni flyttade in och ni sedan har rökt ner hela lägenheten, ja då är det ett annat läge.

Flyttade in 1/6 (mindre än 2 månader sedan!) så det är m.a.o. inte nedrökt, sunkigt eller några gula fläckar. Har inte ens rökt ciggaretter inomhus utan enbart hängandes ut genom den franska balkongen.

I vårt kontrakt står enbart följande gällande bostadens skick under uthyrning:

"hyresgästen skall väl vårda och akta den utlåtna egendomen. Skulle skada inträffa svarar hyresgästen härför såvida han inte kan visa att han eller någon han svarar för inte är vållande till skadan."

"Hyesgästen förbinder sig att respektera de ordningsregler hyresvärden har att iakta i förhållande till fastighetsägaren."

Hyresvärden menar sig dock ha talat med en jurist och att denne har rätt att ta dessa pengar för en rösanering och ommålning samt tvinga mig flytta ut utan att uppsägningstiden gäller.
Senast redigerad av superheroelle 2015-07-28 kl. 17:52.
Citera
2015-07-28, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
begår du brott i bostaden så kan du vräkas. brottslig aktivitet är grund för det...

Dock är väl detta snarare misstanke av brott då hen enbart menar sig ha känt doften av cannabis i trapphuset/från balkongen. Önskar dock inte besök av farbror blå så frågan är väl hur mycket man vill strida med hen om just denna fråga. Har själv varken nekat eller bekräftat att det skulle stämma.
Citera
2015-07-28, 17:51
Medlem
Om du bara bott där så kort tid, så är ju knappast rökningen något som kan ha förstört inredningen. Och som sagt var, det är inte förbjudet att röka, varken inomhus eller utomhus. Men att röka cannabis är ju olagligt, så där hänger du ju lite löst.

Jag hade sagt till hyresvärden att flyttning är ok, men att denne måste respektera uppsägningstiden, annars är det bara att gå till hyresnämnden.
Citera
2015-07-28, 18:08
Medlem
Citat:
Rökning är tillåten inomhus och på balkong.

Stämmer det verkligen? Min förening skickade ut och lappade upp hela området om att rökning på balkongen var förbjudet. Så är det bara skitsnack eller är det upp till föreningen att bestämma reglerna?

@TS: Hur svårt ska det vara att röka gräs utan att stinka ner hela omgivningen? Det finns köksfläkt, toafläkt, pipor, bongar, vaps etc. Fortsätter du såhär kommer varenda framtida granne hata dig.
Citera
2015-07-28, 18:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
De tidigare kommentarerna om att cannabisrökning i sig skulle innebära en grund för uppsägning är felaktiga. En hyresgäst får vräkas om lägenheten används helt eller till väsentlig del för brottslig verksamhet, det man syftar till med den regeln är exempelvis prostitution eller olaglig spelverksamhet, enbart att ett brott har skett i lägenheten är inte en giltig grund för vräkning.

Rökning är vanligtvis tillåtet i lägenheten du hyr, undantaget är om ni har avtalat om något annat vilket ni inte har. Du är skyldig att vårda lägenheten för att undvika skadestånd och det det kan innefatta att undvika att röken tar fäste i lägenheten genom att vädra och att inte röka överallt i lägenheten, vilket du gör. Vad din hyresvärd verkar mena är att det är en upprepad störning för grannarna att du röker och att du inte har upphört med det efter tillsägelse, dock så har det i praxis slagits fast att rökning på balkongen är något man som granne skäligen måste stå ut med i stor utsträckning även om röken åker in på ens egen balkong eller lägenhet.

Det skulle möjligtvis göras en annan hälsobedömning av just cannabisrök än vanlig rökning och det därför skulle ses som en störning för grannarna men då måste hyresvärden påvisa att det verkligen gäller cannabisrök, det bör rimligen inte gå så länge du inte blir plockad av farbror blå när du sitter och röker.

Så nej hon har ingen juridisk rätt att vräka dig inom 7 dagar, ert avtal gäller och uppsägningen är på 2 månader.
Citera
2015-07-28, 18:36
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nup
Stämmer det verkligen? Min förening skickade ut och lappade upp hela området om att rökning på balkongen var förbjudet. Så är det bara skitsnack eller är det upp till föreningen att bestämma reglerna?

@TS: Hur svårt ska det vara att röka gräs utan att stinka ner hela omgivningen? Det finns köksfläkt, toafläkt, pipor, bongar, vaps etc. Fortsätter du såhär kommer varenda framtida granne hata dig.

Bostadsrättsföreningar kan ha egna regler om vad som ska gälla i området, det finns dock inget lagstöd som förbjuder rökning i lägenheter.
Citera
2015-07-28, 18:37
Medlem
Citat:
Om du bara bott där så kort tid, så är ju knappast rökningen något som kan ha förstört inredningen. Och som sagt var, det är inte förbjudet att röka, varken inomhus eller utomhus. Men att röka cannabis är ju olagligt, så där hänger du ju lite löst.

Jag hade sagt till hyresvärden att flyttning är ok, men att denne måste respektera uppsägningstiden, annars är det bara att gå till hyresnämnden.

Tack för ditt svar. Ja, byggnaden är rätt gammal och såvitt jag vet är rökning inte förbjuden här utan det var hyresvärden och dennes grannar som ogillar rökningen. Just cannabis-biten vet jag att skon klämmer, dock misstänker jag att en del fördommar kan ligga till grund för denna anklagelse då både jag och min pojkvän har dreadlocks och har fått känslan av att de tror vi är några slags busar. Men det är bara en känsla jag haft, så kanske inte så relevant..
Planerar att försöka gå vidare med just det du föreslår. Wish me luck

Citat:
Ursprungligen postat av Nup

Skall kolla upp detta närmre med bostadsföreningen, men det står ingenting om att rökning är förbjuden i bostaden i de triivelregler som finnes i trappuppgången. Tror det är upp till föreningen att bestämma, men som jag skrev ovan här så är lägenheten i en gammal byggnad och jag har svårt att tro att rökning är förbjuden. Det skall dubbelkollas.

Har ingen köksfläkt, men tack för dina briljanta förslag! Använder dock både bong och pipa
Citera
2015-07-29, 09:53
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superheroelle
Hyr en lägenhet i 2:a hand (som enl. hyresvärden är vitt kontrakt, men detta har jag aldrig sett bevis på) Vi har skrivit kontrakt sinsemellan dock, och där framgår det att vi har 2 månaders uppsägning åt båda hållen. Ingenstans i kontraktet står det någonting om att rökning är förbjuden.

Fick ett muntligt klagomål från min hyresvärd härom veckan ang rökningt från den franska balkongen (någon av grannarna som klagat till hyresvärden). Hen säger sig därefter ha fått uppgfter om fortsatt rökning från balkongen samt att det luktat av cannabis. Hyresvärden menar nu att hen har rätt att kasta ut mig inom 7 dagar, behålla pengarna för månadshyran samt min deposition för att göra en röksanering och måla om i bostaden.

Vad jag undrar är om hen verkligen har juridiskt rätt att göra såhär?
Och vad kan jag göra för att dra ut på det hela och göra det surt för henne?

Tack

Underbart att du totalfailar i användandet av det patetiskt löjliga höna-ordet och sen skriver ett könsspecifikt ord direkt efter.

Din hyresvärd kommer ha svårt att tvinga er att flytta inom uppsägningstiden. Vad ska hon göra? Kasta ut er handgripligen?
Även om hon skulle begära handräckning från fogden så kommer det ju inte hända någonting innan uppsägningstiden har passerat sedan länge.
Behålla depositionen kan hon ju såklart göra och då får ni ju dra det till tinget om ni vill ha tillbaka den iom att ni anser att det är en orimlig begäran men räkna med att det kommer ta tid som fan.

Sluta rök cannabis så öppet där ni bor om ni inte vill ha sura grannar kanske? Alla är inte lika pundiga som ni.
Citera
2015-07-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosaint

Mm, och om du laddar ner film så åker du till och med ut ur landet.

Handlar väl snarare om att man inte får bedriva brottslig verksamhet så som tex odling eller bordell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in