Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-07-28, 14:56
Medlem
Megatrons avatar
Får inte tag på min revisor och har några frågor angående busskort i aktiebolag.

Jag nyttjar själv vanligtvis aldrig kommunala medel privat utan kör bil/mc. Dock behöver jag åka tunnelbana ganska mycket i jobbet. Jag jobbar hemifrån.

Min fråga är vad som gäller i detta fall. Kan jag bara köpa ett kort i företaget som jag nyttjar när jag jobbar? Behöver jag en körjournal eller liknande?
Citera
2015-07-28, 15:04
Medlem
Om du köper ett busskort där man drar "kuponger" eller pengar varje gång man reser och du har en journal som visar när du åkt i tjänsten så ska det vara ok enligt Skatteverket.

Om du däremot köper ett månadskort så är sannolikheten nästan 100% att Skatteverket kommer att se det som en löneförmån och att det ska beskattas som en sådan. Den här frågan kommer upp tämligen ofta med våra kunder och vi brukar med jämna mellanrum kontakta Skatteverket och fråga.
Citera
2015-07-28, 17:02
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Om du köper ett busskort där man drar "kuponger" eller pengar varje gång man reser och du har en journal som visar när du åkt i tjänsten så ska det vara ok enligt Skatteverket.

Om du däremot köper ett månadskort så är sannolikheten nästan 100% att Skatteverket kommer att se det som en löneförmån och att det ska beskattas som en sådan. Den här frågan kommer upp tämligen ofta med våra kunder och vi brukar med jämna mellanrum kontakta Skatteverket och fråga.

Tack för ditt svar! Så det enda jag egentligen kan göra är att köpa resekassa och ha en journal för alla resor. Detta kommer att kosta minst det dubbla/månad, dvs minst 25 kr/resa enkel väg. Finns det något sätt att komma förbi det?
Citera
2015-07-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Tack för ditt svar! Så det enda jag egentligen kan göra är att köpa resekassa och ha en journal för alla resor. Detta kommer att kosta minst det dubbla/månad, dvs minst 25 kr/resa enkel väg. Finns det något sätt att komma förbi det?

Varför skulle det kosta dig mer att föra körjournal för kollektivåkandet än det kostar dig att föra körjournal när du kör bil/mc?

Alternativet är att du gör utlägg för varje resa och skriver reseräkning.

Du kan inte ha ett "kollektivkort" utan att redovisa resorna per styck.
Citera
2015-07-28, 20:41
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Varför skulle det kosta dig mer att föra körjournal för kollektivåkandet än det kostar dig att föra körjournal när du kör bil/mc?

Alternativet är att du gör utlägg för varje resa och skriver reseräkning.

Du kan inte ha ett "kollektivkort" utan att redovisa resorna per styck.

Jag vet inte vad du menar med "kollektivkort" så vida du inte menar månadskort/årskort, vilket är det jag menar. Ett månadskort (30-dagar) kostar 790 kr vilket motsvarar i pris för resekassa 31 enkelturer (á 25 kr). Jag gör ungefär det dubbla i jobbet. Det är ju inte ekonomiskt försvarbart. Kan man inte göra resejournal med ett 30-dagarskort? Det måste ju finnas företag som har månadskort/årskort när anställda jobbar och reser hela dagarna. Tex så åker ju parkeringsvakterna runt kommunalt. Tvivlar på att de kör med resekassa.
Citera
2015-07-28, 21:15
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du menar med "kollektivkort" så vida du inte menar månadskort/årskort, vilket är det jag menar. Ett månadskort (30-dagar) kostar 790 kr vilket motsvarar i pris för resekassa 31 enkelturer (á 25 kr). Jag gör ungefär det dubbla i jobbet. Det är ju inte ekonomiskt försvarbart. Kan man inte göra resejournal med ett 30-dagarskort? Det måste ju finnas företag som har månadskort/årskort när anställda jobbar och reser hela dagarna. Tex så åker ju parkeringsvakterna runt kommunalt. Tvivlar på att de kör med resekassa.

SL har ju ett sortiment även för företagare;
http://b2b.sl.se/sv/Foretagare/Foretag/Erbjudande-for-foretag/
Citera
2015-07-28, 21:39
Medlem
Citat:

Du skaffar det kort som passar dig bäst och sedan skriver du "körjournal" för resorna.
Alternativt köper kortet privat och skriver reseräkning mot företaget.
Citera
2015-07-28, 21:42
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
SL har ju ett sortiment även för företagare;
http://b2b.sl.se/sv/Foretagare/Foretag/Erbjudande-for-foretag/

Det är ju grymt! Men risken är att skattemyndigheten kommer att förmånsskatta mig ifall jag köper periodskort, därav min fråga.
Citera
2015-07-28, 22:39
du kommer inte undan förmånsbeskattningen eftersom det är ett lokalt kort.. det förutsätts vara för privat bruk

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/resor/arskortperiodkort.4.3dfca4f410f4fc63c8680006107.ht ml

*edit: welllll, tekniskt sett kan man slippa det men GLHF om du åker på revision som en egen/småföretagare. de lär underkänna att du 'förvarar det hos arbetsgivaren'
Senast redigerad av ethernal 2015-07-28 kl. 22:43.
Citera
2015-07-28, 22:42
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
du kommer inte undan förmånsbeskattningen eftersom det är ett lokalt kort.. det förutsätts vara för privat bruk

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/resor/arskortperiodkort.4.3dfca4f410f4fc63c8680006107.ht ml

Fast det står ju så här efter:

Citat:
Bara om kort av den här typen förvaras på arbetsplatsen för att endast användas av personalen vid tjänsteärenden undviks förmånsbeskattning.

Frågan är hur det fungerar när man jobbar hemifrån...
Citera
2015-07-28, 22:47
Citat:
Frågan är hur det fungerar när man jobbar hemifrån...

Ring skatteupplysningen och fråga, dom är grümma. Jag tror dock inte dom godkänner det för du kan liksom inte bevisa att du inte använder kortet privat
Citera
2015-07-29, 13:11
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Ring skatteupplysningen och fråga, dom är grümma. Jag tror dock inte dom godkänner det för du kan liksom inte bevisa att du inte använder kortet privat

Ringde och kollade. De sa att det i slutändan handlar om en individuell bedömning. Han rekommenderad att jag skulle ta ut någon hundring i förmånsbeskattning (oavsett att jag faktiskt inte använder den) så jag ligger ett steg före. Problemantiken är att ägaren och den anställde är samma person, annars kunde man bara göra ett kontrakt mellan dessa att kortet inte används på fritiden och då är det upp till dem att bedöma ifall man fuskar eller inte.

Kan tycka det är lite skevt ändå. Bara för att jag kan använda kortet så betyder det inte att jag kommer att använda det. Det finns så mycket annat som man kan missbruka i så fall.

Vidare så är tunnelbanemiljön en del av vissa av mina uppdrag, och då måste jag ha ett resekort som inte går ut efter någon timme eftersom jag inte går upp till spärrarna. Det handlar inte om att transportera sig utan om att faktiskt ha tillgång till arbetsplatsen. Min tanke var att ha kvar resekassa på ett annat kort för privat bruk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in