2015-07-28, 14:47
Medlem
Hej!
har funderingar p att kpa en Old english bulldog nu och har hittat en intressant p Blocket.se .
Jag vill ju ha en frisk och kry hund men har inte riktigt frsttt mig p vad allt innebr och betyder.

shr str det i annonsen.

''3 hanar o 3 tikar sker nu sina forever hem. Leveransklara 18/7 och r d 8 veckor.
r vid leverans:
Veterinrsbesiktigade
Avmaskade
Chippade
Vaccinerade
3 rs dolda fel frskrade i Folksam
Fr med sig ett paket med foder mm

Fr stamtavla frn EKC, European Kennel Club

Uppfdda med andra hundar, vana vid diverse ljud som frekommer i ett hem samt grsklippare. Bor inne med oss andra s klart

U: RocketBulls Kaxa
E: Khataros Diesel

Frldradjuren r HDED rntgade, resultaten avlsta av SKK. Kontakta mig fr mer info ''

Min frga r d..
r ekg en riktig stamtavla? alts r det riktigt gjort.
r skk med rntgen riktigt gjort?
3 rs dolda fel i folksam fick jag hjlp att kolla upp och det skulle bara g att ha det i 3 mnader enligt dom.
r det ntt tecken man kan se att de r blandras eller inte? dessa va tigrerade.
hur vet jag att hunden inte r ntt skmt?! och kan jag f bevis p allt?
Citera
2015-07-28, 19:22
Medlem
Djitiis avatar
"En renrasig OEB r registrerad i UKC eller LBA
Frn och med Januari 2014 s kommer UKC att verta registreringen d dom upptagit rasen i sin klubb. Detta r ett stort steg framt fr rasen!

I dessa klubbar finns hela avelsbasen registrerad och alla hundar hlsokontrolleras.
Uppfdarna str ven under kontroll, likvrdig SKKs reglement.

Om hunden inte r registrerad i LBA eller UKC r det en
"Alternative Olde English Bulldogge"."

"Det innebr att de hundar som inte r registrerade i UKC eller LBA, INTE r renrasiga hundar, trots att man fr en "stamtavla"."

"Alternative Old English Bulldogge registreras i olika klubbar runt om i vrlden.
Exempel p ngra sdana klubbar r EKC, NKC, IOEBA, ARF mfl
Dessa klubbarna tillter att man registrerar in i princip vilka hundar i diverse kombinationer man vill och kallar dom fr OEB.

Dessa klubbarna r inte rasklubbar, utan de bokfr via register hundar men dessa kan komma ifrn flera olika raser, och nd skrivas som OEB. Det r kort och gott ett namnregister.
Uppfdare i Sverige och ven i vriga Europa vljer dessa klubbar, men det innebr att hundarna inte str under ngon kontroll och det finns inte ngra krav fr hlsokontroller eller avelsrestriktioner att flja i aveln, om man har en hund som r registrerar i "Fel" klubb."

Hmtat frn http://www.crowned.se/rasinfo/orgina...ativet-7603195

Jag rekomenderar dig att klicka p lnken fr att lsa allt.
Citera
2015-07-28, 19:44
Medlem
du kan max frskra hunden fr 6000:- i livvrde.

fr den allergier ngot annat n ua p armbgarna och a eller b p hfterna vid rntgen som vuxen kan du krvs att uppfdaren betalar operation o behandling. samma sak om du behver operera luftvgarna eller om den fr hjrtfel osv. vldigt bra ekonomiskt men krver att du gr kontrollerna fre 3 r eftersom garantin bara rcker s lngt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in