• 1
  • 2
2015-07-27, 19:59
Medlem
Hej!

Lite info om bilen.
Jag har nu reserverat en Volkswagen Passat 2.0 fsi Sportline från 2008(2007-11-29). Den har rullat 12900 mil samt bara en ägare förutom firman för närvarande, så den är i riktigt fin skick. Pris: 75 000 med vinterdäck på aluminiumfälgar.

Frågor och funderingar.
Sitter det en en kamrem eller sitter det en kedja? Säljaren påstår att det är en kedja men jag hittar inget som antyder detta.

Tycker ni att priset är rimligt?

Jag personligen tycker att bilen riktigt skön att båda köra och åka i, men är lite kluven i och med att jag inte hittar något som antyder att det är kamkedja då jag inte vill åka på någon dyr servicekostnad direkt efter bilköpet.

Väldigt tacksam för svar!

Vänliga hälsningar
Citera
2015-07-27, 20:05
Medlem
06or med 2.0 fsi motor har kamrem som byts var 18000 mil. Ska stå i serviceboken när det ska göras.
Kuggrems kondition kontrolleras från 9000mil och sen var 3000mil. Upptäcks fel på kamrem i samband med detta så byts den/bör bytas.
Citera
2015-07-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
06or med 2.0 fsi motor har kamrem som byts var 18000 mil. Ska stå i serviceboken när det ska göras.
Kuggrems kondition kontrolleras från 9000mil och sen var 3000mil. Upptäcks fel på kamrem i samband med detta så byts den/bör bytas.

Vet du ifall det är samma på en 08? Om bilen nu behöver ett kamremsbyte i samband med bilköpet så kan man ju undra ifall det är värt det?
Citera
2015-07-27, 20:39
Medlem
Qjs avatar
(FB) Vad har min Passat? Kamrem eller kamkedja?

Här finns en tråd. Har tyvärr aldrig mekat något med en 08 men 07an har rem. Det vet jag
Citera
2015-07-27, 23:46
Medlem
Tack för era svar! Ska sova på saken så bestämmer jag mig imorgon om det nu ska bli ett köp eller inte.
Citera
2015-08-03, 01:56
Medlem
Hej igen!

Det blev ett köp! Bilen hade kamrem för er som sitter i samma sits och undrar och den bör bytas efter 18 000 mil.

Nu har jag dock ett problem med bilen. Har märkt att bilen skrapar i marken när jag kör in på t ex en parkering som har lite upphöjd kant, då bilen inte är särskilt låg så undrar jag om det är någon som vet hur man kan lösa detta, då jag inte har haft något problem med någon annan bil på samma ställe?
Citera
2015-08-03, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.pikachu
Hej igen!

Det blev ett köp! Bilen hade kamrem för er som sitter i samma sits och undrar och den bör bytas efter 18 000 mil.

Nu har jag dock ett problem med bilen. Har märkt att bilen skrapar i marken när jag kör in på t ex en parkering som har lite upphöjd kant, då bilen inte är särskilt låg så undrar jag om det är någon som vet hur man kan lösa detta, då jag inte har haft något problem med någon annan bil på samma ställe?

Kanske är det något "väghållningspaket" på? Kanske sänkt från fabrik om det är sportline också.

Vart skrapar det?
Citera
2015-08-03, 11:00
Medlem
Mågen som är bilmek har nyligen köpt en Passat B6. Han föredrog en med kamrem eftersom det har förekommit problem med kamkedjan på vissa motorer.
Har själv haft en tidig B6 som jag *tror* det var kedja på. Inga problem så länge jag hade den.
Problemet med "lätt" skrap vid vissa trottoarkanter hade jag dock. Detta orsakade dock inga skador på viktiga delar. Minns inte om det var med sommarhjulen eller vinterhjulen.

Klas
Citera
2015-08-03, 14:44
Medlem
Citat:
Hej igen!

Jag har en 2006 passat. Inget sportchassi utan normalhög och den skrapat också i sådana kanter. Det vanliga är att det är stänkskydden som tar i. Oftast inget problem om man tar det försiktigt för dom sitter i mjuka gummifästen. Händer det ofta bör du i alla fall inspektera gummifästena med jämna mellanrum så att du inte råkar tappa stänkskydden
Citera
2015-08-03, 19:35
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Hej igen!

18 000 mil är en rekommendation, du har också en åldersfaktor att ta hänsyn till, en rem som suttit åtta år hade jag tveklöst kollat. Jag har på annan bil än Passat haft ett skrap, det var en skyddsplatta i plast som lossnat undertill.
Citera
2015-08-06, 13:08
Medlem
Min bil är just sportline. Det tar i även ifall jag tar det väldigt lugnt, gör ju ont att höra det skrapa när man har haft bilen i en knapp vecka... Ska kika vart det skrapar när jag har möjlighet.

Just de här remmarna hade tydligen ingen åldersgräns utan de ska bara bytas efter 18 lök.
Citera
2015-08-09, 17:54
Medlem
Har ännu en fråga! Det var så att jag parkerade bilen i en rejäl uppförsbacke häromdagen, och när jag kom tillbaka till bilen så hade någon ställt sin bil runt 20 cm ifrån min. Då jag har en elektrisk parkeringsbroms så måste jag ha foten på bromsen för att (av)aktivera parkeringsbromsen, så det blir omöjligt att hitta dragläge för att sedan åka därifrån utan att rulla bakåt. Man kan ju tycka att tillverkarna måste ha haft detta i åtanke när dom satte det i bilarna, så om någon känner till en lösning så hade jag varit väldigt tacksam.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in