2015-07-27, 20:39
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -F.A.F-
Ärligt talat, varför åker inte bara försvarsmakten dit och plockar upp den? Istället ska de kolla på film i ett par dagar...

Dom kanske ville kolla med Ryssland först om det är deras? Är det så blir det inget mer.
2015-07-27, 20:39
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja, det bör vara denna http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:410075/zoom:10 Ligger vid Eckerö.

Såhär ska den se ut idag http://www.marinetraffic.com/fr/photos/of/ships/photo_keywords:5420724/#forward

Antingen så har de målat om den och bytt namn från "Kapitän" till "Helene" eller så är det inte just den båten. Men alla sökningar verkar peka ut just den.
Heter inte deras båt Ancylus (Norrtäljeflaggad), eller har de flera/gjort sig av med den? Lyckas inte hitta den i fartygsregister oavsett.
2015-07-27, 20:40
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola-Connyy
Som någon annan skrev tidigare så är båten med stor sannolikhet en tysk "seehund", kolla bara på den bilden http://www.revell.com/product-images/80-5125-lg.jpg
Tycker inte den stämmer med det jag ser på filmen. Seehunden känns rundare.
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostarskjortan
Vad är sannolikheten att någon "lagt dit" båten föra att skylla på Putin?

Om du tar bocken med pitten i grisen så är chansen relativt liten att pitten blev planterad av en utomstående. Men annars väldigt innovativt av dig...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -F.A.F-
Ärligt talat, varför åker inte bara försvarsmakten dit och plockar upp den? Istället ska de kolla på film i ett par dagar...

Försvarsmakten består väl mest av tjänstemän

Gissningsvis är man skraj för att göra fel och de som är det gör oftast så lite så möjligt till de minimerat risken att klanta sig allt för mycket
2015-07-27, 20:41
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Vet man om det är på väst eller östkusten?
Östkusten "i Mellansverige", alltså högst troligt i höjd med Stockholm.
2015-07-27, 20:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Tycker inte den stämmer med det jag ser på filmen. Seehunden känns rundare.
Och tyskarna brukar väl inte skriva med kyrilliska bokstäver... om nu den uppgiften stämmer vill säga.
2015-07-27, 20:43
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Stockholm till Gävle räknas väl som ostkust i mellansverige.

Om inget militärt så kanske Forsmark vore ett intressant mål att spana på? Eller nakenstränderna i norduppland, galna ryssar.
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Först så får man ta en titt på uppgiftslämnarens trovärdighet.
Uppgiftslämnare i detta fall är Ocean X team.

De kan dyka och de hittar vrak. De kan vi ge dem. Vad vi också vet är att de varit väldigt kreativa och duktiga i sin kommunikation för att få bra genomslag i press och media.

Vi har cirkeln i Östersjön, och sen vraken i den vattenfyllda gruvan. De vet verkligen hur man bygger en historia, och pressen lever i symbios med dem eftersom de behöver trafik till webbsidorna och läsare av tidningarna.

Min bedömning av hur Försvarsmakten som myndighet hanterar detta får mig att tro att sannolikheten för att det faktiskt är en "ny rysk miniubåt" är låg, och att det i slutändan kommer att bli ett antiklimax.

Det är just nu dessutom jäkligt "luddigt" om ålder på båten. vi "tror" och så vidare.

Dessutom. De har bara släppt ett fåtal sekunder till media, och de är verkligen "less is more".
Har de åkt ut enkom för att filma detta så har de garanterat bättre bilder. Bättre bilder som troligtvis bekräftar att det inte är en "ny rysk miniubåt".

Jag gissar mer på följande än "ny rysk miniubåt":
- Känt gammalt objekt sedan tidigare. (VK2, men av någon anledning ej algbeklätt. Åsa Romsons båtfärg kanske?)
- Känt objekt av nyare slag. Sänkt prototyp/testskrov som man känner till.

Att de inte går ut direkt och avfärdar det är för att de antagligen har sina rutiner även vid rapporter på kända objekt...d.v.s att de måste kollas och dubbelkollas, och kolla tar lite tid. Någon har nog redan gjort en prelbedömmning att det inte är någonting, för om det varit så att de bedömt det som extremt intressant så hade en operation redan pågått och försvarsmakten hade gått ut med:
"En operation pågår i området - och vi har ingen mer information att ge vid detta tillfälle".

Jämför med medias bilder från förra ubåtsjakten. Dramatiska bilder på soldater som lastar ombord på Stridsbåtar. Nu lyser sådana med sin frånvaro.

Kan så klart ha fel, och det skulle vara betydligt mer intressant!
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Precis och var det inte en ubåt som siktades där ganska nyligen denna båten är förmodligen en räddningsubåt eller den båten som vittnet såg.
Medlem
Jag räknar med att flashbackdetektiverna kan leta reda på vilken ubåtsklass det är fråga om. En del av ubåten syns relativt tydligt på filmen som publicerats.

http://www.expressen.se/nyheter/frammande-ubat-hittad-i-svenskt-vatten/. Scrolla ner.

Lista på sovjetiska och ryska ubåtar: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Soviet_and_Russian_submarine_classes. Har dessvärre inte funnit någon träff än på de jag gått igenom.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Har kollat runt lite på franska, kinesiska, ryska, tyska etc. ubåtar i midget-klassen.
Av detaljerna tycker jag inte det är något tillverkat på denna sidan 2000-talet, snarare 70-80 tal om ens det.

Seehund 127 eller 227 tycker jag är närmast so far. (tysk) från WW2.
Dock är måtten inte rakt på vad de rapporterar i inslaget, men kikar man på tornet av den lilla masten och kupolen och kikar på Seehund så har den liknande avsmalning och kupol om man tänker sig att det filmas bakifrån på ubåten.

Dags att lägga barn, ska kika lite mer senare på kandidater.

Länk till seehund-detaljer.
http://www.one35th.com/seehund/sh_history.htm

Ganska långt ifrån dom måtten. Denna är ju 3 meter bred, och 20 lång. Dvs 1,3 meter bredare och
6-9m längre än någon av seehundarna du länkar till. Har mycket svårt att tro att det skulle vara en ubåt från ww2 eran just pga av skicket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in